Styrket samarbejde mellem Psykiatri Randers og almen praksis
Orientering og styrket samarbejde mellem Psykiatri Randers og almen praksis
Psykiatri Randers har primo 2026 fået ny afdelingsledelse. Første dialogmøde med Psykiatriens praksiskonsulent er afholdt. Parterne ønsker at få etableret et tæt, konstruktivt og systematisk samarbejde således de i fællesskab kan skabe mere sammenhængende og hensigtsmæssige patientforløb.
På det første fælles møde blev en række centrale samarbejdsemner drøftet, herunder:
- Genopstart af ADHD-medicin i almen praksis hos patienter tidligere behandlet i psykiatrien
- Opstart og justering af behandling af ADHD er en opgave i psykiatrien. Almen praksis kan dog genoptage tidligere ordineret ADHD-behandling hos patienter, der i en periode har været ophørt med medicinen og afsluttet i psykiatrien.
- Medicinrådets behandlingsvejledning vedrørende ADHD-medicin kan læses her
- Arbejdsgange ved gul tvang
- Uklar arbejdsgang på sundhed.dk vedrørende gul tvang. Arbejdsgangen på sundhed.dk præciseres hurtigst muligt. Korrekte arbejdsgang er: lægen sender dokumentation til politiet, som herefter videreformidler til psykiatrien.
Der var på mødet en fælles ambition om at styrke samarbejdet og sikre tydelig kommunikation mellem sektorerne. Psykiatri Randers og Psykiatriens praksiskonsulent ser frem til det videre samarbejde.
____________________________________________________________
Psykiatrisk afdelingsledelse, Regionshospitalet Randers
Mette Christmann, Praksiskonsulent
Jeppe Aaen, Praksiskoordinator