Cookies

Sundhed.dk bruger cookies for at indsamle statistik og forbedre brugerens oplevelse - også ved Nemlogin. Du accepterer brugen af cookies, hvis du klikker ’OK’ eller hvis du klikker videre rundt på sundhed.dk.
Læs mere om cookies

Luft i maven

Tip en ven

Af: Ole Haagen Nielsen, speciallæge

Sidst fagligt opdateret: 15.10.2013

Fakta

  • Luft i maven er noget helt almindeligt
  • Du synker luft hver gang, du enten spiser eller drikker. Noget af denne luft ender i tyktarmen
  • Det meste af den luft, som findes i tyktarmen er fra bakterier, der nedbryder de kulhydrater, der ikke er blevet fordøjet i tyndtarmen. Desværre er det sådan, at sund mad som frugt, grøntsager, korn, bønner og ærter grundet det høje fiberinhold ofte er de værste syndere
  • Ved at spise mindre og langsommere måltider, undgå tyggegummi, hårdt slik og rygning kan du nedsætte luftindholdet

Trangen til at slippe luft fra munden (bøvse) eller tarmen ("prutte") kan opstå på de værst tænkelige tidspunkter - f.eks. midt i et vigtigt møde, i en elevator eller ombord i et fly. Og selvom det at slippe luft fra tarmen er naturligt, kan det opleves meget flovt.

Alle mennesker slipper tarmluft ud i gennemsnit mere end 10 gange dagligt. Nogle mennesker kæmper med store luftproblemer, som er generende det meste af tiden. I nogle situationer kan luft, som du ikke kan slippe ud, forårsage intense, kortvarige mavesmerter. Selv om du ikke kan stoppe luftproduktionen, findes der tiltag, som kan bidrage til at reducere luftproduktionen, lindre dit ubehag og forhindre, at du bringes i forlegenhed.

Hvilke symptomer og tegn giver luft i maven?

For de fleste af os er symptomer og tegn på meget luft i tarmen åbenbare. De består i:

  • Luftafgang. Frivillig eller ufrivillig luftafgang, enten som ræben eller som luft fra endetarmen ("prutte").
  • Smerter. Skarpe, trykkende smerter eller kramper i maven. Disse smerter kan opstå hvor som helst i maven, og de kan hurtigt ændre placering. Du kan også opleve pres i maven. Nogle gange kan smerten blive så intens, at det føles som om, at noget er alvorlig galt. Når luftsmerter opstår i øvre, venstre del af bughulen, kan det mistolkes, som hvis det kommer fra hjertet. Når smerten forekommer på højre side, kan den mistolkes som om, at det skyldes galdevejssygdom eller blindtarmsbetændelse.
  • Oppustethed. Maven er oppustet. Du skal måske løsne på bukselinningen i løbet af dagen.

Hvad skyldes luft i maven?

Du synker luft hver gang, at du enten spiser eller drikker. Du kan til og med synke luft uden at vide det, når du er nervøs, spiser for hurtigt, tygger tyggegummi eller drikker gennem et sugerør. Noget af denne luft ender i tyktarmen. Trods dette stammer det meste af den luft, som findes i tyktarmen fra bakterier, der nedbryder de kulhydrater, der ikke er blevet fordøjet i tyndtarmen.

Desværre er det sådan, at sund mad som frugt, grøntsager, korn, bønner og ærter ofte er de værste syndere. Dette skyldes, at dette er mad med højt fiberindhold. Fiber har mange sundhedsfordele, så som at aktivere fordøjelseskanalen, regulere blodsukkeret og kolesterolet. Men fiber har desværre også den ulempe, at det kan give anledning til luftgener fra maven.

Luftholdige drikkevarer som sodavand og øl er også vigtige årsager til luft. Andre årsager til meget luft i maven, er:

  • Forstoppelse. Træg mave kan gøre det vanskeligt at komme af med luften, hvilket medfører oppustethed og ubehag
  • Fødeintolerans. Hvis luftgenerne opstår - hovedsageligt efter at man har indtaget et mælkeprodukt - kan det være fordi, at din krop ikke er i stand til at nedbryde sukkeret (mælkesukker, laktose) i mælkeprodukterne. Mange mennesker er således ikke i stand til at omsætte laktose ordentligt efter småbarnsalderen (fra ca. 6 år), og selv småbørn er nogle gange intolerante overfor laktose. Tilstanden kaldes laktoseintolerans. Andre typer fødeintolerans, særlig overfor gluten - et protein som findes i flere kornsorter - kan give meget luft i maven, diaré og endog vægttab (dette er baggrunden for sygdommen cøliaki)
  • Kunstige sødemidler. Det er også muligt, at dit fordøjelsessystem ikke tåler de kunstige sødemidler, sorbitol og mannitol. Disse sødemidler findes i mange slags madvarer, tyggegummi og slik. Mange raske personer får luft og diaré, når de indtager disse sødemidler
  • Afføringsmiddel. Udstrakt brug af afføringsmiddel eller medicin, som giver forstoppelse, kan bidrage til problemer med meget luft i maven
  • Forskellige sygdomme. Meget luft i maven kan være en del af sygdomsbilledet ved irritabel tarm - en ufarlig, med tidvist ret generende, "overfølsom" tarm. Undtagelsesvis kan meget luft i maven være et af flere tegn på en mere alvorlig tilstand. Eksempler på dette er divertikulitis (betændelse i udposninger på tarmen) eller kronisk betændelsessygdom i tarmen, som colitis ulcerosa eller Crohns sygdom
  • Antibiotika. I nogle tilfælde med meget luft i maven kan årsagen være forudgående behandling med antibiotika. Denne medicin forstyrrer tarmens normale bakterieflora og kan give øget luftproduktion
  • Andre medikamenter. Også andre typer medicin kan forårsage meget luftudvikling i maven, f.eks. forskellige typer cellegifte (kemoterapeutika)

Enhver ting, der forårsager øget tarmluft, eller som er forbundet med forstoppelse eller diaré, kan føre til luftsmerter. Disse smerter opstår typisk, når luften ophober sig i tarmen, og du ikke er i stand til at slippe af med den. Luftsmerterne er ofte intense, men kortvarige. Så snart luften er ude, ophører smerterne. Luften, som du slipper af med, er en blanding af oksygen, nitrogen, hydrogen, kuldioxid og metan.

Risikofaktorer

Du har øget risiko for luftgener fra maven, hvis du har intolerans for laktose eller gluten; spiser meget frugt, grøntsager, korn og bælgfrugter; eller du har en kronisk tarmsygdom, som divertikulitis eller en kronisk betændelsessygdom i tarmen. Endeligt kan irritabel tarm give sådanne gener.

Hvornår bør du søge læge?

Det anses som normalt at slippe luft ud 10-20 gange om dagen. Men der kan være grund til at søge læge, hvis du har meget generende, langvarige eller stadigt tilbagevendende smerter i maven, særligt hvis du også har kvalme, opkastninger, blødning, vægttab eller feber. Du bør også tale med din læge, hvis luftgenerne er så vedvarende og intense, at de forstyrrer dine daglige gøremål. I de fleste tilfælde kan en behandling mindske eller lindre generne.

Hvad vil lægen undersøge?

Lægen vil tage udgangspunkt i din sygehistorie og eventuelle fund ved lægens fysiske undersøgelse af dig. Under denne undersøgelse vil lægen tjekke, om din mave er oppustet, om der er områder, som er specielt ømme, eller om der er følbare udfyldninger i maven. Afhængigt af symptomerne og fundene kan det i nogle tilfælde blive aktuelt at tage blodprøver, eventuelt at henvise dig til billedeundersøgelser som røntgen, ultralyd eller en CT-skanning alternativt kikkertundersøgelser af øvre eller nedre del af mavetarmkanalen.

Hvilken behandling er der?

Hvis luftsmerterne skyldes en anden tilstand, kan behandling af den underliggende sygdom give lindring. Ellers kan generende luft i maven behandles med kostråd, livsstilsændringer eller i nogle tilfælde med et håndkøbspræparat. Selv om løsningen ikke er den samme for alle mennesker, så kan du ved at prøve dig frem måske finde frem til det, som giver dig lindring.

Kost

Følgende kostråd kan bidrage til at reducere mængden af den luft, som produceres i maven eller påskynde transporten af luft gennem fordøjelseskanalen:

  • Undgå mad som giver gener. Test selv om der er bestemte typer fødeemner, som udløser luftgener, og undgå i så tilfælde denne mad. Blandt de mest provokerende madvarer er bønner, ærter, løg, hvidkål, broccoli, rosenkål, blomkål, artiskokker, asparges, pærer, æbler, fersken, sukkerfrit slik og tyggegummi, fuldkornsbrød, morgenmadsblandinger (f.eks. müesli), mælk, is, ost, øl, sodavand og andre kulsyreholdige drikke. Ideelt skal du teste dette ved at fjerne alle overnævnte midler fra kosten i en periode på nogle få uger. Forhåbentligt får du det så bedre. Introducer herefter én ting ad gangen af de overnævnte madvarer. Start med dem du mistænker mindst og lad der gå mindst en uge, førend du introducerer en ny madvare til din kost. Undgå de madvarer som fremprovokerer din luftgener og se, om du ikke får det bedre
  • Reducer forbigående dit indtag af fiberrig mad. Dette gælder fiberrig mad, som er nævnt ovenfor. Start med fiberrig mad gradvist over flere uger. Det samme gælder eventuelt fibertilskud. Hvis dine symptomer fortsætter, kan du forsøge et andet fibertilskud. Vær omhyggelig med at drikke rigeligt væske gennem hele dagen
  • Reducer mængden af stegt og fed mad. I en del tilfælde skyldes oppustethed, at man spiser for fed mad. Fedt forsinker tømningen af mavesækken, og kan øge følelsen af at være "fyldt op" i maven
  • Reducer indtagelsen af mælkeprodukter. Prøv at anvende mælkeprodukter med lavt laktoseindhold i stedet for mælk. Prøv eventuelt produkter som hjælper med at fordøje laktose. Spis små mængder mælkeprodukter ad gangen, eller spis det sammen med anden mad, som gør det nemmere at fordøje laktosen. I nogle tilfælde kan det imidlertid være nødvendigt helt at fjerne mælkeprodukter fra kosten
  • Det skal nævnes, at en kost med et lavt indhold af stivelse/sukkermolekyler (low FODMAP (fermentable oligo, di-, mono-saccharides and polyols)) hos nogle mennesker nedsætter forgæringsprocessen og dermed dannelsen af luft i tarmkanalen, som giver ubehag

Livsstilsændringer

Følgende justeringer i din livsstil kan også hjælpe:

  • Spis mindre måltider. Forsøg at spise flere små måltider i løbet af dagen i stedet for to eller tre større måltider
  • Spis langsomt, og tyg maden grundigt. Nogle personer spiser alt for hurtigt og sluger samtidigt store mængder luft. Hvis det er vanskeligt for dig at spise langsommere, så tving dig selv til at lægge gaflen ned mellem hver bid for på den måde at sænke tempoet
  • Spis ikke når du er nervøs, oprevet eller har travlt. Prøv at gøre måltiderne til en afslappende stund - og spis langsomt. At spise når du er stresset, kan forstyrre fordøjelsen
  • Undgå tyggegummi, hårdt slik og brug af sugerør. Disse ting får dig til at sluge mere luft
  • Tjek eventuelt gebis. Et gebis, som er dårligt tilpasset, kan få dig til at sluge ekstra luft, når du spiser og drikker
  • Ryg ikke. Cigaretrygning kan øge mængden af luft, som du sluger.

Håndkøbsprodukter

Nogle produkter kan måske hjælpe, men effektiviteten er udokumenteret. Forsøg eventuelt:

  • Skumdæmpende midler, der ændrer overfladespændingen i mavetarmindholdet, og som indeholder dimeticon eller simeticon (aktiveret dimeticon). Det kan købes på apoteket og kan forsøges ved gener i form af luft i tarmen. Effekten er dog vigende hos mange mennesker
  • Laktasetilskud. Tilskud med enzymet laktase kan hjælpe dig med at fordøje laktose, hvis du har laktoseintolerans. Du kan også prøve mælkeprodukter, som er laktosefri eller som har en reduceret mængde laktose
  • Aktivt kul. Kultabletter angives også at kunne hjælpe. Du tager dem før og efter et måltid. Også her er effekten dog tvivlsom

Vil du vide mere?

Kilder

Fagmedarbejdere

  • Ole Haagen Nielsen, professor, overlæge, dr. med., Gastroenheden, Medicinsk Sektion, Herlev Hospital
  • Hans Christian Kjeldsen, speciallæge i almen medicin, ph.d., praktiserende læge, klinikchef, Århus Universitetspraksis og ekstern lektor ved afdeling for Almen Medicin, Institut for Folkesundhed, Århus Universitet
Link til Lægehåndbogen
Klik

Korte filmklip om sygdomme i mave- og tarmsystemet.