MedicinNyt nr. 3, 2025
Tilskudsændring for opioider
Siden d. 26. maj 2025 har opioider ikke længere generelt tilskud. Lægemiddelstyrelsen har ændret reglerne på baggrund af bekymringer om uhensigtsmæssig brug og risikoen for afhængighed, især ved korttidsvirkende opioider. I stedet er der indført klausuleret tilskud for de fleste opioider, dvs. at tilskud kun kan gives, når specifikke betingelser er opfyldt.
Morfin depottablet (1. valg blandt opioiderne i Region Midtjylland) vil fremover kun være tilskudsberettiget til behandling af smerter, hvor andre svagere smertestillende lægemidler som fx paracetamol eller ibuprofen enten er utilstrækkelig, kontraindiceret eller ikke tolereres. Se de øvrige klausuler her: Liste over opioider med generelt klausuleret tilskud
For tabletter med codein bortfalder tilskuddet helt, da der er begrænset effekt og stor risiko for afhængighed.
Formålet med de nye tilskudsregler er at målrette brugen af opioider og mindske risikoen for afhængighed ved især at understøtte brugen af langtidsvirkende frem for korttidsvirkende opioider. For patienter, der allerede er i behandling med opioider, skal lægen vurdere, om der fortsat er indikation for behandling, og om patienten opfylder tilskudsklausulen. Hvis tilskudsklausulen er opfyldt, skal lægen markere recepten med "Tilskud", så patienten fortsat får tilskud.
Opioidforbruget i Region Midtjylland
På landsplan og i Region Midtjylland er der sket et markant fald i opioidforbruget i de senere år.
I primærsektoren i Region Midtjylland er forbruget fra 2018 til 2024 faldet fra 19,5 til 11,9 DDD pr. 1.000 indbyggere pr. døgn. Det vil sige et fald på 39 %. Det ses, at forbruget for både tramadol og oxycodon falder, mens niveauet for morphin, der er 1. valg, er stabilt.
Antallet af personer, der indløste en recept på opioider, faldt fra 99.970 i 2018 til 80.380 i 2024, hvilket svarer til et fald på 20 %.
Spørgeskemaundersøgelse om erfaringer med aftrapning af vanedannende lægemidler
På MidtKrafts stand ved Lægedage 2024 var temaet vanedannende lægemidler. I den forbindelse blev der gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt de besøgende deltagere. Resultatet viste, at 110 personer (93 %) fra Region Midtjylland, både praktiserende læger og praksispersonale, havde arbejdet med nedtrapning i praksis. Blandt disse fandt 66 % arbejdet med nedtrapning tidskrævende, mens 58% svarende, at det var rart at se, at patienterne fik det bedre og 56 % svarende, at indsatsen gav dem en faglig stolthed.
Deltagerne, der ikke havde arbejdet med en indsats for nedtrapning af vanedannende lægemidler, blev de bedt om at beskrive årsager hertil. De tre hyppigste rapporterede årsager var manglende tid, manglende viden og prioritering af andre indsatsområder. Det var muligt at angive flere svar i undersøgelsen.
Mange i Region Midtjylland arbejder allerede aktivt med nedtrapning af vanedannende lægemidler, på trods af, at det ofte opleves som tidskrævende. Undersøgelsen viser samtidig, at arbejdet giver faglig mening og stolthed. Lægemiddelkonsulenterne i MidtKraft tilbyder praksisbesøg, hvor ordinationer gennemgås og muligheder for indsats drøftes.
Book et besøg ved at sende en mail til: sundhed.medicinteamet@rm.dk
Ny folder om Lægemidler og kørsel
Medicinteamet har lavet en ny folder til praktiserende læger og praksispersonale om lægemidler og kørsel.
I folderen kan du læse om anbefalinger til kørselsforbud ved ordination af medicin, der påvirker centralnervesystemet. Folder om lægemidler og kørsel kan bestilles her: Midtkraft.dk (kørselsfolder)