Styrelsen for Patientklager
Styrelsen for Patientklager udfører en række opgaver, der omhandler patienters klager over behandlingssteder, sundhedspersoner eller mulig tilsidesættelse af rettigheder.
Dette inkluderer at:
Erstatningssager
Klager over afgørelser fra Patienterstatningen om erstatning for behandlingsskader og lægemiddelskader indgives til Ankenævnet for Patienterstatningen.
Der er mulighed for at få erstatning, hvis man som patient er kommet til skade som følge af en behandling i sundhedsvæsenet (behandlingsskade), eller hvis man har fået bivirkning af et lægemiddel (lægemiddelskade).
Sagen skal først anmeldes til Patienterstatningen, som behandler sagen og træffer en afgørelse. Hvis patienten eller den erstatningsansvarlige, f.eks. regionen, er utilfreds med Patienterstatningens afgørelse, kan de klage til Ankenævnet for Patienterstatningen.
Ankenævnet har en dommer som formand og er i øvrigt bredt sammensat med både læger (sagkyndige), en advokat, repræsentanter for flere patient- og forbrugerorganisationer og repræsentanter for regioner, kommuner og forsikringsselskaber.
Ankenævnet foretager både vurdering af, om patienten er påført en skade, der giver ret til erstatning, og beregner (udmåler) de erstatningsbeløb, patienten i så fald har ret til. Reglerne om behandlings- og lægemiddelskader findes i Lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet. Beregning af erstatning sker efter reglerne i Erstatningsansvarsloven. (retsinformation.dk).
Ankenævnet bliver sekretariatsbetjent af Styrelsen for Patientklager. Klagevejledning for Ankenævnet for Patienterstatningen.
Patientklager
Klager over sundhedsfaglig behandling
Klager over den sundhedsfaglige behandling i det danske sundhedsvæsen kan indgives til Styrelsen for Patientklager
Sundhedsfaglig behandling omfatter:
- Undersøgelse, diagnose og sygdomsbehandling
- Fødselshjælp
- Pleje
- Genoptræning
- Forebyggelse og sundhedsfremme i forhold til den enkelte patient
- Information og samtykke til behandling
- Journalføring
- Sundhedspersoners tavshedspligt
- Lægeerklæringer
Ønsker klager, at en eventuel kritik skal rettes mod behandlingsstedet, bliver sagen afgjort af Styrelsen for Patientklager
Ønsker klager, at en eventuel kritik skal rettes mod en eller flere konkrete sundhedspersoner, bliver sagen afgjort af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Styrelsen er sekretariat for disciplinærnævnet.
Disciplinærnævnet kan kun behandle klager over autoriserede sundhedspersoner og visse persongrupper. Styrelsen kan derimod behandle klager over sundhedsfaglige forhold, uanset om fejlen er begået af en sundhedsperson eller for eksempel en lægesekretær eller portør.
Vælger klager, at disciplinærnævnet skal behandle klagen, kan klager ikke bagefter få den samme klage behandlet i Styrelsen for Patientklager.
Vælger klager først at få klagen behandlet af Styrelsen for Patientklager, og udtaler styrelsen kritik af et eller flere forhold, kan klager bagefter bede disciplinærnævnet om at behandle forholdene.
- Klager har mulighed for en dialog med repræsentanter for regionen, hvis klagen vedrører behandling, som regionen har betalt for, f.eks. en konsultation hos egen læge eller sygehusbehandling
Det Psykiatriske Patientklagenævn behandler klager vedrørende tvangsforanstaltninger, som en patient har været udsat for under indlæggelse på en psykiatrisk afdeling. Tvangsindgreb er indgreb, som patienten ikke har givet samtykke til.
Beslutninger om tvangsforanstaltninger kan være i form af nedenstående, når disse indgreb sker i forbindelse med indlæggelser på de psykiatriske hospitaler/centre i landets fem regioner:
- tvangsindlæggelse,
- tvangstilbageholdelse,
- tilbageførsel,
- tvangsfiksering,
- aflåsning af døre i afdelingen,
- tvangsbehandling,
- fysisk magtanvendelse,
- beroligende medicin,
- personlig skærmning,
- tvungen opfølgning efter udskrivning,
- aflåsning af patientstue på Sikringsafdelingen under Retspsykiatrisk afdeling, Region Sjælland
Det Psykiatriske Patientklagenævn bliver sekretariatsbetjent af Styrelsen for Patientklager.
Klager over, at kommunen, sygehuset, Udbetaling Danmark, regionen, Sundhedsstyrelsen eller Søfartsstyrelsen har tilsidesat en eller flere af en patients rettigheder, indgives til Styrelsen for Patientklager. Styrelsen tager stilling til, om patientens rettigheder ikke er blevet efterlevet.
En patientrettighed er f.eks.:
- Kørsel til og fra behandling (befordring og befordringsgodtgørelse)
- Frit og udvidet frit sygehusvalg
- Maksimale ventetider for behandling af visse livstruende sygdomme
- Henvisning til eller refusion af udgifter til behandling i udlandet
- Aktindsigt i en patientjournal
Denne klageadgang omhandler tvang overfor varigt inhabile patienter.
En borger eller dennes pårørende kan klage hvis man mener at have været udsat for tvang i forbindelse med en sundhedsfaglig behandling.
Det kan dreje sig om
- Tvangsbehandling og/eller Tvangsindgreb, herunder
- Fysisk fastholdelse
- Beroligende medicin
- Tvangsindlæggelse
- Tvangstilbageholdelse
Tvangsbehandlingsnævnet bliver sekretariatsbetjent af Styrelsen for Patientklager.
Klager over afgørelser fra Det Psykiatriske Patientklagenævn
Det Psykiatriske Ankenævn er ankeinstans for afgørelser, der er truffet af Det Psykiatriske Patientklagenævn om blandt andet tvangsbehandling og anvendelse af fysisk magt. Styrelsen er sekretariat for ankenævnet.
Abortankenævnet behandler klager over de afgørelser, der træffes i de regionale abort- og sterilisationssamråd. Hvis en person har fået afslag på f.eks. abort eller sterilisation, har vedkommende mulighed for at anke afslaget til Abortankenævnet. Samrådet sørger for at indbringe sagen for ankenævnet.
Abortankenævnet fører også tilsyn med de regionale samråd.
Ankenævnet bliver sekretariatsbetjent af Styrelsen for Patientklager.
Vil du vide mere?