Spring til indhold

Lagerassistent

Automatisk sletning af dokumenter på din pc

Når du arbejder med patientdata er det meget vigtigt, at du husker at få ryddet op på din pc ved helt at fjerne dokumenter, du ikke længere skal bruge. Det er ikke nok at slette dokumentet, for det ligger både som midlertidig fil i mappen ”Overførsler” og i Papirkurven på pc-skrivebordet. Begge steder kan dokumentet let genfindes af uvedkommende, der enten får adgang til din pc fysisk eller hacker sig ind.

En anden fordel ved kontinuerligt at rydde op på pc’en er, at det frigiver plads.

Der findes en automatisk funktion i Microsoft, nemlig Lagerassistenten, som kan hjælpe dig. Den er let selv at sætte op, men vær opmærksom på, at den skal sættes op pr. bruger.

Vejledning

  • Gå til Start => Indstillinger => System => Lager
  • Vælg Lagerassistent
  • Slå Lagerassistent til
  • Under Kør Lagerassistent skal du vælge, hvor ofte Lagerassistenten skal køre, når du er online og logget på.
    • Anbefalingen er, at Papirkurv og mappen overførsler slettes hver dag.
    • Vi har oplevet brugere, der anvender mappen Overførsler som lager. Men det er ikke en god idé, for det er formentlig det første sted en uvedkommende, der får adgang til pc’en, vil lede. I stedet bør du gemme dokumenter, som du skal bruge igen, på et sikkert drev – fx et drev der bliver taget sikkerhedskopi af lægesystemleverandøren i forbindelse med sikkerhedskopiering af lægesystemet. Husk at tjekke, at sikkerhedskopiering af sikre drev er med i aftalen med lægesystemleverdøren.

Du kan google dig frem til forskellige vejledninger, fx denne fra Microsoft

For flere tips om datasikkerhed se vores Tjekliste til den it-ansvarlige i praksis

Kontakt datakonsulenterne