ADHD, diagnosen

Per Hove Thomsen

speciallæge

Fakta  

  • Når man vurderer, om et barn har ADHD, starter man oftest med at undersøge:
    • Hvordan barnet klarer sig socialt og fagligt og trives i skolen og i hjemmet?
    • Hvordan barnet i øvrigt har det?
    • Om barnet har haft specielle sygdomme?
  • Man kan bruge spørgeskemaer i udredningen

At stille diagnosen ADHD hos børn

Når man undersøger, om et barn har ADHD, begynder man for det meste med at undersøge:

  • Hvordan barnet opfører sig i skolen og i hjemmet?
  • Hvordan barnet i øvrigt har det?
  • Om barnet har haft specielle sygdomme? Lægen skal nemlig udelukke, at der er andre forklaringer på symptomerne

Derfor får barnet i nogle tilfælde et fuldstændigt helbredstjek, hvor man bl.a. undersøger dets motoriske udvikling, hjertefunktion, syn og hørelse, og man spørger ind til, hvordan barnet fungerer i skolen, og hvordan det trives derhjemme.

Ved undersøgelsen vurderes det også, om barnet har indlæringsvanskeligheder eller sprogproblemer, depression, angst- og søvnforstyrrelser, som rammer ca. en tredjedel af børn med ADHD.

Der findes andre tilstande, der kan ligne ADHD. Man skal derfor også overveje, om barnet kan have f.eks.:

Spørgeskemaer

ADHD-symptomerne er ikke altid så tydelige, når barnet er i lægens konsultation. Derfor bør lægen eller andre, som har ansvaret for udredningen, sørge for at få indhentet mest mulig information fra forældre/udtalelse fra skolen, m.v., herunder også benytte sig af spørgeskemaer. Spørgeskemaerne (se ADHD-RS) dækker de forskellige symptomer:

Problemer med opmærksomhed/koncentration:

  • Laver skødesløse fejl
  • Kan ikke fastholde opmærksomheden over tid
  • Hører ikke efter, hvad der bliver sagt
  • Følger ikke instrukser
  • Kan ikke organisere/planlægge/tilrettelægge aktiviteter
  • Undgår opgaver, som kræver opmærksomhed
  • Mister til stadighed ting 
  • Lader sig let distrahere af ydre stimuli
  • Er glemsom i forbindelse med dagligdagsaktiviteter

Problemer med motorisk hyperaktivitet:

  • Konstant små uro i hænder/fødder
  • Forlader sin plads
  • Løber, klatrer omkring på utilpasset måde
  • Har svært ved at være stille
  • Stor motorisk aktivitet, som ikke lader sig styre

Problemer med impulsivitet:

  • Svarer før spørgsmålet er afsluttet
  • Kan ikke vente på det bliver hans/hendes tur
  • Afbryder eller trænger sig på
  • Snakker for meget uden situationsfornemmelse

Andre undersøgelser 

Selvom man har kunnet finde hjerneforandringer hos mange børn med ADHD, kan man ikke stille diagnosen ADHD ved at lave billedundersøgelser af hjernen.
De fleste behøver derfor ikke denne type undersøgelser, de er mest af forskningsmæssig interesse.

Hvornår henviser man videre? 

Hvis udredning via pædagogisk psykologisk rådgivning i kommunen (PPR) eller hvis lægen har mistanke om, at barnet kan have ADHD, bliver I henvist til en psykolog eller psykiater for yderligere udredning og behandling.

Vil du vide mere?

Kilder

Fagmedarbejdere

Per Hove Thomsen

klinisk lærestolsprofessor, overlæge, dr.med., Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling, Forskning, Aarhus Universitetshospital

Jette Kolding Kristensen

praktiserende læge, professor, ph.d., Center for Almen Medicin ved Aalborg Universitet

Indhold leveret af

Patienthåndbogen

Patienthåndbogen

Kristianiagade 12

2100 København Ø

DisclaimerPatienthåndbogen