Fakta
Styrelsen for Patientklager
Styrelsen for Patientklager håndterer klager over
- Den sundhedsfaglige behandling, du har fået.
- Brud på dine rettigheder som patient.
Patienterstatningen
Som patient er du omfattet af en offentlig erstatningsordning, der kaldes Patienterstatningen. Det er Patienterstatningens opgave at sikre, at patienter får den erstatning, de er berettiget til efter loven. Det er gratis at indgive en klage eller at søge om erstatning.
Ordningen dækker i visse tilfælde:
-
Fysiske eller psykiske behandlingsskader - efter undersøgelse eller behandling (eller manglende behandling) på offentligt eller privat hospital, hos egen læge, speciallæge eller hos andre autoriserede sundhedspersoner.
- Lægemiddelskader - fysiske eller psykiske skader eller bivirkninger, der går ud over, hvad du med rimelighed må acceptere efter brug af medicin.
Hvilke typer klager behandler Styrelsen for Patientklager?
Styrelsen for Patientklager håndterer klager fra patienter vedr. den sundhedsfaglige behandling, en patient har modtaget eller om brud på patientens rettigheder.
Sundhedsfaglig behandling dækker blandt andet over:
- Undersøgelse, diagnose og behandling
- Information om og samtykke til behandling
- Journalføring
- Sundhedspersoners tavshedspligt
- Lægeerklæringer
Patientrettigheder omfatter bl.a.:
- Frit og udvidet frit sygehusvalg, herunder hvis regionen ikke har oplyst om muligheden
- Maksimale ventetider for behandling af visse livstruende sygdomme
- Henvisning til eller refusion af udgifter til behandling i udlandet
- Aktindsigt i en patientjournal
Du kan se en udtømmende liste over de patientrettigheder, der er omfattet af klagemuligheder her under “klagemuligheder”.
Sager der ikke behandles af Styrelsen for Patientklager
Klager over fx. sundhedspersoners adfærd, praktiske forhold eller serviceniveau ifm. behandling rettes til den pågældende institution eller Patientvejledningen - se nedenfor.
Hvordan klager du?
Det er et lovkrav, at du skal klage digitalt via en selvbetjeningsløsning. Du finder klageskemaet vedr. sundhedsfaglig behandling
her og klageskemaet vedr. brud på patientrettigheder
her. Du får mulighed for at printe og gemme en kopi af hele din klage, når du har udfyldt skemaet.
Der er enkelte undtagelser fra kravet om at bruge den digitale selvbetjeningsløsning. Det gælder, hvis du er fritaget fra Digital Post, eller hvis du ikke er i stand til at benytte det digitale klageskema på grund af alder, sygdom eller sprogvanskeligheder. Det er Styrelsen for Patientklager, der afgør, om du kan fritages. Du kan læse mere om reglerne for fritagelse
her under "Fritagelse for digital post".
Hvordan behandles klagen?
Måden hvorpå Styrelsen for Patientklager håndterer din klage, afhænger af hvad du klager over. Klagefristen varierer også.
Du kan finde mere information om sagsbehandlingen af klager over sundhedsfaglig behandling
her.
Du kan finde mere information om sagsbehandlingen af klager over brud på patientrettigheder her.
Kan du få hjælp til at klage?
Du kan få vejledning om klagemuligheder og hjælp til at klage ved henvendelse til Patientvejledningen i din region. Se nederst i artiklen.
Hvilke typer sager behandler Patienterstatningen?
Som patient er du omfattet af en offentlig erstatningsordning, der kaldes Patienterstatningen. Ordningen dækker i visse tilfælde:
- Fysiske eller psykiske behandlingsskader - efter undersøgelse eller behandling (eller manglende behandling) på offentligt eller privat hospital, hos egen læge, speciallæge eller hos andre autoriserede sundhedspersoner.
- Lægemiddelskader - fysiske eller psykiske skader eller bivirkninger, der går ud over, hvad du med rimelighed må acceptere efter brug af medicin.
Erstatningsordningen gælder kun, hvis din skade med overvejende sandsynlighed er sket på en af følgende måder:
- skaden kunne være undgået, fordi en erfaren specialist i samme situation ville have handlet anderledes.
- skaden skyldes fejl eller svigt i apparatur.
- skaden kunne være undgået ved en anden lige så effektiv behandlingsteknik eller metode.
- skaden er meget sjælden og alvorlig i forhold til den sygdom, du blev behandlet for, og skaden går ud over, hvad du med rimelighed bør tåle.
Hvad kan du få erstatning for?
Din erstatning er afhængig af, hvor alvorlig din skade er, og hvilke konsekvenser skaden har haft.
Du kan få erstatningen for
- varigt mén
- tabt arbejdsfortjeneste
- tab af erhvervsevne
- svie og smerte
- udgifter
- erstatning ved dødsfald
Du kan læse mere om de forskellige kategorier på Patienterstatningens hjemmeside
her.
Hvordan anmelder du en skade?
Du skal anmelde en skade til Patienterstatningen, hvis du mener at du har krav på erstatning. På Patienterstatningens hjemmeside kan du finde et elektronisk skema, du kan anmelde skaden på - se
her.
Det kan være en god ide at tale med sundhedspersonalet, egen læge eller en patientvejleder, før du anmelder en skade til Patienterstatningen, men det er ikke en betingelse.
Du kan få vejledning om klagemuligheder og hjælp til at klage ved henvendelse til Patientvejledningen i din region.
Du kan se en oversigt over de fem regioners patientvejledning og deres telefonnumre på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside. Du kan søge yderligere information på din regions hjemmeside.
Hvordan behandles din anmeldelse?
Ansøgninger kan have forskellige forløb, ligesom der også er forskellige forældelsesfrister alt efter, hvad skaden vedrører. Du kan se mere om sagsbehandlingen på Patienterstatningens hjemmeside her.
Vil du vide mere?