Afregningsnyheder fra 'Nyt fra praksisafdelingen'
Informationsbrevet 'Nyt fra praksisafdelingen'
Hele informationsbrevet bliver sendt til klinikkens e-Boks fra Praksisafdelingen i Region Syddanmark.
Praksisafdelingen sender 'Nyt fra praksisafdelingen' ud, når der er vigtig relevant information til almen praksis.
Nedenunder kan du se de seneste udsendte meddelelser, der omhandler ydelser og afregning.
-
Præcisering af kronikerydelser til passanter (22. september 2025)
Region Syddanmark er blevet opmærksom på, at der kan være behov for en præcisering hos almen praksis om behandling af kroniker-markerede passanter, dvs. patienter hvor kronikerhonoraret udbetales til den almen praksis, som patienten er tilmeldt, men hvor patienten får behandling til en ydelse indeholdt i kronikerhonoraret ved en anden almen praksis end der, hvor patienten er tilmeldt. Regionen betaler i disse tilfælde både kronikerhonorar og ydelseshonorar.
Kronikere skal, som andre patienter, som udgangspunkt behandles hos den læge, hvor patienten er tilmeldt. Kun hvis nedenstående betingelser er opfyldt, kan patienten ses som passant i en anden praksis. Ydelser der er indeholdt i kronikerhonoraret er følgende:
- 0101 Konsultation
- 0105 E-mail-konsultation
- 0120 Årskontrol
- 0125 Videokonsultation
- 0201 Telefonkonsultation
- 0204 Aftalt telefonkonsultation
PLO har i nyhedsbrev af 16. september 2022 præciseret i hvilke situationer, som passanter kan behandles i praksis.
”Passanter kan udelukkende behandles i praksis under nedenstående særlige betingelser.
- patienter, som en klinik efter aftale med en anden klinik passer - fx på grund af sygdom, ferie, kursus m.v.
- patienter, som henvender sig til en praktiserende læge, fordi patienten opholder sig nær klinikken.
Når det gælder 1), hvor patienten ikke flytter sig, og hvor læger/klinikker dækker ind for hinanden efter overenskomstens § 46, så yder klinikken i princippet samme behandling over for egne tilmeldte patienter som passanter fra den klinik, der dækkes ind for.
I forhold til 2) vil der oftest være tale om patienter, som bliver passanter, da de opholder sig i sommerhus, er på høj- /efterskole eller på anden vis opholder sig væk fra den praktiserende læge, som de er tilmeldt. Her gælder, at patienten kan henvende sig til en praktiserende læge i nærheden af sit opholdssted for behandling, men kun ved pludselig opstået eller forværret sygdom, ulykkestilfælde eller lignende. Disse passanter må almen praksis kun give den nødvendige behandling, og ikke forebyggende ydelser og kontroller, uanset at patienten opholder sig langt fra den klinik, som vedkommende er tilmeldt.”
Praksis bør derfor være særlig opmærksom på de rette forudsætninger forud for behandling af kroniker-markerede passanter
-
Patienter som er tredjelandsstatsborgere (fx fra Hviderusland, Ukraine, USA) (15. august 2025)
På baggrund af Danmarks retslige forbehold har borgere fra 3. lande (borgere som ikke er statsborgere i et EU/EØS-land/Schweiz) ikke umiddelbart ret til nødvendig behandling under deres ophold i Danmark.
Vi gør derfor opmærksom på at tredjelandsstatsborgere, som fremviser et EU-sygesikringskort, ikke har ret til ydelser i praksis. Dette gør sig dog ikke gældende for statsløse og konventionsflygtninge eller tredjelandsstatsborgere, der er socialt sikret i et andet nordisk land (Finland, Island, Norge og Sverige). Disse borgere vil stadig have ret til nødvendig behandling under deres ophold i Danmark som følge af reglerne i Nordisk Konvention om Social Sikring.
Hvad betyder det for jer?
Hvis I modtager en udenlandsk sikret patient, råder vi til, at I efterspørger fremvisning af et pas.
Drejer det sig om udenlandsk sikret patient, som fremviser et EU-kort og et pas der dokumenterer et statsborgerskab i et 3. land (dvs. uden for EU/EØS/Schweiz), skal der udstedes en regning direkte til patienten. Hvis disse borgere kan dokumentere deres status som værende statsløs/konventionsflygtning, skal der dog ikke udstedes en regning.
I skal fortsat udstede en regning direkte til patienten, hvis en udenlandsk sikret ikke kan fremvise et EU-sygesikringskort sammen med et pas eller anden dokumentation, eller der opstår tvivl om, hvorvidt en person er sygeforsikret i et andet nordisk land.
Patienten har som udgangspunkt altid mulighed for efterfølgende at søge refusion for de betalte udgifter gennem sin hjemlige sygeforsikring
-
Håndtering af patienter med EU-sygesikringskort på app (2. juli 2025)
Det er vigtigt at understrege følgende:
- Gyldig legitimation: Styrelsen for Patientsikkerhed har gjort det klart, at EU-sygesikringskort fremvist som en app-baseret afbildning på mobiltelefon ikke er godkendt som legitimation. De eneste former for godkendt dokumentation er det fysiske plastikkort eller en erstatningsattest.
- Procedurer ved manglende fysisk EU-kort: Hvis en patient møder op uden det fysiske EU-kort, skal praksis udskrive en privat regning til patienten, som selv skal søge refusion i deres hjemland. Det er ikke tilstrækkeligt at tage et foto af informationerne fra appen og indsende det til regionen, da dette ikke sikrer refusion for ydelserne.
Vi beder jer om at informere jeres personale om disse retningslinjer for at sikre korrekt administrativ håndtering.
For yderligere spørgsmål eller afklaring, er I velkomne til at kontakte vores afdeling, og vi vil assistere jer med oplysninger om de korrekte procedurer
-
Online formular til indsendelse af taxa-regninger (13. marts 2025)
På sundhed.dk findes nu et link til en formular, der kan benyttes til indsendelse af taxa-regninger i forbindelse med sygebesøg.
Det betyder, at klinikken ikke længere behøver at indsende via fysisk post, men i stedet kan indsende løbende elektronisk.
Her finder du link til sundhed.dk og mere information om elektronisk indsendelse af taxa-regninger
-
0127 e-konsultation med kommunen kan ikke tages sammen med 0123 Sundhedstjek på botilbud (13. marts 2025)
Regionen gør opmærksom på, at ydelse 0123 - Sundhedstjek på botilbud omfatter koordinering med relevant personale om borgerens behandlingsplan, samt orientering om planen.
Ydelsen 0127 e-konsultation med kommunen kan derfor ikke tages i sammenhæng med 0123 Sundhedstjek.
-
Anvendelse af e-konsultation (0105 og 0127) (13. marts 2025)
Praksisadministrationen oplever, at ydelsen e-konsultation ikke altid anvendes som beskrevet i overenskomsten.
Vi vil derfor her informere om retmæssig anvendelse af ydelsen. Eksempler på, hvornår man kan afregne elektronisk kommunikation med en e-konsultationsydelse En e-konsultation er en konsultation, som finder sted mellem læge og patient eller læge og kommune. En e-konsultation er honorarværdig når den indeholder en lægefaglig vurdering, fx:
- Prøvesvar
- Behandlingsplaner
- Vejledning vedr. medicin, smertestillende, o.l.
En e-konsultation bør kunne gennemføres ved ét kort spørgsmål fra patienten og ét kort svar fra lægen.
Eksempler på, hvornår man IKKE kan afregne elektronisk kommunikation med en e-konsultationsydelse
- Tidsbestilling, reminders og afbud
- Receptfornyelse uden fornyet lægelig vurdering
- Journalforsendelse
- Videreformidling af henvisninger
- Kommunikation med andre end patient/kommune
- Lægens svar på supplerende spørgsmål i samme besked.
Automatisk generering af e-konsultation i praksis:
Vær opmærksom på, at nogle it-systemer automatisk genererer en e-konsultation ved enhver elektronisk korrespondance mellem læge og patient/kommune.
Husk manuelt at slå denne funktion fra, hvis der er tale om korrespondance, som ikke berettiger til særskilt ydelseshonorar.
Dokumentation:
Der skal være dokumentation for, at en ydelse har fundet sted. Ved e-konsultation kan det være et journalnotat, som refererer til e-konsultationens indhold, eller selve korrespondancen med borgeren/ kommunen.
Findes der ikke dokumentation for, at ydelsen har fundet sted, kan ydelsen ikke honoreres.
-
Ændring af tekst på returnerede regninger (28. januar 2025)
Fra januar 2025, vil der ikke længere stå ”afvist” om regninger på afstemningsadvis og bilagslister. Fremadrettet anvendes i stedet ordet ”returneret”.
Denne ændring gælder for alle relevante dokumenter, hvor ordet "afvist" tidligere er blevet brugt i relation til indsendte regningskrav.
Det er regionernes vurdering, at "returneret" i højere grad afspejler, at materialet er blevet sendt tilbage til afsender for evt. rettelser eller med anmodning om særskilt dokumentation.
Det er fortsat sådan, at regningskrav kan returneres, hvis der fx
- er fejl i ydelseskoder eller CPR-nummer.
- er indsendt ydelser eller ydelseskombinationer, som er i strid med overenskomst eller bekendtgørelse
- er indsendt regningskrav som regionen har behov for yderligere dokumentation på.
Ofte kan regningskravet rettes og genindsendes, eller der kan fremsendes dokumentation for kravet. En returneret regning er således ikke altid et udtryk for, at regningen ikke kan honoreres.
Det håber vi, at den ændrede sprogbrug kan være med til at understrege.
-
Ydelse 2151, instruktion i skemaer er udgået ved årsskiftet (28. januar 2025)
I afregningen for januar returnerer vi en del regninger, hvor I har indsendt ydelse 2151. Vær opmærksom på, at ydelse 2151 er udgået fra og med 1. januar 2025.
-
Præcisering af honorering for 0124 i kombination med laboratorieundersøgelser (7. januar 2025)
Ydelse 0124 (Lægefaglig vurdering af patienter på kommunal akutfunktion/ akutteam) kan som udgangspunkt ikke afregnes sammen med tillægsydelser eller laboratorieundersøgelser. Det skyldes, at ydelse 0124 afregnes i forbindelse med lægefaglig rådgivning og vurdering af en konkret patient tilknyttet en kommunal akutfunktion. Kontakten mellem læge og akutsygeplejersken sker som udgangspunkt telefonisk, men kan også være elektronisk eller pr. video.
Der honoreres ikke for ydelser, der efter aftale med lægen foretages af akutsygeplejersken, eksempelvis urinstix og CRP.
En undtagelse fra hovedreglen er, hvis der efter en kontakt med akutfunktionen aftales, at der sendes en prøve til analyse i klinikken. Laboratorieundersøgelsen af prøven honoreres efter de sædvanlige regler, og kan kombineres med 0124, når lægen vender tilbage til akutfunktionen med opfølgning på prøvesvaret samt råd og vejledning om, hvorledes akutfunktionen skal forholde sig til patienten. Regningen indsendes med 0124 + laboratorieydelse/ydelser samt 2133 (hvis der også sendes prøver til mikrobiologisk laboratorium).
Hvis lægen efter en 0124-kontakt vælger at gennemføre et sygebesøg, hvor der udføres tillægsydelse eller laboratorieundersøgelse, afregnes denne sammen med den konkrete grundydelse.
Ydelseskode 2150 - Fokuseret somatisk undersøgelse til borgere med psykisk lidelse
Indholdsansvarlig: Praksisafdelingen, Regionshuset.