Patientsikkerhed og patienttelefon
UTH i fodterapipraksis
Følgende artikel omhandler en hændelse, hvor der sker en læsion i forbindelse med, at patienten bliver forskrækket fordi vedkommendes telefon ringer. Der skete mild skade.
Case
Patientens telefon ringer under fodbehandling og forårsager en overrasket/forskrækket bevægelse i patientens højre fod , som så medfører en læsion sv. 3. tås lat. neglefals. Påsat bactigras, steril melolin gaze og mefix plaster. Jeg vil tilse patienten i hjemmet om 2 dage. Da patienten. ikke har så god en trofik , blandt andet på grund af ødemer og blåcyanotisk udseende hud sv. t. tæerne, kræver denne hændelse en opfølgning, hvor jeg vil tilse patienten om 2 dage.
Læring
Denne hændelse vil gøre, at jeg fremover vil foreslå patienten at lukke/skrue ned for telefonen under fodbehandling.
UTH teamet takker for rapportering af denne utilsigtede hændelse. Læring fra hændelsen gives hermed videre.
Utilsigtede hændelser samt eventuelle forslag til forebyggelse heraf kan indsendes via www.dpsd.dk
På forhånd tak for jeres input.
Koordinator for patientsikkerhed på specialyderområdet, Marianne Kongsgaard m.kongsgaard@rn.dk
og regional risikomanager, Mette Hundsholt, m.hundsholt@rn.dk, udviklingskonsulent