Kompressionshjælpemidler
I samarbejde med praksiskonsulent Jens Albertsen, har Adm. Service tilrettet lægeattester erstattes med korrespondancemeddelelser indeholdende lægefaglig dokumentation, der angiver behov for kompressionshjælpemidler.
De praktiserende læger anvender korrespondancemeddelelser når der søges et kompressionshjælpemiddel på borger vegne. Indholdet skal være entydigt, specifikt, relevant og borgerrelateret.
Lægerne skal sikre sig, at der foreligger samtykke fra borger, når de søger som tredjepart.
Korrespondancemeddelelsen skal indeholde følgende oplysninger om pågældende borger:
- Angivelse af hvilken svær varig kredsløbslidelse der ligger til grund for behovet for at anvende kompressionsstrømper.
- Det vurderes at alle andre behandlingsmuligheder er udtømte.
- Kompressionsklasse, højre eller venstre side, eller dobbeltsidig, samt længde på strømperne.
- Afsender information; navn, stilling.
Korrespondancemeddelelsen sendes til lokationsnummer 5790000123117 og i emnefeltet angives ”Kompression”.
Korrespondancemeddelelser, der anvendes som ansøgning af kompressionshjælpemidler, skal ikke afregnes i henhold til lægernes overenskomst, men lægerne fremsender naturligvis faktura svarende til LÆ 125 til Administrativ Services EAN. Nr. 5790000421527.
Lise Lotte Olsen, Afdelingsleder, Administrativ Service, Aarhus Kommune, tlf. 4185 5532
Jens Albertsen, Praksiskonsulent