Spring til indhold

Orienteringsbrev nr. 2, 2025 fra praksiskonsulentordningen i Silkeborg Kommune

Praksiskonsulentordningen i Silkeborg Kommune udgiver orienteringsbrev nr. 2, 2025

Fast læge på bosted

Så er vi i fuld gang med at få lavet aftaler med alle de kommunale bostederne i Silkeborg Kommune. De fleste har fået lavet en aftale, eller er i dialog med en læge ift. at indgå et samarbejde. Kontakten er taget til de læger som bostederne kender i forvejen og som i forvejen har patienter på stederne.

Vi afventer svar fra de sidste læger der er rakt ud til og planen er herefter at rette henvendelse til evt. interesserede i forhold til de sidste steder som måtte mangle en bostedslæge.

Når det giver mening, har kommunen mulighed for at søge Region Midt om dispensation til reglen om, at et lægehus kun kan være plejehjemslæge/bosteds læge svarende til det antal lægekapaciteter, der er i klinikken.

Det er antallet af kapaciteter der tæller og en læge må kun have et tilbud.

Man skal være opmærksom på, at det kun er borgere på en §108 (varigt ophold) der må tilflytte til bostedslæge, selvom der er lukket for tilgang. Det betyder, at der på botilbud med mange § 105 patienter, nok vil være få borgere som overgår til klinikken og dermed vil det være undervisningsdelen der fylder mest til start. På sigt kan borgeren overgå til klinikken når det er muligt ift. tilgang i klinikken.

Nogle er bekymrede over, at der på de fleste bosteder ikke er sundhedsfagligt personale og at værdien i forhold til undervisningen dermed bliver ringere, men vi tænker jo at alle har glæde af at behandlingsniveauet løftes ift. det sundhedsfaglige uanset forudsætninger og kompetenceniveau hos personalet.

Kommunalt lægeligt udvalg (KLU) i Silkeborg Kommune inviterer til samarbejdsmøde om forebyggelse af psykisk mistrivsel blandt børn og unge

Bliv klogere på forebyggelse af psykisk mistrivsel, når KLU inviterer til samarbejdsmøde tirsdag den 23. september 2025 kl. 16.30 - 19.30. Det finder sted på Marienlund, Sanatorievej 40,
8600 Silkeborg. Der vil være forplejning undervejs.

Se invitationen med program og tilmeldingslink

Teaser:
Psykolog Joachim Meier vil med sit oplæg fokusere på den stigende sygeliggørelse af børn og unges liv og de problematiske konsekvenser heraf.

Der er lagt op til en spændende og interaktiv session, hvor dette emne kan drøftes sammen med kolleger og samarbejdspartnere, og at den kan åbne for en debat om hvilke muligheder og udfordringer, der er hos kommunale såvel som sundhedsfaglige aktører, herunder almen praksis, ift. at bekæmpe psykisk mistrivsel hos børn og unge.

Der vil også være lejlighed til at drøfte de muligheder, der ligger i det nyligt etablerede korrespondance-modul direkte til PPL, Børn- og Familieafdeling, som sigter imod at styrke kommunikationen og samarbejde på tværs at kommune og almen praksis.

Sidste år var der ganske flot opbakning til arrangementet, og forhåbningen er, at dette vil gentage sig i år.

Kommunikationsveje til kommunen

Der er over en længere periode arbejdet målrettet med at etablere og styrke kommunikationsvejene mellem kommune og almen praksis.

I den forbindelse vil det også blive muligt at sende korrespondancebrev direkte til Børn- og Familieafdeling samt PPR/PPL. Desværre har der været uforudsete tekniske udfordringer, men det er nu aftalt, at det eksisterende lokationsnummer, som døgninstitution Solbo hidtil har anvendt, fremover kan anvendes i kommunikationen fra almen praksis. Nummeret er 5790002281020.

Det er muligt fra uge 32 i år at sende korrespondancer via dette nummer.

Der vil efter sommerferien blive udarbejdet en færdig liste med diverse lokationsnumre til kommunens afdelinger, som vil blive rundsendt og der arbejdes på, at denne liste fremgår på sundhed.dk, hvor listen løbende ajourføres.

Samarbejde omkring ikke-receptpligtig medicin

Der kommer hermed en præcisering omkring samarbejdet vedrørende ikke-receptpligtig medicin.

I juli 2025 træder ny sundhedslov i kraft i forhold til ordination af medicin. Der åbnes op for flere muligheder for rammeordinationer ved sygeplejerske. En sygeplejerske kan (ikke skal) selvstændigt anvende en række lægemidler.  I Silkeborg kommune er det besluttet, at man ikke ændrer noget på sygeplejerskernes arbejdsområder. Man ønsker ikke at medarbejdere skal dispensere og administrere medicin/kosttilskud, som lægen ikke finder indikation for.

Hvis lægen finder indikation, skal håndkøbsmedicin og kosttilskud lægeordineres i FMK.

Når medicinlisten i Nexus opdateres, svarer medicinlisten i omsorgssystemet Nexus til den medicin, der er ordineret i FMK.

En læge har ret til at fravælge at ordinere, men så er det vigtigt, at lægen ved, at kommunale medarbejdere i Sundhed og Omsorg ikke hjælper med dispensering/administration. Til gengæld ydes hjælp til det, vi som læger måtte ønske at ordinere.

I Sundhed og Omsorg (hjemmepleje, sundhedscentre, plejecentre) arbejdes der ikke med lokale medicinlister, hvor kosttilskud kan lægges ind, hvis læge nikker ja, men ikke lægger ordination i FMK. Det har man derimod valgt at gøre i Socialafdelingen (på bosteder). 

Silkeborg kvitter røg, damp og snus – et omfattende tilbud med opstart i uge 36

Sundhedshuset afholder igen Silkeborg kvitter røg, damp og snus med opstart uge 36.

Det er et stort forløb, hvor der plejer at være op mod 70 deltagere samtidig, om forløbet kan nævnes:

  • omfatter seks temaaftener med et kort fælles oplæg og dialog i mindre grupper med fast nikotinstoprådgiver
  • det er gratis, og man skal ikke være røg- eller nikotinfri, når man starter
  • typisk stort aldersspænd på deltagerne
  • tre ud af fire er røgfri ved forløbets afslutning
  • mulighed for 1500 kr. tilskud til rygestopmedicin

Silkeborg Kommune tilbyder tilskud til rygestopmedicin i forbindelse med kommunale rygestopforløb. Borgerne kan få tilskud til nikotinsubstitution eller receptpligtig rygestopmedicin, når de deltager aktivt i et rygestopforløb. Tilskuddet ydes typisk i form af værdikuponer til nikotinerstatning eller receptpligtig medicin udstedt af egen læge.

Retningslinje omkring insulin-givning

Retningslinje for administration af insulin er revideret med flere små ændringer, som måske er gode at kende (også for vores praksissygeplejersker) så borgerne ikke bliver forvirrede over forskellige informationer.

Revidering sker som følge af bl.a. ny klinisk retningslinje fra CFK (Center for Kliniske Retningslinjer) - Klinisk retningslinje for injektion af insulin til voksne med diabetes

Ændringer i forhold til nuværende praksis:

  • Huddesinfektion når medarbejdere giver injektionen.
  • Pen-kanylelængde på 4 mm (før 5 mm).
  • Injektionsvinkel i 90 graders vinkel (før 45 grader) - løftet hudfold ved underernæring.
  • Injektionsregioner: overarm som ny mulighed.
  • Indstikssted – afstand på 1 cm på baggrund af internationale anbefalinger.

Stikskader

OBS!  Der er lidt forskellig praksis. Der bør laves recept på vacciner, som patienten selv indløser således, at der kan vinges af i klausuleret tilskud. Regionsregning 8940.

UVI hos ældre, svækkede individer

Vi er blevet gjort opmærksom på, at der er et relativt (rekord) stort forbrug af antibiotika på plejehjem i Danmark.

Dette er der nok flere årsager til. Vi har haft dialog med kommunens sundhedsfaglige konsulent om dette. Plejepersonale og læger er jo efterhånden blevet dygtige til at huske på UVI som en mulig årsag til konfusion og anden adfærdsændring eller atypiske symptomer hos skrøbelige ældre, men man bør kraftigt overveje andre årsager end UVI. Denne gruppe har hyppigt bakterier i urinen, og systematisk urinundersøgelse fører til overbehandling samt risiko for at overse andre lidelser. Ved typiske symptomer på UVI er urinundersøgelse indiceret som ved yngre.

Afrusning med succes

Blot til information kører nu fælles projekt Viborg/ Skive/ Silkeborg i forhold til at skabe bedre forløb for denne patientgruppe. Nærmere info når afsluttet.

_____________________________________________________________

Anette Hyldgaard Rasmussen, Praksiskonsulent, Silkeborg Kommune
Christian Bruun Bech, Praksiskonsulent, Silkeborg Kommune