Den kommunale sundhedstjeneste er et tilbud til alle danske skolebørn mellem 6 - 16 år
Alle skoler har en sundhedsplejerske tilknyttet
Barnet bliver som minimum set af sundhedsplejersken ved ind- og udskoling
Alle skoler tilrettelægger sundhedsfremmende og forebyggende samtaler forskelligt
Sundhedsplejersken undersøger skolebarnet og taler med barn og forældre om sundhed og livsstil
Hvis I er i tvivl - kontakt jeres sundhedsplejerske på jeres barns skole
I nogle tilfælde kan barnet blive set af en kommunal skolelæge
Retningslinjer for undersøgelser i skolealderen
For at sikre kvaliteten af sundhedsundersøgelser i skolealderen udarbejder den kommunale sundhedstjeneste retningslinjer for, hvad der skal foregå i ind- og udskolingstiden.
Retningslinjerne tager hensyn til henvisning og opfølgning, så de er relevante og kan sættes i gang rettidigt.
Der udarbejdes retningslinjer for dokumentation af henvisninger til relevante samarbejdspartnere.
Der tilrettelægges varierende sundhedspædagogiske tiltag til børn og unge i den skolepligtige alder. Det er for at sikre, at tilsynspligten i forhold til børn og unges udvikling overholdes.
Der udarbejdes manualer for de forskellige sundhedsfaglige personers opgaver i forhold til børn og unge, herunder børn og unge med særlige behov.
Unge kan tilbydes sundhedstjenestelige ydelser ud over den undervisningspligtige alder, når særlige forhold gør sig gældende, f.eks. højskoleophold.
Undersøgelser i ind- og udskoling varetages af en sundhedsplejerske, evt. en skolelæge. Hvis kommunalbestyrelsen har bestemt, at det er skolelægen, der varetager ind- og udskolingsundersøgelserne, kan sundhedsplejersken i disse tilfælde supplere med sundhedspædagogiske aktiviteter på de forskellige klassetrin.
Selvom jeres barn ikke står til undersøgelse på det klassetrin, det er på, så kontakt jeres sundhedsplejerske. Denne kan altid kontaktes ved tvivl eller spørgsmål om jeres barns trivsel. I kan også tale med jeres praktiserende læge, hvis der er spørgsmål.
Sundhedstjenesten på de forskellige klassetrin
Indskolingsundersøgelsen
Den kommunale sundhedstjenestes indskolingsundersøgelse har til formål at vurdere skolebarnets helbred, trivsel og sundhedsmæssige parathed. Desuden vejledes der om sundhedsrelaterede emner i sundhedsplejerskens/skolelægens undersøgelse af skolebarnet, som danner udgangspunkt for en konkret rådgivning og vejledning i forhold til barn og forældre.
Det anbefales, at indskolingsundersøgelsen omfatter følgende emner:
Skolebarnets helbredsmæssige forhold. Udvikling til skolestart. Afdækning af eventuelle sygdomme hos barnet eller i den nærmeste familie. Hvordan håndteres disse i familien?
Sundhedssamtalen med sundhedsplejersken indeholder fysisk undersøgelse, hvor man undersøger barnets syn, hørelse og vækst. Desuden snakker sundhedsplejersken om barnets mentale sundhed i skole og hjemme.
Skolebarnets sociale relationer
Sove- og spisevaner
Sproglig udvikling
Skolebarnets generelle udvikling, herunder en vurdering af barnets udvikling generelt. Hvordan koncentrerer barnet sig, er det opmærksomt? Desuden vurderes barnets motorik
Det noteres, om skolebarnet har fulgt de forebyggende helbredsundersøgelser i almen praksis, inklusive vaccinationer
Der foretages en samlet vurdering af skolebarnets helbred, hvor følgende elementer indgår:
Psykosomatiske problemer - dvs. tilstande, hvor der er fysiske symptomer selvom der ikke kan findes en medicinsk forklaring
Mavesmerter, hovedpine, ufrivillig vandladning og afføring
Genitale lidelser
Skeletdeformiteter
Henvisning
Hvis skolebarnet har symptomer på sygdom, eller hvis der er mistanke om sygdom, henvises skolebarnet til praktiserende læge. Lægen undersøger og udreder barnet. Både sundhedsplejerske og læge er forpligtet til at følge op på henvisningen.
Hvis indskolingsundersøgelsen viser behov for en tværfaglig indsats/udredning, sker dette i forhold til bekendtgørelsen.
3. klasse
Sundhedsoplysning i grupper/individuel vejledning - aktuelle temaer
Højdemåling
6. klasse
Højdemåling
Synsprøve
Individuel samtale
Sundhedsoplysning i grupper/klasse - aktuelle temaer
Opfølgning ved behov
7. klasse
Synsprøve
Opfølgning/henvisning ved behov
8. klasse
Sundhedsundersøgelse/individuel vejledning
Sundhedsinformation i grupper - aktuelle temaer
Opfølgning ved behov
Udskolingsundersøgelsen
Formålet med udskolingsundersøgelsen er at give en samlet vurdering af den unges helbred og sundhed, umiddelbart inden den unge forlader skolen. Ved udskolingsundersøgelsen drøftes ligeledes risikoadfærd med den unge under hensyntagen til sundhedspædagogiske overvejelser.
Udskolingsundersøgelsen er en individuel samtale. Sammen med den unge og ud fra dennes ønsker og behov drøftes emner, som tager udgangspunkt i sundhedsfremmende og forebyggende afsæt.
Den unges sundhed og helbred fra skolestart frem til udskolingsundersøgelsen drøftes. Endvidere drøftes risiko for livsstilssygdomme på baggrund af den unges sundheds- og sygehistorie.
Det anbefales, at udskolingsundersøgelsen omfatter følgende emner:
Helbredsmæssige forhold, der kan få betydning for studie/eller erhvervsvalg
Vækstudvikling
Høreprøve
Sundhedsadfærd i forhold til tobak, alkohol og andre rusmidler
Seksuel sundhed, forebyggelse af seksuelt overførbare infektionssygdomme
Drøftelse af HPV-vaccinationer
Vurdering af den unges sociale kompetencer, relationer, netværk, her i forhold til risikoadfærd og selvskadende adfærd
10. klasse
Sundhedsoplysning i grupper/klasse - aktuelle temaer