Lokalnyheder BORNHOLM - November 2025
Almen Praksis - Region Hovedstaden
Om hurtig psykiatrisk vurdering
Blot en påmindelse om, at regeringen har ønsket at give praktiserende læger muligheden for at henvise patienter med angst og/eller depression til en hurtig psykiatrisk vurdering (også kaldet en § 66-udredning). Vi har derfor hver uge afsat ca. tre tider til disse vurderinger.
Ordningen giver mulighed for en hurtig psykiatrisk vurdering med fokus på afklaring, rådgivning og evt. forslag til videre behandling. Dette så I i almen praksis kan støtte patienterne bedst muligt. Tilbuddet er målrettet til patienter med lettere til moderate affektive lidelser.
Hvis patienten har andre eller mere komplekse psykiatriske problemstillinger, skal henvisning fortsat ske via de almindelige henvisningsveje til udredning og behandling.
Sådan henviser I patienter til § 66-udredning (hurtig psykiatrisk vurdering):
• Udfyld en alm. speciallægehenvisning med “Udredning og behandling” som henvisningsart.
OBS: brug altså ikke blanketten til enkeltstående konsultation, da denne henvisning er låst til enkeltstående konsultationer og ikke til § 66-udredning.
Vær opmærksom på at henvisningen lukkes, så snart § 66-udredningen er udført. Derfor kan I med fordel sende en ekstra henvisning, hvis I tænker der efterfølgende er behov for et realt forløb hos os.
• Angiv, at henvisningen er til "Hurtig psykiatrisk vurdering / § 66" som formål.
• Inkluder gerne relevante oplysninger som:
- Beskrivelse af psykiatriske symptomer og varighed
- Tidligere og aktuel psykiatrisk behandling og respons
- Aktuel medicinsk behandling, dosis, effekt og bivirkninger
- Kort beskrivelse af patientens sociale forhold
- Evt. at somatiske årsager er udelukket (hvis relevante undersøgelser er foretaget)
• Send som altid gerne henvisningen direkte til os (ydernummer: 202703) og ellers via DNHF.
• Book tid i “Hurtig psykiatrisk vurdering” via jeres lægesystem (senest dagen før, inden kl. 14:00), så patienten får oplyst en tid hos os med det samme.
I må også gerne angive, om patienten ønsker videokonsultation, hvis dette er muligt og hensigtsmæssigt.
• Husk at aflyse i systemet, hvis patienten melder afbud, så tiden kan frigives til en anden patient.
Vi håber, at denne information gør det nemmere for jer at bruge ordningen, og at den vil være til gavn for patienterne.
Har I spørgsmål, er I altid velkomne til at kontakte os.
Det er også muligt at søge mere viden via Sundhed og Lægeforeningen.
Rigtig dejlig dag og arbejdslyst!
De bedste hilsner fra
Psykiater Thomas Sørensen og personale
Praksiskoordinatorfunktionen på Bornholms Hospital er midlertidig vakant
I det midlertidige fravær af en praksiskoordinator på Bornholm, vil KAP-H sekretariatet for nuværende understøtte den gode dialog mellem almen praksis og Bornholms Hospital for at sikre en fortsat god koordinering mellem almen praksis og hospitalet. KAP-H sekretariatet vil således indgå i en understøttende funktion for indsatserne på Bornholm, indtil der findes en ny praksiskoordinator for Bornholms Hospital. Du kan henvende dig til KAP-H sekretariatet på kap-h@regionh.dk.