Spring til indhold

Behandling af sterilisationsansøgninger

Procedure for behandling af sterilisationsanmodninger når borger er under 18 år eller ikke kan vurderes fuldt habil

Alle personer, der er fyldt 18 år, og som er habile, har fri adgang til at blive steriliseret. Ved habil forstås, at patienten er i stand til forstå betydningen og konsekvenserne af at blive steriliseret.

For visse patienter forudsætter adgang til at blive steriliseret en tilladelse fra Samrådet for abort, fosterreduktion og sterilisation. Det gælder for følgende patienter:

  • Patienter der varigt eller for en længere periode er ude er stand til at forstå betydningen af indgrebet på grund af sindssygdom, hæmmet psykisk udvikling, alvorligt svækket helbred
  • Patienter der er under 18 år og endnu ikke har indgået ægteskab, samt patienter hvor det med baggrund i den sjælelige og/eller kognitive tilstand findes betænkeligt at de på egen hånd anmoder om sterilisation.

Ansøgning om tilladelse til sterilisation af disse patientgrupper behandles af det regionale samråd i Region Midt. Link til Samrådssekretariatet i Region Midt

Henvisningsprocedure
Hvis den praktiserende læge vurderer, at patienten, som ansøger om at blive steriliseret, ikke er habil, eller det er betænkeligt, at patienten selv anmoder om sterilisation efter Sundhedslovens § 110 og § 111 (Link til Sundhedsloven), skal lægen sende ansøgningen med sin henvisning til Samrådssekretariatet i Region Midt.

Det er vigtigt for patienten og behandlingen af dennes ansøgning, at lægen hurtigst muligt sender sin henvisning til Samrådssekretariatet i Region Midt.

Samrådssekretariatet kan modtage henvisningen via sikker mail samraadssekretariat-midtjylland@rm.dk 

Alternativt via fysisk post til: Samrådssekretariatet i Region Midt, Regionshuset Aarhus, Olof Palmes Allé 15, 8200 Aarhus N.

I henvisningen skal den praktiserende læge give så fyldige oplysninger som muligt i det omfang, at lægen har kendskab hertil. Oplysninger, der kan være relevante for Samrådets behandling af ansøgningen, er følgende:

  • Patientens tilstand eller sygdom
  • Patientens funktionsniveau
  • Patientens tidligere og aktuelle brug af prævention og de fremtidige muligheder for at benytte andre former for prævention
  • Patientens sociale og økonomiske forhold
  • Eventuelle personlige og familiemæssige vanskeligheder

Link til Vejledning om sterilisation

Det er en stor hjælp, hvis den praktiserende læge også kan angive navn og kontaktoplysninger på patientens kontaktperson – det kan f.eks. være en forældre eller værge.

Samrådssekretariatets behandling af ansøgningen
Når samrådssekretariatet modtager en henvisning fra den praktiserende læge fortages en længerevarende sagsbehandling. Sagsbehandlingstiden er oftest ml. 3-6 måneder.

Borger bliver henvist til en psykiatrisk speciallægeundersøgelse, der gives tilbud om et særligt samtaleforløb ved patientens hjemkommune og der søges om særligt værgemål ved Familieretshuset.

Underskrift af blanketter (V og evt. S), kan først foretages ved den praktiserende læge, når der er udpeget en særlig værge for patienten. Når sagsbehandlingen nærmer sig tidspunktet hvor Samrådet kan træffe afgørelse, skal den særlige værge og eventuelt patienten underskrive blanketterne V og S hos den praktiserende læge.

Link til blanket V
Link til blanket S

Når samrådet har behandlet ansøgningen informeres den særlige værge og lægen herom.

Hvis der gives tilladelse til sterilisation, vil Samrådet endvidere give oplysning herom til den hospitalsafdeling der skal udføre indgrebet, som herefter indkalder patienten til det videre forløb.

Ved spørgsmål kan Samrådssekretariatet kontaktes på tlf. 7843 5006.

_____________________________________________________________

Jette Sørensen, Socialkonsulent, Samrådssekretariatet