PKO: Opsamling fra konsulenttræf 2023
Opsamling fra praksiskonsulenternes Konsulenttræf 2023, herunder PKO-enhedsmødet, oplæg om Vælg Klogt-anbefalinger og Nyhedsmail og sundhed.dk samt gruppeøvelser om kommunikation.
PKO-enhedsmøde
Til PKO-enhedsmøder blev alle praksiskonsulenter opdelt efter anciennitet i grupperne "De garvede", "De nye" og "Føl", og fik hver en opgave:
"Føllene - praksiskonsulent i følgeordningen"
Formulér fem spørgsmål til de erfarne praksiskonsulenter:
- Hvad er jeres motivation for at være praksiskonsulent?
- Hvor følger I at I har gjort en forskel?
- Hvor har I mødt de største udfordringer?
- Hvad ville I ønske at I havde vidst inden I startede?
- Jeres bedste råd til os?
De fleste at spørgsmålene bliver besvaret i nedenstående råd fra de erfarne konsulenter:
"De nye praksiskonsulenter"
Formulér pointer, som I har lært I jeres konsulentarbejde:
Det er vigtigt at:
- holde fysisk møder, frem for online møder eller mailkorrespondancer.
- kende organisationen man mødes med, have en dagsorden til møder, medbringe relevante cases og være med til at planlægge næste møde.
- kende egne beføjelser, kollegaers interesser i spændingsfeltet mellem PLO og DSAM: "Hvad kan jeg sige OK til?", "Hvornår går jeg sygehuset ærinde?".
- bruge erfarne kollegaer - bruge "makkerordning" og inddrag én kollega i et møde / aktuel sag.
- være opmærksom på hvad der skal I nyhedsmailen og om budskabet når ud.
Husk: Tilstedeværelsen af PKO gør en forskel i samarbejdet med sygehuset og kommuner.
"De garvede praksiskonsulenter"
Formulér fem gode råd til andre konsulenter:
- Husk at du er alment praktiserende læge - ha' et bagland at sparre med.
- Overvej om du repræsenterer almen praksis' ønsker og forsøg at afklare disse (det er svært).
- Ting tager tid - accepter det!
- Definer din rolle den givne opgave samt dine samarbejdspartnere / PLO.
- Vær nysgerrig på samarbejdspartnerens hverdag.
Bonus tip: Undgå at generalisere på enkelt sager (brug audit / data).
Oplæg om Vælg Klogt
Morten Ohrt og Mette Bolvig stod for et oplæg om Vælg Klogt-initiativet.
Til oplægget havde Morten interviewet Anders Beich om Vælg Klogt- anbefalinger, og hvordan de relaterer sig til arbejdet i almen praksis og som kvalitetskonsulent. Interviewet kan ses her:
Praksiskonsulent for Neurologien Mette Bolvig, fortalte om arbejdet med at inddrage Vælg Klogt-anbefalinger for MR ny forløbsbeskrivelse for Nakke- og lænderygsmerter. Forløbsbeskrivelsen kan ses her
Oplæg om nyhedsmail og sundhed.dk
Nord-KAPs redaktionsgruppe fortalte om arbejdet med Nord-KAPs nyhedsmail og Praksisinformation på sundhed.dk. Redaktionsgruppen er Peter Bystrup, Nitnoi Winsløw og Niels Skibsted.
Hovedbudskaberne fra oplægget er:
- Brug redaktionsgruppen til sparring - og gerne tidligere i processen
Redaktionsgruppen hjælper med at tilpasse informationen til gældende rammer for nyhedsmail og forløbsbeskrivelser (manuskriptvejledningen). Det er tit en nemmere proces, hvis det sker før der er et færdigt produkt. - Kvalitetssikring tager tid - det er et vilkår
Vi skal levere klar og tydelig, ensrettet kommunikation med bred relevans for almen praksis, og derfor er der en proces for at sikre dette. Når der skal udarbejdes og opdateres forløbsbeskrivelser, arbejder vi med en fastlagt proces, som tager lidt tid. Det kan være nødvendigt at udsætte enkelte nyheder i en uge eller to, mens indholdet endeligt afklares. - Nyhedsmailen er den primære kommunikationsvej - men overvej relevans
Det er en forudsætning at vi har én primær kommunikationsvej til almen praksis i vores nyhedsmail, men det betyder også, at der er stor efterspørgsel på at få information ud af denne kanal. Overvej derfor altid om et givent budskab har relevans for en bred målgruppe i almen praksis: Har det interesse for modtageren, eller kun for afsenderen?
Derudover har vi også arbejde muligheder for at kommunikere ud til praksis fx via temadage som Nordjysk Praksisdag, Kræftdagen, Psykiatrien praksisdag og Praksisdag på Aalborg UH.
Oplæg om kommunikation ved Lise Hansen
Igen i år præsenterede kommunikationstræner Lise Hansen råd og budskaber til god kommunikation - både fysisk og visuelt. Vi håber at I hver især fik noget med, som I kan bruge fremadrettet i jeres konsulentarbejde.
Derudover fik vi til opgave, at overveje hvordan vi som enhed vil arbejde videre med budskaberne - hvilket var en lidt svær opgave for os praksiskonsulenter men vi har et bud på et overordnet budskab, som vi kan blive bedre til:
Husk at fortælle "hvorfor" - ikke kun "hvad" og "hvordan"
Et godt budskab fra Lises oplæg var, at klar kommunikation kræver at man forklare "hvorfor", og ikke kun "hvad" og "hvordan". Det er meget relevant for os som praksiskonsulenter, fx når vi skal ud med et budskab om et nyt forløb eller henvisningsvejledning. Her er fokus oftest på hvad og hvordan, og sådan skal vores forløbsbeskrivelsen også bygges op, men når vi skal præsentere nye vejledning, skal vi huske at fortælle hvorfor den er vigtig: Hvorfor ønsker afdelingen at ændre i forløbet? Hvorfor er det vigtigt for almen praksis? Hvorfor er det vigtigt for patienten og forløbet?
Indholdsansvarlig
Morten Ohrt, ohrt.engsig@dadlnet.dk og Niels Skibsted, niels.kristian@rn.dk