Hvad er en arbejdsskade?
Der er to former for arbejdsskade:
- Arbejdsulykke
- Erhvervssygdom
Den 1. juli 2016 lukkede Arbejdsskadestyrelsen. I stedet åbnede Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), der drives af ATP. Der skete dog ingen ændringer i reglerne for, hvornår du kan få anerkendt en arbejdsskade eller tilkendt en erstatning.
Hvad er en arbejdsulykke?
En arbejdsulykke er en fysisk eller psykisk skade, der sker pludseligt eller inden for fem dage. Ulykken kan blive anerkendt som en arbejdsskade, hvis ulykken sker på grund af dit arbejde eller de forhold, dit arbejde er foregået under. Det kan for eksempel være vold, løfteskader eller en fysisk tilskadekomst ved en ulykke.
Du kan læse mere på AES' hjemmeside om arbejdsulykker.
Hvem skal anmelde en arbejdsulykke?
Din arbejdsgiver skal hurtigst muligt og seneste 14 dage efter første fraværsdag anmelde ulykken som en arbejdsulykke. Hvis ulykken ikke har medført fravær fra arbejdet, er fristen 14 dage efter ulykkesdagen, hvis ulykken må antages at kunne begrunde krav på ydelser efter § 11 i arbejdsskadesikringsloven. Anmeldelsen sker til arbejdsgivers forsikringsselskab eller til AES.
I første omgang er det således det forsikringsselskab, som din arbejdsgiver har tegnet en arbejdsgiverforsikring i, der tager stilling til ulykken. De vurderer, om ulykken er en arbejdsskade, og om skaden vil give varigt mén eller ret til dækning af udgifter til behandling. Hvis der ikke er varigt mén, kan en skade ikke give ret til erstatning. Du kan dog stadig have ret til at få dækket udgifter til behandling. Sådan en sag vil forsikringsselskabet i de fleste tilfælde selv behandle.
Hvis du ikke er enig i en afgørelse fra din arbejdsgivers forsikringsselskab, kan du bede AES om at behandle sagen. Det kan du for eksempel gøre, hvis du vurderer, at en skade giver varigt mén, men arbejdsgivers forsikringsselskab vurderer at skaden ikke vil give varigt mén. Forsikringsselskabet vil under alle omstændigheder bede AES om at behandle din sag, hvis de vurderer, at du har ret til erstatning ud over betaling af udgifter til behandling.
Din læge har ikke pligt til at anmelde en arbejdsulykke. Du kan selv anmelde en arbejdsulykke - læs mere på AES' hjemmeside om anmeldelse af arbejdsulykker. Du har selv en frist på et år - fra ulykken skete - til at anmelde en arbejdsulykke, hvis din arbejdsgiver ikke har anmeldt den.
Husk at give din arbejdsgiver besked om en ulykke og følgerne - eller hvis du er syg i mere end 5 uger, og check om arbejdsulykken er anmeldt. Hvis du har modtaget en kvittering for anmeldelse af arbejdsulykken, ved du, at den er anmeldt. Hvis du ikke har modtaget en kvittering, er den ikke anmeldt. Du har så mulighed for enten selv, eller med hjælp fra for eksempel din fagforening, at anmelde arbejdsulykken.
Hvad er en erhvervssygdom?
En erhvervssygdom er en sygdom, du kan få på grund af dit arbejde eller dine arbejdsforhold. Sygdommen kan opstå på grund af påvirkninger i kortere eller længere tid. Det kan for eksempel være psykiske lidelser på grund af trusler og vold, eller fysiske lidelser på grund af langvarigt arbejde med armene løftet eller arbejde i støvende omgivelser. Der skal være lægelig viden og dokumentation (evidens) for en årsagssammenhæng mellem din lidelse og det, du har været udsat for.
Du kan læse mere om erhvervssygdom på AES' hjemmeside.
Hvem skal anmelde en erhvervssygdom?
Din læge har pligt til at anmelde en erhvervssygdom til Arbejdstilsynet og AES, hvis lægen har en formodning om, at der er en sammenhæng med dit arbejde.
Arbejdstilsynet bruger anmeldelsen til mere overordnet at kortlægge arbejdsmiljøproblemer. De kan også lave en arbejdspladsundersøgelse på baggrund af en konkret anmeldelse. Hvis de vælger at gøre det, får din arbejdsgiver ikke nogen oplysninger om, hvem der har anmeldt arbejdsskaden. Når Arbejdstilsynet har fået anmeldelsen, går den automatisk videre til AES, der altid behandler sager om erhvervssygdomme.
AES behandler din sag ved blandt andet at indhente oplysninger hos din arbejdsgiver - forinden sender AES et kvitteringsbrev til dig. Der står også, at du kan stoppe sagen, hvis du af en eller anden grund ikke ønsker, at din arbejdsgiver bliver orienteret om anmeldelsen.
Du kan også selv anmelde en erhvervssygdom - læs mere om digitale blanketter ved anmeldelse af erhvervssygdom på AES' hjemmeside. Din frist for at anmelde en erhvervssygdom er 1 år, fra du har fundet ud af, at din sygdom kunne skyldes dit arbejde. Læs mere om fristen på AES' hjemmeside.
Hvilken erstatning kan du få?
Hvis din skade - ulykke eller erhvervssygdom - bliver anerkendt som en arbejdsskade, er der forskellige ydelser, du kan være berettiget til:
- Godtgørelse for varigt mén, hvis din tilstand er varig uden muligheder for forbedring. Den laveste méngrad er 5 %
- Erstatning for tab af erhvervsevne, hvis skaden har forringet dine muligheder for at tjene penge ved et arbejde. Erstatningen kan enten blive udbetalt som et engangsbeløb eller en løbende ydelse - afhængigt af en række omstændigheder. Arbejdsskadeloven giver ret til erstatning for tab af erhvervsevne, hvis dette er mindst 15 %
- Betaling af nødvendige udgifter til behandling, medicin, hjælpemidler, genoptræning m.v.
- Betaling af udgifter under sagens behandling for eksempel lægeundersøgelse, transport og mistet løn, hvis du er blevet bedt om at gå til yderligere undersøgelser m.v.
Når din erhvervsmæssige situation ikke er endeligt afklaret, træffer AES en midlertidig afgørelse om dit aktuelle tab af erhvervsevne, for eksempel når du:
- Er under revalidering til uddannelse eller på en virksomhed
- Modtager sygedagpenge
- Modtager arbejdsløshedsdagpenge
- Modtager ledighedsydelse
- Modtager ressourceforløbsydelse
- Arbejder i et fleksjob, hvor kommunens bevilling af fleksjob er foreløbig
Først når din erhvervsmæssige situation er afklaret, træffer Arbejdsmarkedets Erhvervssikring en endelig afgørelse om erstatning for tab af erhvervsevne. Det kan være, når du:
- Er kommet i arbejde igen
- Har afsluttet en revalidering
- Har forladt arbejdsmarkedet helt eller delvist, fordi du eksempelvis er tilkendt førtidspension, eller er overgået til efterløn
Der er særlige regler, hvis du er blevet ansat i et fleksjob på grund af arbejdsskaden. Læs mere på AES' hjemmeside om fleksjob og tab af erhvervsevne.
Gælder disse regler også for selvstændige erhvervsdrivende?
De omtalte regler gælder kun for personer, der er ansat til at udføre et arbejde her i landet for en arbejdsgiver. Arbejdet kan enten være lønnet eller ulønnet og ansættelsen kan være varig eller midlertidig.
Som selvstændig er det frivilligt, om du vil sikre dig mod arbejdsskader ved at oprette en arbejdsskadeforsikring og tilmelde dig AES.
Hvor kan du få mere at vide?
På AES' hjemmeside kan du finde mange flere oplysninger. Du kan også henvende dig til din fagforening eller tale med din læge, hvis du mener, at du har været udsat for en ulykke eller har fået en sygdom, der kan hænge sammen med dit arbejde.
Referencer