Overvejer du at skifte læge?

Bo Christensen

speciallæge

Fakta

  • Alle, der er tilmeldt folkeregistret i Danmark, er omfattet af sygesikringen og får et sundhedskort
  • Næsten alle er tilmeldt en praktiserende læge som gruppe 1 sikret, hvormed man har ret til gratis behandling hos praktiserende læge og speciallæger
  • Lægen kan henvise til speciallæger og hospitaler, hvis han/hun ikke kan varetage undersøgelse og behandling selv
  • Få er gruppe 2 sikret, hvor man frit kan søge speciallæge med overenskomst med Sygesikringen, men man skal betale en del af honoraret selv
  • Hvis du ikke er tilfreds, kan du skifte læge eller overgå til gruppe 2, hvor du frit kan søge speciallæge med overenskomst med Sygesikringen, men man skal betale en del af honoraret selv

I Danmark har alle ret til gratis lægehjælp

Alle, der er tilmeldt folkeregistret i Danmark, er omfattet af sygesikringen og får et sundhedskort. Stort set alle er gruppe 1 medlem af Den Offentlige Sygesikring, hvilket betyder fast tilknytning til en bestemt læge eller lægepraksis. Kun ganske få er gruppe 2 sikrede med de muligheder, dette giver for frit lægevalg.

Gruppe 1 medlemskabet indebærer en række fordele. Ved at være tilknyttet en bestemt læge eller lægepraksis gør det, at læge og patient kender hinanden, og der opbygges tillid i læge-patient- forholdet, og lægen kender patienten fra tidligere konsultationer. Dette værdsættes både af patienter og læger. 

Lægen har viden om dig i din journal, som indeholder oplysninger om dine kontakter med praksis, resultat af undersøgelser og ordineret medicin, men også information om dine indlæggelser og ambulatoriebesøg. Konsultationer med praktiserende speciallæger og sygehus indgår også i journalen. Således er den samlede medicinske information om dig samlet hos den praktiserende læge.

Din egen læge vil, i samråd med dig, henvise til speciallægepraksis eller på hospital i den videre udredning, hvis hun/han er i tvivl om, hvilken diagnose du har, eller hvilken behandling du bør få. 

Som gruppe 1 medlem er brugen af egen læge, speciallæge og lægevagt gratis. 

Hvis du er gruppe 2 medlem, er der egenbetaling for brug af egen, speciallæge og lægevagt. Betalingen varierer efter hvilken lægeydelse, du skal have.

Hvad gør du, hvis du ikke er tilfreds med din læge?

Mange er tilbageholdende med at skifte læge, men du skal skifte læge, hvis du ikke har tillid til den læge, du har. Tilliden mellem lægen og patienten er vigtigt for, at du bruger din læge, når du er syg.

Ligesom andre mennesker er læger også forskellige. Nogle har måske stor interesse for hjerte- og karsygdom og diabetes, nogle er mere interesseret i psykisk sygdom, og nogle er bedre til børn. Trods særinteresser favner praktiserende læger bredt og har erfaring inden for de forskellige sygdomsområder.

Find derfor en læge, der har de kvaliteter og værdier der vigtige for dig. Føler du tillid og synes, I kommunikerer godt? Hvis du ikke føler dette, så overvej at skifte læge.

Hvis du som patient ikke er tilfreds med din praktiserende læge, har du mulighed for mod et honorar at skifte til en anden praktiserende læge med virkning inden for 14 dage - eller overgå til gruppe 2 medlemskab af Sygesikringen.

Lægeskift foretages gennem din kommunes Borgerservice og kan også ske via borger.dk

Hvad omfatter gruppe 1 og gruppe 2?

Alle undersøgelser ved en praktiserende speciallæge kræver for gruppe 1 sikrede en henvisning fra egen læge. Dette gælder dog ikke for øjenlæger og øre-, næse- og halslæger, som du kan opsøge uden henvisning fra din egen læge.

Er du i gruppe 2, kan du frit søge behandling hos alle praktiserende læger og speciallæger uden en henvisning. Du skal dog selv betale en egenandel. Betalingen varierer efter konsultationens karakter. 

Uden for det offentlige sundhedsvæsen findes privatklinikker og privathospitaler, hvor du betaler hele honoraret til lægen/hospitalet selv. Har du en sundhedsforsikring, kan det nogle gange dække udgifterne.

Vil du klage over en læge?

Hvis du vil klage over en praktiserende læges/praktiserende speciallæges adfærd/opførsel, service eller tilgængelighed, skal du henvende dig til dit regionale patientkontor, som kan oplyse dig, hvor du skal sende din serviceklage hen. 

Hvis du vil klage over den lægefaglige behandling hos den praktiserende læge/den praktiserende speciallæge, skal du henvende dig til Styrelsen for Patientsikkerhed

Vil du vide mere?

Kilder

Fagmedarbejdere

Bo Christensen

professor, ph.d., praktiserende læge, Institut for Folkesundhed - Almen Medicin, Aarhus Universitet

Indhold leveret af

Patienthåndbogen

Patienthåndbogen

Kristianiagade 12

2100 København Ø

DisclaimerPatienthåndbogen