Orienteringsbrev, praksiskonsulentordningen - November 2024
Nyt fra Børn og Unge
Nyt forældrekursus til forældre til børn med ADHD eller lignende adfærdsvanskeligheder
Vi har i Børn & Unge opstartet et nyt tilbud til forældre til børn i 0. – 6. klasse med ADHD eller lignende (adfærds)vanskeligheder. Barnet behøver ikke være udredt for ADHD, for at forældrene kan deltage. Tilbuddet er et gruppeforløb, hvor den faglige tilgang baserer sig på det evidensbaserede program Invest in Play, der også benyttes af Center for ADHD. Læs mere på Center for ADHDs hjemmeside via dette link.
Ambitionen er at vi som kommune med tilbuddet, i højere grad kan tilbyde graduerede og rettidige indsatser, der bedre imødekommer familiers aktuelle behov.
De udbydes tre årlige IIP-forældrekurser med plads til 7-8 forældrepar pr. kursus. I kan læse meget mere om kurset og finde tilmeldingslink på Skanderborg Kommunes hjemmeside.
Status på arbejdet med de lettere tilgængelige behandlingstilbud
Ligesom landets øvrige kommuner, arbejder vi i Skanderborg Kommune også på at etablere et lettilgængeligt tilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel.
I den faglige ramme omkring tilbuddet, fremhæves almen praksis som en vigtig samarbejdspartner og det er derfor allerede en fast del af dagsordenen på Børn & Unges møder med praksiskonsulenten.
Vi er i gang med at afdække i hvilket omfang en række af vores eksisterende tilbud kan komme til at udgøre lettere tilgængelige behandlingstilbud og hvor der er behov for at supplere os. Dertil kommer afklaringer omkring organisering med henblik på at sikre den rette hjælp og sammenhængen til eksisterende indsatser.
Alt dette arbejde sker med samtidig skelnen til det regionale arbejde omkring udvikling af en ny midtjysk samarbejdsmodel. Aftalerne i forbindelse med denne får betydning for den endelige form på tilbuddet i Børn & Unge i Skanderborg Kommune.
Flere af jer er bekendt med, at vi har et lettilgængeligt tilbud til unge - Ungevejen - og henviser jævnligt hertil. Det er I meget velkomne til at fortsætte med.
Korrespondancebreve, samarbejdet fungerer
I det seneste år har vi haft et fokus på vores fælles brug af korrespondancebreve som en del af at styrke samarbejdet. I gennemsnit får vi ca. 2 korrespondancer ugentligt fra jer. Den videre håndtering i Børn & Unge vurderes af fagpersoner med solid sundhedsfaglig baggrund og grundig viden om muligheder på tværs af Børn & Unge. I flere tilfælde behandles henvendelserne desuden i vores tværfaglige koordineringsgruppe med repræsentanter fra PPR, Sundhedstjeneste og Familieafdelingen.
Korrespondancerne vurderes generelt som værende relevante og fra et Børn & Unge perspektiv, fungerer samarbejdet omkring disse rigtig godt. Ligeledes oplever vi, at underretninger sendes korrekt via løsningen på vores hjemmeside.
Er I i tvivl om, hvorvidt der er tale om en underretning eller bekymringen kan indeholdes i en korrespondance, kontakt gerne Familierådgivningens modtagelse, som altid gerne giver råd og vejledning på tlf. 8794 7345.
Vi kan jo ringe til hinanden!
Samtale kan være med til at bane vejen for det gode samarbejde – og vi er kun en opringning fra hinanden. Trods gode intentioner kan det dog sommetider være udfordrende at fange hinanden via telefonen.
Med henblik på at styrke det tættere samarbejde, har vi derfor lavet aftale med praksiskonsulenten om, at akut-/samarbejdstelefonen kan benyttes f.eks. i forbindelse med opfølgning på et korrespondancebrev eller behov for hurtig afklaring i forbindelse hermed. Der er forståelse for, at akut-/samarbejdstelefonen skal skånes så vidt muligt. Aftalen er, at den person, der passer telefonen, kan modtage og lægge en besked til lægen med angivelse af direkte telefonnummer og kontaktoplysninger, så lægen kan vurdere hastegrad og tage kontakt til kommunen i henhold til dette.
Nyt fra Sundhedsfremme/Det kommunale Sundhedscenter
Samarbejde omkring kræftrehabilitering – input ønskes
I Det kommunale Sundhedscenter har vi tidligere inviteret samarbejdspartnere og aktører inden for kræftrehabilitering til et årligt samarbejdsmøde. Normalt afholder vi mødet i løbet af efteråret, men på grund af nyansættelser og en intern flytning til 2. sal i Skanderborg Sundhedshus, har vi valgt at udsætte mødet.
Vi går med tanker om at indkalde til mødet i foråret 2025 i stedet, men inden vi gør det, kunne vi godt tænke os at høre jer til følgende:
- Giver det god mening at afholde disse møder?
- Hvad kunne I tænke jer at bruge møderne til?
- Vil I have lyst til vi afholder et møde i marts/april 2025?
- Hvilke emner kunne I tænke jer, at tale om i 2025?
Hvis I har input til ovenstående, vil vi meget genre høre fra jer inden den 1. december 2024. Mail kan sendes til Karen.sig.straede@skanderborg.dk
Ung Nikotin Stop – nyt projekt
Skanderborg Kommune har – sammen med Odder Kommune – fået bevilliget knap 3 millioner fra Sundhedsstyrelsen til projekt ’Ung Nikotin Stop’, der skal udvikle og afprøve særligt tilpassede stoptilbud til børn og unge i alderen 13-25 år.
Målet med projektet er, at flere børn og unge, der bruger tobaks- eller nikotinprodukter, og som ønsker hjælp til at stoppe, gennemfører et stoptilbud i deres nærmiljø og bliver røg- og nikotinfri.
I projektet vil der være særligt fokus på samarbejde med skoler og ungdomsuddannelser, men vil også tilbyde rådgivning og forløb i Det kommunale Sundhedscenter. I er derfor velkomne til at henvise unge og deres forældre til os, hvis de ønsker hjælp eller rådgivning på området.
Øget fokus på brobygning efter endt forløb
I Det kommunale Sundhedscenter har vi i mange år haft fokus på at fastholde borgernes gode vaner efter end kommunalt forløb ved at ’brobygge’ til idrætsforeninger, patientforeninger og aktive fællesskaber. Vi ønsker dog at styrke denne indsats og har derfor ansat fysioterapeut Lone Langsted, som tovholder for brobygning i forbindelse med vores indsatser.
Målet med ansættelsen er at endnu flere borgere fastholder en aktiv hverdag på den lange bane. Lone vil samtidig skulle vejlede borgere med kronisk sygdom omkring mulighederne for at være fysisk aktiv på egen hånd eller i foreningsregi, med henblik på at mindske tiden i kommunale forløb.
Nyt fra jobcenteret
Aftale om nyt kontanthjælpssystem
Aktivitetstillægget og den særlige sats for unge under 30 år med visse psykiske diagnoser afskaffes – de erstattes af et særligt ungetillæg, et midlertidigt tilpasningstillæg samt af et nyt medicintilskud.
Det nye medicintilskud dækker hele egenbetalingen for medicin, der er tilskudsberettiget efter sundhedsloven. Tilskuddet gives til borgere, som har været i kontanthjælpssystemet i mindst 12 måneder inden for de seneste 18 måneder. For børn af kontanthjælpsmodtagere vil retten til det fulde tilskud til dækning af egenbetalingen for tilskudsberettiget medicin gælde fra første dag.
De nye satser og tillæg forventes at træde i kraft fra 1. juli 2025
Aftale om forenkling og målretning i sygedagpengesystemerne
- Den generelle ret til at blive tilbudt mestringsforløb for sygemeldte i visitationskategori 2 afskaffes. Sygemeldte, der af kommunen vurderes at have behov, vil fortsat kunne blive tilbudt et mestringsforløb.
- Der iværksættes en undersøgelse af muligheden for, at sygemeldte borgere kan få adgang til egne lægeattester ét sted. Det skal understøtte, at borgeren får bedre indsigt i sin egen sag. Det kan være et første skridt i at få undersøgt mulighederne for, at borgeren kan få adgang til oplysninger om egen sag bredere set. Forligskredsen forelægges resultaterne af undersøgelsen i løbet af 2024.
- Afskaffelse af generelt krav om lægeattester: Med udgangspunkt i gode erfaringer fra frikommuneforsøg i Nordjylland afskaffes kravet om, at der skal indhentes en lægeattest i alle sager, der skal behandles i rehabiliteringsteamet. Hvis kommunen vurderer, at de helbredsmæssige oplysninger, der allerede ligger på sagen, danner tilstrækkeligt grundlag, kan kommunen undlade at indhente lægeattesten (LÆ 265). Det vil lette administrationen, bidrage til hurtigere sagsbehandling, og understøtte, at lægernes ressourcer bruges bedre. Kommunerne undgår også at skulle betale for lægeattester, der ikke vurderes nødvendige.
- Der iværksættes en undersøgelse af mulighederne for at justere udformningen af de attestblanketter, som jobcentrene bruger til at anmode om oplysninger fra lægen. Formålet er at forbedre samarbejdet og kommunikationen mellem jobcentre og sundhedsvæsen, så læger får nemmere ved at gennemskue, hvad oplysningerne i en lægeattest skal bruges til. At understøtte bedre kommunikation mellem sagsbehandler og læge kan også bidrage til, at der træffes den rigtige beslutning i borgerens sygedagpengesag. Forligskredsen forelægges resultaterne af undersøgelsen i løbet af 2024.
Afskaffelse af det generelle krav om lægeattester i forbindelse med behandling af sager i rehabiliteringsteam og den generelle ret til mestringsforløb forventes at træde i kraft 1. januar 2025.
Faglig aften om sygefravær og forebyggelse
Torsdag den 25. september mødtes de praktiserende læger og Skanderborg Kommune til en spændende faglig aften, hvor vi i fællesskab blev klogere på sygefravær og forebyggelse. Der blev drøftet, hvordan man typisk håndterer situationer, hvor en medarbejder eller patient er i risiko for sygemelding. Erfaringer fra Ringkøbing-Skjern og Sønderborg kommuner blev ligeledes drøftet, da de har vist stor tilfredshed blandt både borgere og arbejdsgivere med de tidlige indsatser. Især Sønderborgs “Rejseholdet” har haft en særlig fokus på det læge-kommunale samarbejde.
Tiltag
- Kommunen tilbyder råd og vejledning i den forebyggende indsats
- Borger, læge og arbejdsgiver kan kontakte Arbejdsmarkedsfastholdelse inden en evt. sygemelding – telefon 8794 7561, mandag, tirsdag, onsdag og fredag kl. 09.00 - 13.00. Torsdag kl. 13.00 - 17.00.
- Kommunen vil sammen med praksiskonsulent arbejde på brug af korrespondance-modul som en hurtig kommunikationsvej ved patienter i risiko for sygemelding. For nuværende anvendes anmodning om socialvurdering att: Arbejdsmarkedsfastholdelse.
Nyt fra Sundhed, Omsorg og Handicap
Dosispakket medicin kan igen oprettes til nye borgere
Problemet er løst, så nu kan Skanderborg Apotek igen skaffe dosispakket medicin til såvel eksisterende aftaler som til aftaler med nye borgere.
Problemet har over sommeren været, at der ikke var tilstrækkeligt pakkekapacitet på det pakkeapotek, der leverer til Skanderborg Apotek.
I Kommunen ser vi frem til samarbejde om igen at hjælpe flere borgere med, at få medicinen dispenseret sikkert som dosispakket medicin.
Mere sikkerhed ved subkutane injektioner
Den kommunal sygepleje og akutsygepleje har strammet op på regler ved medicin-givning (subkutan injektion) fra ampuller. Det betyder at en anbrudt ampul med retsmedicin ikke må gemmes på tværs af vagter. Derfor kan praktiserende læger opleve, at der efterspørges øget hyppighed for bestilling af ordineret medicin fx til smertebehandling eller beroligelse i palliative forløb.
Bedre ødembehandling af underben ved døgnkompression
Sundhed og Omsorg har ansat kompressionssygeplejerske Louise Møller, som er en erfaren sårsygeplejerske. Louise skal bidrage til bedre ødembehandling via kompetenceudvikling af kommunes sygeplejersker og ved at hjælpe borgerne til at sove med kompressionsstrømper på om natten. Det er en individuel og faglig vurdering hvilke borgere, der med fordel kan sove med kompressionsstrømper på om natten. I KLU (kommunalt lægeligt udvalg) er det aftalt, at praktiserende læger ikke skal spørges om borgere kan sove med kompressionsstrømper på.
Vi arbejder herudover på en mere smidig sagsbehandling og håber på, at det hen ad vejen vil reducere behovet for attester og sikre at attester bliver mere klinisk relevante.
Påmindelse: Ring ved ændringer i FMK
Påmindelse om at der skal ringes til sygeplejen, ved ændringer i FMK eller ved ordinationer, der kræver handling indenfor et døgn
Vi har mellem almen praksis og den kommunale sygepleje en gensidig aftale om, at vi tager telefonisk kontakt, ved henvendelser hvor der skal reageres indenfor et døgn.
Når det ikke sker, handles der ikke rettidigt på henvendelsen til ulempe for borgeren. Aftalen er beskrevet i ”Medicin PIXI”, som blev lavet efter et samarbejdsmøde.