Klagemuligheder i det sociale system

Bodil Kaalund Bruun

Socialrådgiver og cand.soc.

Fakta

  • Du har ret til klage over kommunens og andre myndigheders afgørelser i sager vedr. hjælp efter den sociale lovgivning
  • Tidsfristen for at klage over en afgørelse er fire uger
  • Den myndighed, som har truffet afgørelsen, skal vejlede dig om, hvordan du kan klage
  • Du kan også klage over selve sagsbehandlingen af din sag
  • Du kan få juridisk rådgivning og hjælp fra fx advokatvagten eller i visse situationer fra offentlig retshjælp

I denne artikel kan du finde information om bl.a. klagemuligheder, tidsfrist for at indgive klage og hvordan din klage behandles.

Hvad kan jeg klage over?

Klage over afgørelser

Du kan f.eks. klage over kommunens afgørelse om:

  • økonomisk hjælp til forsørgelse eller enkeltudgifter
  • ophør af sygedagpenge
  • særlig støtte til dit barn
  • personlig hjælp eller hjælpemidler
  • førtidspension
  • aktindsigt
  • magtanvendelse/indgreb i selvbestemmelsesretten

Klagemuligheden omfatter også afgørelser truffet af Udbetaling Danmark, Seniorpensionsenheden og Familieretshuset.

Når kommunen eller en anden myndighed træffer en afgørelse, har du krav på at få afgørelsen skriftligt. Afgørelsen om helt eller delvist afslag på det ansøgte skal være begrundet. Du skal altid have en klagevejledning om, hvordan du kan klage og om tidsfristen for at klage.

Klage over sagsbehandlingen

Du kan klage over selve sagsbehandlingen, hvis du oplever, at sagen tager for lang tid, eller hvis du ikke er tilfreds med samarbejdet med din sagsbehandler. Hvis du klager over sagsbehandlingen, skal du klage til ledelsen i den afdeling, der behandler din sag. Hvis du er utilfreds med en kommunal medarbejders opførsel, kan du rette henvendelse herom til borgmesteren. Mange kommuner har oprettet en borgerrådgiverfunktion. Borgerrådgiveren kan i nogle sager hjælpe med at formidle et positivt samarbejde mellem borgeren og forvaltningen.

Kilde

Hvad er fristen for at klage over en afgørelse?

Du skal klage inden fire uger fra det tidspunkt, hvor du modtager kommunens afgørelse. Hvis du klager over selve sagsbehandlingen, er der ikke en bestemt tidsfrist.

Hvordan behandles min klage?

Klage over en afgørelse

Du skal klage over afgørelsen til kommunen eller den myndighed, der har truffet afgørelsen. Kommunen eller myndigheden skal indenfor fire uger genvurdere afgørelsen. Hvis kommunen fastholder afgørelsen helt eller delvist, sender kommunen din klage videre til Ankestyrelsen.

Når Ankestyrelsen har modtaget din klage, sender de dig en skriftlig bekræftelse på, at de har modtaget klagen. Samtidig får du besked om, hvor lang sagsbehandlingstid du kan forvente. Ankestyrelsen vil indhente yderligere oplysninger om dit helbred og sociale forhold, hvis de får behov for det. Du kan afvise at give samtykke til dette inden en bestemt frist. Det betyder dog også, at Ankestyrelsen så må afgøre din sag ud fra de oplysninger, de fik i første omgang fra dig og kommunen.

Når Ankestyrelsen har behandlet din klage, får du et skriftligt svar med begrundelse for afgørelsen.

Behandlingen af en klage har ikke opsættende virkning på behandlingen af din sag i øvrigt. Det betyder f.eks., at en klage over afgørelse om tilkendelse af et ressourceforløb ikke ændrer ved, at planlagte indsatser i ressourceforløbet skal sættes i gang.

Klage over sagsbehandlingen

Det er op til den enkelte kommune, hvordan den behandler klager over sagsbehandlingen. Du kan få vejledning i kommunen om, hvordan klagen behandles.

Resultatet af en myndigheds behandling af en klage over sagsbehandlingen kan ikke indbringes for en højere instans.

Klage over magtanvendelse og indgreb i selvbestemmelsesretten

Klager over magtanvendelse i kommunens omsorgs- og plejefunktion, uden at der på forhånd er truffet en afgørelse, kan påklages til kommunen. I tilfælde hvor der er truffet afgørelse om indgreb i selvbestemmelsesretten, kan der klages til kommunen og til Ankestyrelsen, hvis der ikke gives medhold i klagen. Kommunen skal vejlede om klagemulighederne.

Kilder

Hvad kan jeg gøre, hvis alle klagemuligheder er opbrugt?

Hvis du har benyttet dig af alle andre klagemuligheder, kan du klage til Folketingets Ombudsmand. Ombudsmanden har dog ikke pligt til at behandle din klage og kan ikke ændre afgørelser truffet af Ankestyrelsen. Ombudsmanden kan evt. udtale kritik af sagens behandling. Du kan læse mere på ombudsmandens hjemmeside.

Hvor kan jeg læse mere om klager og afgørelser?

Du kan læse mere om afgørelser i klagesager på Ankestyrelsens hjemmeside

Ankestyrelsen principmeddelelser forklarer, hvordan lovgivningens regler fortolkes i konkrete sager.

Hvordan kan jeg få juridisk rådgivning og hjælp?

Advokatvagten

Hvis du har brug for en hurtig juridisk vurdering af din situation, findes der gratis advokatvagter mange steder i landet. Ved Advokatvagten kan du f.eks. få råd om juridiske forhold vedr. forældremyndighed, skilsmisse, lejebolig, mv. Rådgivningen kan foregå anonymt. 

Du kan se mere her:

Offentlig retshjælp

Du kan søge om offentlig retshjælp, hvis du har brug for juridisk bistand fra en praktiserende advokat og har en lav indkomst. Muligheden for at få tilskud kaldes offentlig retshjælp ved advokat og er afhængig af din eller din husstands indkomst. Du kan søge om offentlig retshjælp her: Danmarks Domstole - Offentlig retshjælp.

Fri proces

Fri proces er en ordning, hvor det offentlige betaler for dine udgifter i forbindelse med en retssag. Afhængigt af hvilken type sag det drejer sig om, skal hjælpen søges hos Byretten eller Civilstyrelsen. Hvis du har en retshjælpsforsikring i tilknytning til din indboforsikring, kan du ikke få fri proces. Du kan se mere her: Danmarks Domstole - Fri proces.
 

Kilder

Fagmedarbejdere

Bodil Kaalund Bruun

Socialfaglig konsulent, Regionshospitalet Gødstrup, Socialmedicin & Rehabilitering

Birte Maigaard

Overlæge, Regionshospitalet Gødstrup, Socialmedicin & Rehabilitering

Hans Christian Kjeldsen

ph.d., praktiserende læge, Grenå

Indhold leveret af

Patienthåndbogen

Patienthåndbogen

Kristianiagade 12

2100 København Ø

DisclaimerPatienthåndbogen