Behandlingsredskaber og hjælpemidler - til sundhedsfaglige
Information til sundhedsfaglige om hjælpemidler fra Region Syddanmark og de 22 kommuner
Den overordnede ansvarsfordeling mellem region og kommuner er beskrevet i ”Afgrænsningscirkulæret” (Cirkulære om afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet, (CIR nr. 9079 af 22/02/2013)
Her finder du link til Retsinformation og Afgrænsningscirkulæret
Ved udlevering af hjælpemidler og behandlingsredskaber er det alene formålet ned anvendelsen af produktet, der er afgørende for, hvilken sektor, der har forpligtelsen til at levere. Der er derfor situationer, hvor det hverken er sygehus eller kommune, der har ansvar for at levere produktet, men derimod patienten selv, der må købe eller leje.
Det kan f.eks. dreje sig om midlertidige ramper, kørestole, stokke etc. samt artikler som forbindsstoffer, kateter etc.
Overordnede principper for udlevering
Det offentlige (region og kommune) er forpligtet til at udlevere et behandlingsredskab eller hjælpemiddel til en borger/patient, når en af følgende betingelser er opfyldt:
- Der er tale om en varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og hjælpemidlet er en væsentlig lettelse i dagligdagen, eller hjælpemidlet indgår i almen genoptræning - kommunen leverer jf. serviceloven/sundhedsloven
- Der er en lægefaglig begrundelse for at udlåne behandlingsredskabet som led i behandling eller specialiseret genoptræning - regionen leverer jf. sundhedsloven.
Bemærk: Hvis sygehuset stiller krav om, hvilket specifikt produkt en patient har behov for (eksempelvis en specifik madras, forbindsstoffer etc.), så er det et behandlingsredskab og dermed en sygehusudgift.
Hvis ingen af disse betingelser er opfyldt, og der er tale om, at hjælpemidlet alene øger livskvaliteten, eller det må anses for værende almindeligt indbo, så har det offentlige ingen forpligtelse, og patienten må derfor købe eller leje genstanden.
Hjælpemidler og forbrugsgoder til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
Personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau kan efter § 112 og § 113 i lov om social service (Lbk nr. 941 af 1. oktober 2009) søge støtte fra kommunalbestyrelsen til hjælpemidler og forbrugsgoder, når hjælpemidlet eller forbrugsgodet:
- i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne,
- i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller
- er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv
Der kan ikke ydes hjælp til forbrugsgoder, der normalt indgår i sædvanligt indbo.
Hjælpemidler i forbindelse med hjemmesygepleje
Patienter, som efter en lægefaglig vurdering har et sygeplejebehov, skal have hjælp i form af hjemmesygepleje fra kommunen. Ligeledes skal de plejehjælpemidler (for eksempel sygeplejeartikler), der er nødvendige til opstart af plejen, stilles gratis til rådighed for patienten.
Behandlingsredskaber eller hjælpemidler i forbindelse med genoptræning
I forbindelse med træning under sygehusindlæggelse, stiller sygehuset behandlingsredskaberne eller hjælpemidlerne gratis til rådighed.
I forbindelse med genoptræning efter sygehusindlæggelse, stiller sygehuset hjælpemidlerne gratis til rådighed, når genoptræningen foregår som specialiseret ambulant genoptræning på sygehus. I de tilfælde, hvor genoptræningen ikke foregår på et sygehus, stiller kommunen hjælpemidlerne til rådighed. I begge tilfælde afholdes udgifterne af kommunen.
Vejledning af borgeren om klagemulighederne
En kommune eller et sygehus har pligt til at oplyse borgeren om klagemulighederne, hvis der bliver givet afslag på levering af et hjælpemiddel eller et behandlingsredskab.
Har kommunen givet dig afslag på et hjælpemiddel, vejleder den dig i, hvordan du kan klage over afgørelsen. Alle kommuner har på deres hjemmeside yderligere information om klageproces og -adgang.
Hvis sygehuset har givet afslag på et behandlingsredskab, skal borgeren inden for fire uger efter afslaget klage til Styrelsen for Patientsikkerhed, stps.dk, telefon 78 28 66 00 (åbningstid dagligt kl. 9.30-15.00).
Hvis sygehus og kommune er uenige...
Hvis sygehus og kommune ikke kan blive enige om, hvem der har leverings- og finansieringsansvaret over for borgeren, skal sagen først søges løst i en implementeringsgruppe under det lokale samordningsforum. Kan man heller ikke her blive enige, bliver sagen behandlet i arbejdsgruppen vedr. behandlingsredskaber og hjælpemidler.
Uenighedssager skal håndteres således, at borgeren ikke kommer i klemme. Desuden er det vigtigt at respektere den anden myndigheds beslutning. Borgeren skal ikke involveres i uenigheden - de formelle beslutningsveje skal benyttes.
I tilfælde, hvor der opstår tvivl om, hvorvidt det er sygehuset eller kommunen, der skal betale, er det vigtigt, at tvivlen ikke kommer patienten til skade. Den myndighed der har tættest kontakt med patienten, skal i givet fald umiddelbart levere det nødvendige behandlingsredskab eller hjælpemiddel. Betalingsspørgsmålet må afklares efterfølgende mellem sygehuset og kommunen.
Der kan normalt ikke ydes støtte til hjælpemidler, som ansøgeren selv har anskaffet, inden bevilling er givet.
Indholdsansvarlig: Tværsektorielt samarbejde, Regionshuset.