Undersøgelse af samarbejdet
Undersøgelse af praktiserende lægers oplevelse af samarbejdet med hospitalerne i Region Hovedstaden
Læs rapporten om almen praksis' oplevelse af samarbejdet med hospitalerne i Region Hovedstaden
Region Hovedstaden har sammen med PLO-Hovedstaden undersøgt de praktiserende lægers oplevelse af samarbejdet med hospitalerne i regionen. Undersøgelsen peger på, at de praktiserende læger samlet set oplever en rimelig grad af tilfredshed med hospitalernes understøttelse af almen praksis og med samarbejdet omkring den enkelte patient.
Tilfredsheden varierer på tværs af regionens hospitaler og i forhold til de enkeltstående tematikker, der spørges ind til. Undersøgelsen peger på en række områder, hvor der er behov for at styrke indsatsen, for at patienterne oplever gode sammenhængende forløb.
Rapportens hovedanbefalinger er:
- Opbygning af epikriser
Det anbefales at foretage en systematisk gennemgang af ’standardepikrisen’ i Sundhedsplatformen med henblik på at omstrukturere opsætningen, så de vigtigste informationer præsenteres øverst. I den forbindelse er det anbefalingen at undersøge muligheden for at minimere mængden af autogeneret tekst, så epikrisen kun indeholder det mest væsentlige.
- Handlingsanvisende afviste henvisninger
Det anbefales at arbejde på at etablere en praksis, hvor alle afviste henvisninger er handlingsrettede, således at årsagen til afvisningen tydeligt fremgår, samt hvad de praktiserende læger kan gøre for, at henvisningen bliver accepteret, eller hvilken mulighed de praktiserende læger har for at hjælpe patienten i andet regi.
- Mulighed for øget kommunikation
Det anbefales at styrke muligheden for kommunikation – fysisk, telefonisk og virtuel – mellem almen praksis og specialister på hospitalet for at styrke kendskabet til hinanden og derigennem forbedre samarbejdet. Det gælder bredt, men kan eksempelvis være i regi af klyngearbejdet med specialistbesøg eller i forbindelse med afviste henvisninger for derved at sikre, at de praktiserende læger har kontaktoplysninger til afdelingens hotline eller ansvarshavende for afvisningen, så praktiserende læger let kan kontakte hospitalet ved tvivlstilfælde.
- Struktur på sundhed.dk
Det anbefales at optimere strukturen på sundhed.dk ved at simplificere, erstatte og omorganisere oplysninger på sundhed.dk, således de er i overensstemmelse med de praktiserende lægers daglige behov. Samtidig er det anbefalingen at optimere søgefunktionen for derved at øge almen praksis’ tilgængelighed til hospitalets tilbud om specialistrådgivning.
Regionen og de praktiserende læger arbejder nu videre med undersøgelsens resultater. Der afholdes blandt andet dialogmøder, som skal understøtte, at der i fællesskab findes løsninger, hvor rapporten viser et behov for en styrkelse af samarbejdet.
Få overblikket på forrige side.