Sundhedsvæsenets Organisations Register (SOR)
For at kunne henvise, modtage epikriser, sende og modtage korrespondancer, skal man oprettes i SOR og have et lokationsnummer.
At man som sundhedsfaglig aktør skal holde sine SOR data opdateret, svarer til, at man også skal huske at melde en adresse ændring, når man skifter bopæl.
Oprettelse/lukning/ændring i SOR
Skal foretages via selvbetjeningsløsningen som du finder via denne side: SOR for private virksomheder
Det anbefales at bruge Google Chrome eller Microsoft Edge som browser og helt undlade brug af mobil eller tablet.
Har du brug for hjælp
Ved problemer med anvendelse af SOR, eller ved komplekse spørgsmål f.eks. ved klinikomlægninger, ring til Sundhedsdatastyrelsen (SOR) på 3268 5341 og/eller skriv til: SORpost@sundhedsdata.dk
Hvad er SOR?
Sundhedsvæsenets Organisations Register er et register, der indeholder organisations- og adresse data om sundhedsvæsenet. Registeret anvendes af en række fagsystemer i sundhedsvæsenet.
I SOR er bl.a. følgende informationer:
- ydernummer,
- lokationsnummer,
- postadresse,
- besøgsadresse (patienternes fremmødeadresse),
- telefonnummer,
- lægesystem.
SOR indeholder data fra hospitaler, primærsektoren (fysioterapeuter, praktiserende læger, tandlæger mv.) og i mindre grad fra kommunernes sundhedsorganisation. Dækningsgraden af de forskellige dataområder varierer.
Om oprettelse af og rettelser til et lokationsnummer
Det kan tage 1-3 uger fra ændringer er gemt i SOR, til lægesystem/kommune mm. har modtaget disse opdateringer. En lægepraksis kan vælge at have ét fælles lokationsnummer, eller at hver læge har sit eget lokationsnummer. Lokationsnummer modtages ca. 1 uge efter ansøgning.
Driftsstatus og gæsteadgang
Hvis du er på sundhedsdatanettet, kan du se andres SOR data via Gæsteadgang.
Klik på dette link: https://sor2.sum.dsdn.dk/sorlogin/login på "Gæsteadgang" og derefter "Søg efter Enhed". Prøv at søge via feltet Enhedens ydernummer eller lav en fri-tekst søgning på f.eks. gadenavn.
Fra samme side er der adgang til driftstatus.