Spring til indhold

Indførelse af det Fælles Medicinkort i Silkeborg Kommune

Information om implementering af FMK i Sundheds- og Omsorgsafdelingens elektroniske omsorgssystem i løbet af efteråret 2015

 
Det Fælles Medicinkort (FMK) skal bruges af de sundhedsprofessionelle i praksissektoren, på hospitalet, i hjemmeplejen og andre relevante steder, hvor borgere behandles med medicin.

Sundheds- og Omsorgsafdelingen i Silkeborg Kommune implementerer FMK i afdelingens elektroniske omsorgssystem i løbet af efteråret 2015. Det medfører at personalet, der administrerer medicin fremover udelukkende dispenserer og administrerer medicin ud fra ordinationerne i FMK.

Der er ca. 1.800 borgere i Silkeborg Kommune, som Sundheds- og Omsorgsafdelingen hjælper med medicinhåndtering. Borgernes nuværende medicinlister skal alle konverteres til en ny medicinliste, der opdateres via FMK.

Vi vil derfor løbende bede jer gennemgå hver enkelt borgers medicinordinationer i FMK, så vi kan se borgernes aktuelle medicinering jf. aftalen med Region Midtjylland, kommunerne i regionen og PLO. Når dette er sket, kan vi tilknytte borgeren til FMK i afdelingens omsorgssystem.

Indførelsen af medicinkortet hos borgerne kommer til at foregå således, at I som praktiserende læger kontaktes af en af kommunens sygeplejersker eller social- og sundhedsassistenter via en korrespondancemeddelelse/ Edifact, med anmodning om oprydning i borgerens medicinordinationer.

Samtidig sender vi en fax til jer med den medicinliste, vi har i omsorgssystemet, der kan bruges til sammenligning.

I har herefter 10 arbejdsdage til af ajourføre FMK. Hvis der er uoverensstemmelser mellem kommunens medicinliste og ordinationer på FMK, er I velkomne til at rette henvendelse til den medarbejder, der har kontaktet jer. Er I forhindret i at ajourføre borgerens medicinordinationer i FMK indenfor tidsfristen, bedes I ligeledes henvende jer til medarbejderen.

Genbestilling af medicin samt relevant korrespondance vil foregå elektronisk som hidtil.

Der henvises til den, mellem Region Midtjylland og PLO-Midtjylland, indgåede aftale om oprydning i FMK

Foreløbig har vi på Søvangen Plejecenter i Ans konverteret beboernes medicinlister efter kontakt med Ans lægehus, som vi er glade for, ville være med i vores første del af processen. Vi er i den forbindelse blevet opmærksomme på nogle af de udfordringer, der kan være ift. konvertering til FMK i vores elektroniske omsorgssystem:

  • Vedrørende dosisdispensering kan der opstå et problem, hvis lægens recept er udstedt før d. 1. februar 2014. Indtil da har de enkelte dosisdispenserede lægemidler fremstået som løse recepter i FMK uden direkte kobling til lægemiddelordinationen. Men fra 1. februar 2014 vil udlevering af dosisdispenseret medicin fra apotek kobles til den gældende lægemiddelordination. Det er derfor en fordel for alle parter, hvis lægen har lavet en nyere recept, som er koblet på ordinationen og slettet de løse recepter. I det hele taget er løse recepter et problem, da vi ikke kan koble dem til vores medicinliste.
  • Der kan også opstå udfordringer, hvis der ændres på styrke, dosis og/ eller indikation. I den forbindelse vil vi bede jer om at annullere den oprindelige recept og danne en ny ordination, sammenholdt med den tilrettede ordination.

Sundheds- og Omsorgsafdelingen ser frem til et fortsat godt samarbejde med jer. I forbindelse med implementering af FMK vil vi løbende evaluere processen og drøfte relevante udfordringer med eksterne samarbejdsparter, hvilket vi håber I vil medvirke til.

_____________________________________________________________

Charlotte Palm Mørch, Projektleder, Silkeborg Kommune
Beth Lindebjerg, Praksiskonsulent, Silkeborg Kommune

Sendt til praktiserenede læger i Silkeborg Kommune