Klyngepakke: Brug patienternes viden til at udvikle din praksis
Tilbud til klynger i Region Syddanmark
Er I interesserede i at omsætte patienternes viden og oplevelser til konkrete forbedringer?
Patienter tøver ofte med at fortælle, hvis der er noget, de finder uklart eller uhensigtsmæssigt eller dele, hvad der fungerer godt – især hvis praksis virker travl. Med et struktureret fokus på organisatorisk brugerinddragelse får I værdifulde indsigter, ikke kun omkring enkeltkontakt, men om, hvordan jeres praksis generelt fungerer for patienterne.
Metoden er afprøvet i en klynge og udviklet i regi af ”Brugernes stemme”, som arbejder for at skabe mere organisatorisk brugerinddragelse i almen praksis. Her inviteres patienter og klinikpersonale med til at udvikle ideer og metoder.
Hvad kan dette tilbud give jeres praksis?
- Systematisk indblik i, hvordan patienter oplever jeres praksis – med fokus på tilgængelighed, kommunikation og kontinuitet.
- Input til at forbedre patientforløb og intern organisering.
- Fælles refleksion og inspiration på tværs af klinikker i klyngen.
Forberedelse og data
- Dataindsamlingen skal igangsættes ca. 4 måneder før klyngemødet.
- Det er derfor vigtigt, at klyngen kontakter SydKIP hurtigst muligt for at udarbejde en tidsplan, aftale fremgangsmåde og eventuel tilpasning af spørgeskema (kontakt os og få fremsendt eksempel på skema)
- Vi hjælper jer med at forberede dataindsamlingen, tilpasse metoden og efterfølgende dataudtræk og analyse.
- Klyngen vælger en måned, hvor undersøgelsen gennemføres (er klyngemødet i maj, skal dataindsamlingen senest foregå i marts måned). Vi stiller relevante materialer til rådighed (f.eks. information til patienterne).
- Resultaterne bearbejdes så de kan præsenteres og bruges på klyngemødet. Hver klinik får også en opgørelse over egne patientbesvarelser.
Program og tidsplan for klyngemødet
Tidspunkt: Kl. 17:00–19:30 (inkl. pause).
Indhold:
- Introduktion til brugerundersøgelsen og erfaringer fra klinikkerne
- Fælles drøftelse af temaerne i undersøgelsen (tilgængelighed, tidsbestilling og brug af selvbetjeningsløsninger, kommunikation og kontinuitet, fremmøde og brug af video-konsultation)
- Klinikvis drøftelse: Giver resultaterne anledning til at afprøve nye tiltag/ ændringer i praksis?
- Opsamling på tværs af klyngen: hvilke læringspunkter tager vi med os?
- Afrunding og næste skridt.
Facilitator
Konsulent fra SydKIP eller SDCO:
- Karina Berthu Ellegaard Skov, Projektmedarbejder, SydKIP
- Gitte Stentebjerg Petersen, udviklingskonsulent, Steno Diabetes Center Odense.
Klinikkerne står for dataindsamling ud fra en skabelon, som klyngekoordinator tilpasser sammen konsulenten. SydKIP/SDCOanalyserer data og faciliterer selve klyngemødet. Der vil være fokus på at omsætte resultaterne til konkrete handlinger eller tiltag i klyngen eller den enkelte praksis.
Kontakt og tilmelding
Ønsker din klynge at høre mere eller tilmelde sig, kan du kontakte:
SydKIP - Mail: sydkip@rsyd.dk
Indholdsansvarlig: SydKIP