Ny lægepraksis
Vejledning til oprettelse af elektronisk kommunikation i lægepraksis
En vejledning i de mange ting en praktiserende læge skal huske i forbindelse med opstart af ny praksis.
Opgaver som bør håndteres mere end 1 måned før opstart:
1. Ansøg om CVR-nummer.
a. Dette gøres via virk.dk. Af hensyn til oprettelse på MitID Erhverv kan det være en god idé at sætte virksomhedens startdato til før den faktiske startdato.
Klik her for en guide til ansøgning om CVR
2. Vælg journalsystem
Som praktiserende læge foregår langt størstedelen af dit elektroniske arbejde via det elektroniske journalsystem. Overtager du en eksisterende praksis, vil der typisk være mulighed for også at overtage det eksisterende system. Uanset om du starter en helt ny klinik eller overtager en eksisterende, er en god ide at bruge noget tid på at sætte sig ind i de muligheder, der er på markedet. Læs mere om systemerne her
3. Indhentning af børneattest
a. Før du kan få et ydernummer/erhverve en praksis, skal der jævnfør overenskomsten for almen praksis foreligge en børneattest uden alvorlig anmærkning. Det gælder også, hvis du har en praksis i forvejen og køber en ny. I så god tid som muligt skal du kontakte praksisafdelingen i Region Nordjylland om dette.
b. Regionen fremsender herefter en samtykkeerklæring til din e-Boks med anmodning om godkendelse til at indhente børneattesten.
c. Giver børneattesten ikke anledning til bemærkninger, giver regionen dig skriftlig besked om, at der intet er til hinder for at få et ydernummer/erhverve en praksis.
4. Tilmelding til yderregistret.
a. Når du har fået dit CVR-nummer, skal du sende en ansøgning til PLO for at blive tilmeldt yderregistret. Ansøgningskemaet kan findes her.
b. Når du er blevet oprettet i yderregistret, bliver du registreret i afregningssystemet hos Praksisafregningen i Region Nordjylland.
Opgaver som bør håndteres ca. 1 måned før opstart:
a. For at få adgang til f.eks. virk.dk, FMK, sundhed.dk m.m. skal virksomheden/klinikken oprettes på MitID Erhverv ved at indtaste CVR-nummer. Herefter skal virksomheden opsættes.
Klik her for en guide til opsætning af virksomheden
b. Den person der opretter klinikken bliver automatisk administrator i systemet og kan derefter oprette andre ejere/medarbejdere.
c. Der skal tages stilling til hvilke rettigheder de respektive skal have samt tilføjes identifikations-middel til den enkelte medarbejder.
Klik her for en guide til opsætning af medarbejdere
d. Husk at tale med medarbejderne om de kan/vil bruge egen telefon som login eller om I skal have et separat identifikationsmiddel. Læs mere om valg af identifikationsmiddel her.
e. Når du har oprettet en medarbejder, skal medarbejderen selv aktivere sig. Dette gøres via den mail medarbejderen modtager fra MitID Erhverv.
2. Digital postkasse
a. Alle med et CVR-nummer er forpligtet til at kunne modtage Digital Post fra det offentlige. Denne opsættes når du laver et nyt CVR-nummer i virk.dk. Vær opmærksom på, at når en ny virksomhed starter op, er der en karensperiode på 3 uger, hvor man ikke vil kunne sende Digital post til CVR nummeret.
b. Hvis andre skal have adgang til klinikkens digitale postkasse, kan dette gøres via Rettighedsportalen.
Klik her for en guide til uddelegering af rettigheder på rettighedsportalen
c. Du kan læse mere om mulighederne for at tilgå klinikkens digitale post her
3. Lokationsnummer og elektronisk kommunikation
a. Du ansøger om lokationsnummer via SOR (Sundhedsvæsenets Organisationsregister). På SORs selvbetjeningsportal logger du ind med MitID Erhverv for at udfylde et ansøgningsskema. Bemærk, at der oftest går ca. 1 uge, inden du får dit lokationsnummer fra SOR, men ekspeditionstiden kan i perioder være op til 2-3 uger.
b. Når du har fået et lokationsnummer, sørger EDI-Servicedesk for, at dine praksisoplysninger kommer ud til sygehusene i regionen. EDI-Servicedesk får besked fra Praksisafdelingen om, at en ny praksis opstartes.
Opgaver som bør håndteres fra ca. 2 uger før opstart:
1. Notater fra Lægevagten
a. Du skal selv sørge for at sende dit nye lokationsnummer til Dagsekretariatet hos Lægevagten, så du kan modtage notater på dine patienter, som har besøgt Lægevagten.
2. Sundhed.dk
a. Som administrator med tildelte rettigheder i MitID Erhverv, kan du logge på sundhed.dk og derfra give dine medarbejdere adgang til sundhed.dk. Dette gøres under Klinikadministration.
Klik her for en guide til uddelegering af rettigheder på sundhed.dk
b. Bag login på sundhed.dk og med administrationsrettighederne kan du i Listevisning blandt andet finde forskellige opgørelser/lister som bilagsliste, honoraropgørelse, kronikerhonoraropgørelse og vaccinationsliste m.m..
c. Sundhed.dk har lavet en oversigts-side Hjælp til Sundhedsfaglige, hvor du kan finde links til nyttig information både lægefagligt og i forhold til klinikadministration
3. Praksisdeklaration på sundhed.dk
a. På sundhed.dk skal du angive oplysninger i praksisdeklarationen, da alle lægepraksis skal kunne findes via sundhed.dk's vejviser "Find behandler". Oprettelse sker automatisk, når klinikken er oprettet i yderregistret, men du skal selv redigere felterne omkring oplysninger til patienterne (fravær og træffetider eller andet relevant). Læs vejledning om praksisdeklaration her
b. Husk at registrere et sekundært nummer (”bagom”-nummer), der er særligt vigtigt for det sundhedsfaglige samarbejde. Dette nummer kan kun ses af andre, der logger ind med sundhedsfaglig medarbejdersignatur.
c. Du kan, i din overenskomst, § 43 Praksisdeklarationer, læse mere om hvilke oplysninger, der skal fremgå og hvem, der har ansvaret for de forskellige oplysninger.
4. Sundhedsstyrelsens Elektroniske Indberetningsklient (SEI2)
a. Alle læger i klinikken skal oprettes i SEI2, så der bl.a. kan indberettes dødsattester.
b. Første gang du logger ind, bliver du guidet igennem en oprettelsesguide.
c. Bemærk, at det muligvis kan tage op til 1 uge at få adgang. Alternativt kan SEI servicedesk kontaktes for hurtigere ekspedition.
Se vejledning til oprettelse og brug af SEI2 her
5. Hjemmeside og patientportal
a. Oprettelse af hjemmeside og patientportal (e-kons, e-tidsbestilling og e-receptfornyelse) sker i samarbejde med udbyderne af dit journalsystem.
b. Selve hjemmesiden kan også købes hos din system-leverandør, men du kan også vælge at stå for den selv.
c. WWW-adressen til klinikkens hjemmeside skal fremgå af praksisdeklarationen på sundhed.dk.
6. Bemyndigelse af medarbejdere
a. For at dit ikke-lægefaglige personale også kan tilgå og arbejde i FMK, DDV og TAS (Fælles Medicin Kort, Det Danske Vaccinationsprogram, Tilskudsansøgninger) fra den 1. dag i dit lægepraksissystem, skal hver læge i klinikken oprette de relevante medarbejdere som lægens medhjælp på fmk-online.dk. Find vejledning til oprettelse af medarbejdere her
7. Overførsel af patienter
a. Hvis du overtager en eksisterende praksis og vælger et andet journalsystem, skal patientdata overføres til dit nye system. Det hjælper din leverandør med.
b. Afsæt god tid, og forvent at journalsystemet som regel ikke kan anvendes mens der overføres mange journaler.
8. WebReq
a. For at blive oprettet til at bruge WebReq kontaktes laboratoriekonsulenterne på det sygehus, klinikken er tilknyttet. Alternativt kan WebReq support hjælpe.
Find kontaktinformation på den rette laboratoriekonsulent her
b. Med adgang til WebReq får klinikken adgang til laboratorierekvisitioner og WebPatient.
9. Patientfortegnelsen
a. For at have en opdateret liste af patienter i dit journalsystem (hvilke patienter der er flyttet, tilkommet, fået ny adresse m.m.), skal den såkaldte Patientfortegnelse indlæses. Har du valgt journalsystemerne EG Clinea, Vena eller WinPLC sker dette automatisk. Har du valgt at bruge XMO eller Novax, skal du selv sørge for indlæsningen. Patientfortegnelsen findes under Listevisning, når du er logget på sundhed.dk.
b. Listen opdateres hver måned og den nyeste liste kan trækkes 2-3 hverdage inde i hver måned. Det er en god ide at opdatere den hver måned for at have det aktuelle overblik over patienterne.
10. Mailadresse
a. Der er forskellige muligheder for at få en mailadresser. Lægeforeningen tilbyder dadlnet-adresser. Har man en hjemmeside, er der som regel også nogle muligheder derigennem. Nogle journalsystems-leverandører tilbyder også mailadresser. Alternativt kan du oprettet f.eks. hotmail- eller gmailadresser.
b. Overvej, om der er behov for at have forskellige adresser til forskellige formål, og om personalet skal have selvstændige mailadresser. Og endelig er det vigtigt at have en plan for, hvordan indgående post distribueres og videndeles i klinikken.
c. Læs eventuelt også datakonsulenternes gode råd i forhold til sikker post.
11. Abonner på Nord-KAPs nyhedsbrev.
Nord-KAP sender hver uge en nyhedsmail ud, som formidler faglig information for praktiserende læger og personalet i almene lægepraksis i Region Nordjylland.
Tilmeld dig nyhedsbrevet her
Indholdsansvarlig
Datakonsulent Louise Vejlø og Karen Tvergaard
Mail: datakonsulent@rn.dk