MitID Erhverv
Oprettelse af ny medarbejder
MitID Erhverv anvendes af sundhedsfagligt personale når sundhedsfaglige systemer som FMK, DDV og lignende tilgås fra klinikken. Herunder følger en kort guide til oprettelse af ny medarbejder.
Når du logger ind på klinikkens forside på MitID Erhverv har du muligheden for at oprette nye brugere/medarbejdere. Afhængig af hvor mange medarbejdere, der er tilknyttet klinikken, vil overblikket af medarbejdere enten ses som kasse- eller listevisning. Den sidste kasse eller linje på listen vil være tilføjet et +. Dette indikerer, at du kan tilføje en medarbejder. Det er en god ide at oprette med brugerens fulde CPR-nummer (for måske senere at tilknytte rettigheder), men det er ikke et krav.
Reserve MitID
Det er en god ide at sikre jeres MitID Erhverv med et ekstra identifikationsmiddel tilknyttet jeres MitID Erhverv og/eller sørge for, at jeres MitID Erhverv er tilknyttet mere end én MitID app. Læs mere her om "Hav et MItID i reserve"
Datakonsulenternes FAQ MitID Erhverv
Vi har efterhånden haft kontakt med en del klinikker omkring MitID, og har fået mange spørgsmål. Nedenfor har vi samlet en række af dem, sammen med svar og evt. links.
(FAQ’en udvides løbende, hvis vi præsenteres for nye spørgsmål eller udfordringer)
Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål i følgende eller oplever du fejl? Kontakt MitID Erhvervssupport: 33 98 00 20
Skal alle i klinikken have et MitID Erhverv?
JA. Du skal tilslutte din virksomhed til MitID Erhverv, hvis du har brugere som skal agere digitalt på vegne af organisationen fx læse organisationens digitale post, indberette barsel eller sygdom eller logge ind i andre offentlige selvbetjeningsløsninger. MitID Erhverv anvendes af sundhedsfagligt personale når sundhedsfaglige systemer som FMK, DDV og lignende tilgås fra klinikken.
Se en guide til tilslutning og oprettelse her
Hvem kan oprette MitID Erhverv til klinikken?
Det kan en ledelsesrepræsentant eller en administrator (i nogle vejledninger også kaldet ”anmelder”).
En ledelsesrepræsentant er ejerkredsen fra CVR-registret, eller en registreret ledelsesrepræsentant.
En administrator (anmelder) er en udvalgt person, som ledelsen har peget på til at være dén, der opretter MitID Erhverv (f.eks. en praksismanager eller administrativ medarbejder).
Administratoren (anmelderen) starter oprettelsen, og der sendes en anmodning til en udvalgt ledelsesrepræsentant. Denne skal med sit private MitID godkende administratoren (anmelderen) og opstartsprocessen.
Kan man have mere end én administrator i MitID Erhverv?
JA, I kan have flere administratorer.
Allerede ved oprettelse af første MitID Erhverv, kan administrator tildele administratorroller til andre brugere når disse er oprettet.
Det kan være en god idé med mindst 2 administratorer, så klinikken ikke er så sårbar ved ferie eller andet forfald.
Læs mere om roller på MitID Erhverv her
Læs mere om Organisationsadministrator på MitID Erhverv her
Hvor kan jeg starte oprettelsen af ny klinik?
Du kan starte oprettelsen af MitID Erhverv via dette link
Du finder generel information om MitID Erhverv her
Hvad er forskellen på ”Oprettelse” og ”Tilslutning”?
Det er det samme.
Vi bruger primært ordet ”oprettelse”, da vi ikke kun omtaler den første oprettelse = tilslutningen.
Før du kan oprette de enkelte medarbejderes MitID skal klinikken tilsluttes som ”organisation” i MitID Erhverv. Herefter kan du påbegynde oprettelse af de medarbejdernes MitID.
Kan jeg tildelerettigheder til virk.dk, sundhed.dk, e-boks.dk og mit.dk?
JA. Under den enkelte bruger kan du klikke på tildel rettigheder. Der er oprettet en basispakke som indeholder de mest anvendte rettigheder og er som regel nok.
Læs mere om tildeling af rettigheder her
Kan jeg sætte oprettelsen på pause og fortsætte en anden gang, selvom jeg er gået i gang?
NEJ. Når først du er påbegyndt processen, så før den til ende.
Ellers risikerer du at stå med nogle udfordringer som MitID Erhvervssupporten skal hjælpe dig med.
Derfor anbefaler vi på det kraftigste, at I sammen i klinikken har taget stilling til valget af privat kontra særskilt MitID samt ønsker til identifikationsmidler, inden administrator påbegynder oprettelsen.
Skal jeg slette NemID nøglefilerne, når jeg har oprettet MitID Erhverv?
Ja. Pr 1. november 2023 er NemID helt udfaset og de gamle nøglefiler (medarbejdersignaturerne) bør slettes fra alle klinikkens pc'ere for ikke at bryde GDPR-reglerne.
Hvad er fordele og ulemper ved at bruge Særskilt MitID Erhverv?
Fordele:
* Der kan være medarbejdere, som ikke ønsker at have følelsen af at blande privat og erhverv.
* Klinikken kan fastholde et evt. påbud om ikke at have sin telefon aktiv under arbejdet.
* Der vil ikke opstå problemer med glemt /stjålet / ødelagt privat telefon og dermed problemer med login.
Ulemper:
* Administrator skal sørge for 2 identifikationsmidler, så en reserve er sikret, hvis det primære identifikationsmiddel ikke er tilgængeligt eller i stykker.
* Brugeren skal have særskilt brugernavn og adgangskode.
* Der er ikke mulighed for at bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk.
Hvad er fordele og ulemper ved at bruge Privat MitID til Erhverv?
Fordele:
* Fingeraftryk og Ansigtsgenkendelse kan bibeholdes både til arbejde og i den private MitID App
* Brugeren skal kun huske 1 brugernavn og 1 adgangskode til MitID og fingeraftryk/ ansigtsgenkendelse kan bruges.
* Administrator skal kun sørge for 1 identifikationsmiddel - Hvis man bruger kodeviser på arbejdspladsen, så kan den private MitID App være reserven, så man ikke behøver have en telefon i klinikken med MitID App til reserve MitID’er for de ansatte.
Ulemper:
* Privat telefon skal medbringes og bruges på arbejdspladsen, med mindre man har kodeviser.
* Administrator i klinikken skal være særligt opmærksom på at få inaktiveret brugeren ved ansættelsesophør.
* Der kan være ansatte som ikke har tillid til ”de vandtætte skodder” inde bag ved MitID privat, som sikrer at privat og erhverv ikke blandes sammen.
Hvor mange brugere kan man tilknytte i MitID App’en?
Der er ingen begrænsninger på antal brugere, som ønskes tilknyttet i MitID App’en.
Hvis du alligevel har hørt rygter om begrænsninger, så skyldes det nok, at man kun kan have sit MitID tilknyttet op til 3 MitID App’s. Det bruges bl.a. når man skal have sit MitID i reserve (en form for sikkerhedskopi).
Et eksempel kan være, at du har dit private MitID på din egen telefon, på en tablet i dit hjem og på din ægtefælles telefon. Så har du nået dit maks., og kan ikke tilknytte dit MitID til f.eks. dit barns MitID App eller på arbejdstelefonen.
Hvis man bruger privat MitID som MitID Erhverv, kan man så have 2 kodevisere – en derhjemme og en på arbejde?
Ja, det kan du.
Kodeviseren, som du gerne vil have liggende derhjemme bestilles privat på mitid.dk, mens den kodeviser, der skal ligge på din arbejdsplads, skal bestilles af MitID administratoren i din klinik.
Du kan dog kun have 1 kodeviser tilknyttet hvert MitID. Årsagen til, at du alligevel kan have 2 kodevisere til privat MitID, skyldes at din private MitID, inde bag ved, er splittet op i 2, men dét ser du ikke som bruger.
Du kan se en illustration af forskellen mellem MitID Privat kontra MitID Erhverv via dette link.
Er der restordre på kodevisere og chips?
Hvis der er leveringsvanskeligheder eller forlænget leveringstid vil det fremgå på bestillingssiden på mitid-erhverv.dk, når administrator er logget ind.
Vær opmærksom på at forsendelsestiden for kodevisere er ca. 20 arbejdsdage.
SKAL jeg bruge App som identifikationsmiddel?
Nej, du kan godt vælge at bruge en eller to af de andre.
Dog skal du huske, at det er vigtigt at have en reserve (sikkerhedskopi) af dit MitID, i tilfælde af at dit primære identifikationsmiddel ikke er tilgængelig eller i stykker.
Her kan også bemærkes, at hvis administrator ved oprettelse vælger kodeviser eller chip som identifikationsmiddel, og undlader app, så har brugeren 30 dage til at aktivere sit MitID, og dermed 30 dage til at nå at modtage kodeviser eller chip, så aktivering kan fuldføres.
Hvordan bestilles kodeviser og chip?
Når klinikken er oprettet, skal du være opmærksom på at, opsætningen som udgangspunkt står til brug af app som identifikationsmiddel. Ønsker du at anvende en kodeviser eller chip, skal du trykke på indstillinger i venstre side, finde ”identifikationsmidler” i menuen og tilvælge det identifikationsmiddel du ønsker at anvende. Du får senere mulighed for at vælge individuelt for hver bruger hvilket identifikationsmiddel, der skal anvendes.
Skal alle i klinikken have samme identifikationsmidler?
NEJ. Valg af identifikationsmidler er individuelt.
Det er en god idé som ledelse at tage stilling inden valg af mulige løsninger fremlægges for klinikken. Der er fordele og ulemper ved alle løsninger, og det er op til jer at vælge, hvad der passer bedst hos jer.
Skal vi nu til at logge ind med MitID hver gang jeg skal slå en ny patient op?
NEJ, lægesystemerne har lavet deres løsning således at et login holdes åbent i et antal timer.
Dog kan det ikke udelukkes, at der fremover vil være særskilt login til lægesystemet, og efterfølgende MitID login inden du kan komme i gang med at arbejde i lægesystemet.
Hvad koster MitID Erhverv – eller er det gratis?
Det er ikke helt gratis
MitID Erhverv er gratis for de første 3 brugere. Herefter koster det at oprette nye brugere, og det koster at anskaffe de identifikationsmidler som ikke er MitID App’en.
Du kan finde priser for MitID Erhverv her
Hvad gør man hvis identifikationsmiddel er i stykker eller mistet?
Ved særskilt MitID Erhverv: skal administrator bestille et nyt.
Ved Privat MitID: skal den genetableres
Indholdsansvarlig
Datakonsulent Louise Vejlø og Karen Tvergaard
Mail: datakonsulent@rn.dk
Louise Gordon Vejlø: 2115 2516
Karen Tvergaard: 9243 1999