Under
Idélog
Formål
Formålet med at anvende en idélog er, at deltagerne interagerer aktivt med læringsaktivitetens indhold i forhold til deres egen hverdag i praksis.
Transfer
Du styrker transfer ved at inkludere træning i transfer igennem brugen af idélog som en transfer- eller implementeringsplan. Idet deltagerne interagerer med indholdet, lærer de bedre , og du understøtter det, at deltagerne skal lære stoffet så godt, at de kan mestre det. Desuden er idélog en måde, hvor du kan facilitere, at deltagerne sætter mål for eget arbejde. Til sidst gør du stoffet relevant for deltagernes arbejde ved, at de arbejder med indholdet i en ramme af, hvad der er vigtigt for dem.
Hvordan gør du?
Du kan vælge at udarbejde en idélog, der er relevant for din læringsaktivitet, og du kan benytte en eller flere af de idélog, som allerede er udarbejdet. Se eksempler på
- Print idéloggen til alle deltagere. Det kan være en god idé at printe den i A3, så der er plads til at skrive i hånden
- Læg idéloggen på bordene, så de ligger fremme, når læringsaktiviteten starter.
- Introducer idéloggen i starten af undervisningen
- Bed deltagerne notere i loggen undervejs f.eks. som afslutning på øvelser, gruppearbejde eller plenum drøftelser
Hvis du holder læringsaktiviteter, hvor I mødes over flere gange, kan du facilitere plenumdrøftelser, om hvordan det går for deltagernes implementering af ny viden med udgangspunkt i deltagernes idélog.
Eksempler
Se eksempler på idélog her:
Se PLO-Es idélog her som et eksempel på en generisk log
Se et eksempel på en målrettet idélog udviklet i forbindelse med to kurser om transfer afholdt i Nord-KAP.
Link til Idélog fra
- Transfer tricks 1
- Transfer tricks 2
I forbindelse med Nord-KAPs kursus, “Let lægen” for praksispersonale er der udarbejdet et årshjul, som deltagerne skulle udfylde undervejs.
- Præsentation af årshjul i undervisningen
- Årshjul
Brug af Case
Formål
Formålet med at bruge cases i undervisningen er at styrke aktivere deltagerne og relatere læringsaktiviteten til deres hverdag.
Transfer
Du styrker transfer ved at understøtte deltagernes evne til at sætte mål for eget arbejde, gøre din læringsaktivitet relevant for deltagernes hverdag og træne deltagerne i transfer af ny viden fra din læringsaktivitet.
Hvordan gør du?
Du kan selv finde en relevant case, eller du kan bede deltagerne finde en case som en før-opgave . Fordelen ved at bede deltagerne finde en case er, at deltagerne allerede har forholdt sig til i hvilke situationer, de skal bruge ny viden fra din læringsaktivitet.
Formuler en case, der er relevant for din læringssituation.
Det er vigtigt, at casen relaterer sig til læringsaktivitetens læringsmål og samtidig er relevant for deltagernes hverdag i klinikken
- Præsenter casen for deltagerne Hvis du vælger at finde en case selv, kan du med fordel starte case-arbejdet med en kort drøftelse af casens relevans og begrænsninger. Det kan give dig en fornemmelse af casens relevans for deltagernes hverdag, deres udfordringer og hvorvidt deltagernes hverdag er nogenlunde ens, eller adskiller sig fra hinanden.
- Stil deltagerne en opgave eller relevante spørgsmål, der er relevant for casen.
- Du kan stille dem en opgave, de skal løse. I forbindelse med casen på nedenstående link blev sagsbehandlere ved et jobcenter bedt formulere en anmodning om sundhedsoplysninger om en borger til praktiserende læge
- Du kan også stille dem en række spørgsmål, hvor deltagerne skal forholde sig til, hvordan de vil håndtere casen i deres praksis
- Inddel deltagerne i grupper og lade dem arbejde med din opgave eller dine spørgsmål
- Saml op på deltagernes drøftelser i plenum.
Eksempler
Nord-KAP ar udviklet en undervisningspakke om attestsamarbejde, hvor gruppearbejde om en case indgår. Se hvordan gruppearbejdet præsenteres i undervisningen her: link
Hvad skal du være opmærksom på?
Hvis du har ladet dig inspirere af virkelige patienter, er det vigtigt, at casen er anonymiseret, så man ikke kan identificere patienten i din case. Du kan ændre køn, alder, bopæl og arbejdsmæssig situation, så du stadig rummer de udfordringer, der skal er centrale i casen. Samtidig er det væsentligt kun at inkludere informationer, som er centrale for casen. Læs om anonymisering af cases på Lægeforeningens hjemmeside her: https://laeger.dk/foreninger/laegeforeningen/faa-hjaelp-og-raadgivning/presseraadgivning-og-sociale-medier/sociale-medier-en-guide-til-dig-der-er-laege/gode-raad-til-laeger-paa-sociale-medier/husk-din-tavshedspligt-ogsaa-naar-du-soeger-laegefaglig-sparring-paa-sociale-medier/hvad-kan-jeg-goere-hvis-jeg-vaelger-at-faa-laegefaglig-sparring-paa-sociale-medier
Rollespil
Formål
Formålet er at deltagerne får øvet sig i at anvende stoffet i en arbejdssituation.
Transfer
Du styrker transfer ved, at deltagerne får trænet det, de skal overføre til praksis, og du benytter dig således af den faktor, som omhandler, at deltagerne skal lære stoffet så godt, at de kan mestre det. Samtidig får deltagerne mulighed for at prøve stoffet af, så de får en tiltro til egne evner for at benytte og implementere stoffet i deres arbejde.
Hvordan gør du?
- Beskriv en opgave, som deltagerne skal løse i rollespillet. Det er selvfølgelig væsentligt, at opgaven skal løses i en situation, hvor flere personer indgår, så der kan indgå mere end én rolle i rollespillet
- Identificer hvilke roller, der skal være repræsenteret, beskriv dem og deres relation til opgaven
- Afgræns tiden for rollespillet og marker evt. Et tidspunkt, hvor deltagerne skal skifte rolle, så alle deltagere får mulighed for at afprøve opgaven
- Saml op på deltagernes oplevelser fra rollespillet i plenum.
Eksempler
Se eksempel på en præsentation fra Nord-KAPs kursus, “Den gode konsultation”, hvor deltagerne blev bedt lave rollespil her: link
Underviserne introducerede deltagerne for, at de skulle lave rollespil i en video, som blev sendt ud forud for kurset.
Hvad skal du være opmærksom på?
Rollespillet skal afspejle deltagernes hverdag i praksis, så øvelsen bliver relevant deltagernes kontekst på arbejdspladsen.
Hvis du gerne vil benytte dig af rollespil, kan du lave en video, hvor du præsenterer deltagerne for, at de skal lave rollespil, så deltagerne får lejlighed til at vænne sig til tanken. Se videoen med introduktionen her her: link
Drøftelse om implementering
Formål
Formålet med at drøfte implementering af ny viden fra læringsaktiviteten er, at deltagerne allerede begynder at forestille sig, hvordan de konkret vil implementere ny viden i deres arbejdsopgaver.
Transfer
Du styrker transfer ved at indholdet bliver relevant for deltagernes arbejdsopgaver, og du styrker deltagernes tro på egne evner ved, at de sætter mål for, hvordan de vil tage ny viden i anvendelse. Således inddrager du træning af transfer i læringsaktiviteten. Således understøtter du deltagernes motivation for at anvende ny viden.
Hvordan gør du?
- Afsæt 10 minutter af læringsaktiviteten til at drøfte, hvordan deltagerne vil implementere ny viden
- Nedenfor kan du se eksempler på spørgsmål, der kan hjælpe refleksioner og drøftelser på vej
- Sæt spørgsmål ind i en PowerPoint-præsentation
- Overvej at give deltagerne to minutters stille refleksion eller give dem tid til at drøfte det i gruppe
- Saml op på deltagernes refleksion eller gruppedrøftelser i plenum
- Du kan også vælge at afholde en gruppedrøftelse for hele holdet.
Eksempler
Hjælpespørgsmål til at sætte drøftelserne i gang kan være:
- Hvad har deltagerne lært på læringsaktiviteten?
- Hvordan kan ny viden fra læringsaktiviteten gavne deres patienter?
- Hvordan kan ny viden fra læringsaktiviteten bidrage til bedre rutiner og arbejdsgange i klinikken?
- Hvad vil de gerne implementere?
- Hvordan vil de gerne implementere det?
- Hvornår vil de begynde?
- Hvilke forudsætninger skal være på plads for, at deltagerne kan implementere ny viden?
- Hvordan kan deltagerne bidrage til at skabe de rette forudsætninger?