Second Victim - personalet
Her kan du læse om second victim - omsorg til det involverede personale.
Ved Second Victim forstås et personale, der er involveret i et uhensigtsmæssigt patientforløb eller patientskade, og som oplever belastningssymptomer som følge af situationen.
Involverede personaler kan føle sig personlig ansvarlig for situationen og de kan føle skyld og tvivle på egne faglige kompetencer. Personale, der har været involveret i en UTH, skal derfor have mulighed for at bearbejde hændelsen. Deres behov for omsorg og støtte skal vurderes ledelsen/kollegaer. Intentionen er, at personen kan opretholde eller genvinde trivsel, faglig tryghed og arbejdsevne.
Metoder til at arbejde med second victim:
- Defusing: Et kort møde mellem de involverede fagpersoner og nærmeste leder umiddelbart efter en utilsigtet hændelse med eller uden patientskade. Her udveksler deltagerne fakta og fortæller om deres umiddelbare oplevelser i forbindelse med hændelsen. Defusing aflaster og er en hjælp til umiddelbar følelsesmæssig afklaring. Hvis personer er særlig berørte, skal det sikres, at de ikke er alene, når de kommer hjem f.eks. ved kontakt til pårørende eller kollegial støtte med den involverede persons samtykke.
- Debriefing: Et ofte længerevarende møde efter en utilsigtet hændelse med patientskade, hvor én eller flere involverede fagpersoner taler deres tanker, følelser og reaktioner grundigt igennem. Hensigten er at genoprette deres tro på egne faglige kompetencer og arbejdsevne. Debriefing ledes af en person med særlig erfaring på dette område evt. en psykolog.
Hvis der uafhængigt af arbejdet med utilsigtet hændelse pågår en klage-, erstatningssag eller involvering af politiet, er det vigtigt at informere personalet om, hvordan skal forholde sig.
Søg hjælp, hvis du oplever:
|