Klinikkens rolle på tolkeområdet
Regionens Tolkekontor skal være med til at sikre, at I oplever høj kvalitet og dækningsgrad af jeres tolkebestillinger. Derudover har Tolkekontoret ansvar for at sikre, at kontrakter og aftaler – f.eks. kontrakten på fremmedsprogstolkning med Tolkdanmark – bliver overholdt af begge parter.
Det betyder dog også, at I, ud over at bestille en tolk, på nogle områder har et ansvar og en fælles forpligtelse for, at det kan lykkedes.
Se punkterne 1 - 5 herunder:
- Give Informeret Samtykke til patienterne vedr. oplysninger om tolkebestilling til deres aftaler samt at det kan afstedkomme en udgift for patienten.
- Kontrol af tolkekvitteringerne når de modtages ift. om de er udfyldt korrekt, når det bliver sendt til jeres godkendelse efter endt tolkning.
- Registrere alle tolkebestillinger uagtet om tolken bliver anvendt eller ej.
- Aflyse tolken hvis I ikke kommer til at gøre brug af denne, således tolken kan fritstilles til at påtage sig andre opgaver. Dette giver en bedre udnyttelse af tolkenes ressourcer.
- Indberette klager til Tolkdanmark hvis I oplever udfordringer så Tolkdanmark kan få mulighed for at rette op og således Tolkekontoret kan understøtte jer bedst muligt.