Læringscases og patientsikkerhedsmateriale
ISBAR fodterapi
ISBAR er et samtaleredskab, der giver samtaleparten et overblik over relevante informationer om patientens situation. Det er opbygget om temaerne: identifikation, situation, baggrund, analyse og råd. Risikomanagerne anbefaler, at sundhedsprofessionelle anvender ISBAR i deres kommunikation med andre sundhedsprofessionelle om patienter.
Hent en ISBAR for fodterapeuter her
Læringscases fodterapi
Herunder kan du læse eksempler på utilsigtede hændelser i fodterapipraksis. For hver case har risikomanagerne skrevet anbefalinger til, hvordan du kan forsøge at forebygge disse hændelser i din klinik.
Patient besvimer under behandling
Under behandling af nedgroede negle besvimer patienten.
Risikomanagerne anbefaler:
- at spørge om patienten tidligere er besvimet under en behandling fx hos tandlæge.
- at bede patienten om at sige til, hvis vedkommende bliver utilpas
- at foretage behandlingen, hvor patienten ligger ned, hvis fodterapeuten vurderer, at der kan være risiko for, at patienten besvimer.
- at være ekstra opmærksom på at observere patienten under denne type behandling.
Patient har smerter efter indlæg
Fodterapeuten undersøger og vurderer, at en patient har behov for funktionelle indlæg. Fodterapeuten fremstiller indlæg og afprøver dem med patienten. Patienten får en kontroltid.
Fodterapeuten vejleder patienten i, at såfremt han får ondt inden kontroltiden, skal han tage indlæg ud og kontakte fodterapeuten.
Da patienten møder til kontroltiden, fortæller han, at han har haft konstante smerter under venstre forfod – også når han ikke har brugt indlæggene. Patienten har desuden haft gener langs hele laterale fodrand og på 5. tå.
Det er en utilsigtet hændelse, da patienten ikke har forstået fodterapeutens anbefaling om at tage kontakt ved smerter ved brug af indlæg.
Risikomanagerne anbefaler:
- at du har sikret dig, at patienten har forstået din vejledning i:
- hvordan indlæggene skal bruges.
- at kontakte dig ved gener af indlæggene.
- at du supplerer din vejledning med skriftligt materiale.
Patient i blodfortyndende behandling skæres i tå
En patient i blodfortyndende behandling får fodbehandling. Under behandlingen mister fodterapeuten grebet om knivskaftet, og kniven rammer patienten på oversiden af højre lilletå, hvorved huden læderes. Fodterapeuten eleverer benet og komprimerer med blodstandsende materialer. Efter eleveringen og komprimeringen stopper blødningen.
Da det ikke var fodterapeutens hensigt at skære patienten, er det en utilsigtet hændelse.
Når skaden er sket, må du sikre dig:
- at patienten er informeret om at søge læge ved tegn på infektion eller generel forværring af sårets tilstand.
- at informere patienten og dine samarbejdspartnere - praktiserende læge, hjemmesygepleje m.v. - hvis der er behov for opfølgende pleje eller behandling.
- at bruge ISBAR- tjekliste, når du taler med dine samarbejdspartnere
Risikomanagerne anbefaler:
- at du har kendskab til patientens sygdomme, medicin m.v., så du kan tage højde herfor, når du behandler patienten?
- at patientens fod er lejret, så den ligger stabilt.
- at din hånd er understøttet tilstrækkeligt.
- at forbindingsmaterialer er let tilgængelige.
Patient flytter foden under behandling
Fodterapeuten er i gang med fodbehandling. Telefonen ringer. Patienten bliver forskrækket og flytter foden. Fodterapeuten når ikke at fjerne skalpellen fra patientens fod og huden læderes.
Fodterapeuten får standset blødningen og lægger forbinding. Fodterapeuten instruerer patienten i at skifte forbinding, og giver patienten forbindingsmaterialer med. Hun tilbyder patienten en ny tid til kontrol.
Da det ikke var fodterapeutens hensigt at skære patienten, er det en utilsigtet hændelse.
Når skaden er sket, må du sikre dig:
- at patienten er informeret om at søge læge ved tegn på infektion eller generel forværring af sårets tilstand.
- at informere patienten og dine samarbejdspartnere - praktiserende læge, hjemmesygepleje m.v. - hvis der er behov for opfølgende pleje eller behandling.
- at bruge ISBAR- tjekliste når du taler med dine samarbejdspartnere
Risikomanagerne anbefaler:
- at du har kendskab til patientens sygdomme, medicin m.v., så du kan tage højde herfor, når du behandler patienten.
- at du ikke bliver forstyrret under behandlingerne – fx telefonopkald.
- at patientens fod er lejret, så den ligger stabilt.
- at din hånd er understøttet tilstrækkeligt.
- at måden behandlerstolen og – bordet står i forhold til hinanden er god nok.
- at forbindingsmaterialer er let tilgængelige.
Bøjle laver sår under negl
Fodterapeuten har påsat specialfremstillede fjederstålsbøjler på begge storetånegle hos en patient med nedgroede negle.Patienten henvender sig på klinikken en uge efter påsætningen af bøjlerne. Den ene bøjle har lavet et sår under neglen. Bøjlen rettes til og tåen forbindes. Fodterapeuten giver patienten en kontroltid.
Da det ikke var hensigten at påføre patienten et sår, er det en utilsigtet hændelse.
Når skaden er sket, må du sikre dig:
- at patienten er informeret om at søge læge ved tegn på infektion eller generel forværring af sårets tilstand.
- at informere patienten og dine samarbejdspartnere - praktiserende læge, hjemmesygepleje m.v. - hvis der er behov for opfølgende pleje eller behandling.
- at bruge ISBAR- tjekliste når du taler med dine samarbejdspartnere
Risikomanagerne anbefaler:
- at bøjlen ikke kan lædere huden?
- at patienten er vejledt i at bruge korrekt fodtøj, så der ikke kommer yderlige tryk på storetåen?
- at patienten er informeret om at kontakte dig ved gener af bøjlen?
- At du supplerer din vejledning med skriftligt materiale?