Booking af patienter til Hurtig psykiatrisk vurdering - § 66 ordning
Vejledning til psykiatere
Alle praktiserende psykiatere i Region Nordjylland skal fremover selv lægge tider op til Hurtig psykiatrisk vurdering - § 66 ordningen. Hidtil er dette sket i samarbejde med Enheden for sygehusvalg, men fra 1. oktober 2023 skal praktiserende psykiatere selv skal oprette tider gennem et nyt elektronisk bookingsystem, hvor almen praksis også kan booke tiderne direkte.
Nedenfor er der en kort vejledning til, hvordan du lægger tiderne op. Husk, at der som minimum skal lægges tider op i systemet 3 uger frem. Der er i forbindelse med ændring af fremgangen for bookingen ikke ændret i antallet af ugentlige tider.
Sådan opretter du nye tider
Du åbner ’Hurtig psykiatrisk vurdering’ via dit lægepraksissystem. Indgangen til bookingsystemet varierer alt efter hvilket lægesystem der anvendes i klinikken:
EG Clinea: Menu => Links => Hurtig psykiatrisk vurdering
CGM XMO: Patient=> Online opslag => 1Login => Hurtig psykiatrisk vurdering
Novax: Eksterne service => Hurtig psykiatrisk vurdering
MyClinic: Overblik => PLSP => Hurtig psykiatrisk vurdering
WinPLC: Klinik+ => Hurtig psykiatrisk vurdering
MultiMed: Person-genveje => Klinik + => Hurtig psykiatrisk vurdering
Herefter kommer du direkte ind på en oversigt, som både viser de tider klinikken har oprettet og de tider, som allerede er booket.
Øverst er der mulighed for at skifte visningen, så man f.eks. kun ser ledige tider.
Klik på ”Opret ny tid” i øverste højre hjørne.
Der åbnes en boks, hvor dato og tidspunkt anføres.
Klik på knappen ”Opret”
Sådan ændrer du tider
Har du brug for at ændre eller fjerne en tid som allerede er lagt op, men som endnu ikke er booket (f.eks. ved. sygdom, kursus eller lignende) klikker du på den pågældende tid i oversigten.
Herefter kommer en boks frem, hvor du kan slette tiden.
Opret herefter en ny tid.
Annullering af booket tid
Hvis en patient af den ene eller anden årsag ikke kan gøre brug af en booket tid – og melder afbud, er det vigtigt, at du hurtigst muligt går ind og annullerer bookningen, således at andre patienter kan få tiden:
Klik på den bookede tid i oversigten.
En boks kommer frem på skærmen, som gør opmærksom på, hvilken dato, tid og patient du er i gang med at aflyse.
Som udgangspunkt sendes en sms-besked til patienten om, at aftalen er aflyst. Ønsker du ikke at sende aflysningsbesked til patienten, slår du den grønne knap fra.
Tryk på ’Slet booking’.
Obs. når tiden annulleres af psykiateren, vil den automatisk frigives som ny ledig tid. Ved sygdom hos psykiateren er det derfor nødvendigt både at slette den bookede tid og efterfølgende den frigivet tid.
Mulighed for videokonsultation
Patientens praktiserende læge har mulighed for at angive om patienten er villig til at afvikle samtalen via video. I så fald er dette angivet i korrespondancen som modtages når en udstillet tid er booket. Vurderes det, at konsultationen kan afvikles via video, skal den bookede psykiater sørge for formidling af link til videokonsultationen direkte til patienten. Ønsker man at afholde konsultationen med fremmøde, bør patienten informeres herom så der ikke opstår misforståelser om konsultationsformen.
Behov for support?
Du kan kontakte Nord-KAPs datakonsulenter på datakonsulent@rn.dk
Eller telefon 92431999 (Karen Tvergaard) / 21152516 (Louise Vejlø)
Vi hjælper også med opstart af videokonsultation i MinLæge appen / det virtuelle venteværelse, hvis du som psykiater har behov for dette.
Indholdsansvarlig
Datakonsulent Karen Tvergaard
Mail: datakonsulent@rn.dk