Brugerens stemme
Læs mere om projektet "Brugerens stemme"
Vil du og din klinik deltage i et nyt og spændende projekt om brugerinddragelse - Rekruttering af almen praksis i region Syddanmark til projektet: Brugernes stemme i Almen praksis
Kort om projektet
I dette projekt arbejder vi ud fra en ambition om at finde nye metoder til at involvere patienter og pårørende (brugere) i den organisatoriske udvikling af almen praksis, så brugernes perspektiv er med til at pege på forbedringspotentialer og kvalificere udviklingen i de enkelte almene praksis-klinikker. Med organisatorisk brugerinddragelse får brugerne mulighed for at bidrage med deres viden, erfaringer og perspektiver i udviklingen af almen praksis. Forskning viser, at brugerinvolvering øger tilfredsheden hos alle involverede - dvs. brugere, læger og personale.
Hvem kan deltage
Enhver almen praksis i Region Syddanmark og deres brugere kan deltage.
Honorering
Der ydes kompensation for tidsforbruget efter gældende takster.
Tilmeldingsfrist
30. juni 2024.
Hvad er klinikkens opgaver i projektet?
Ved at deltage kan klinikken (lægerne og praksispersonale) aktivt være med til at udvikle og afprøve konkrete delprojekter og idéer, der kan understøtte organisatorisk brugerinvolvering i almen praksis og være med til at fremme samarbejdet mellem almen praksis og brugerne. Se de konkrete 4 delprojekter længere nede.
Hvad får klinikken ud af at deltage i projektet?
Det delprojekt, som praksis deltager i skal give umiddelbar værdi for klinikken, enten i form af bedre samarbejde mellem brugere og behandlere, højere medarbejdertilfredshed på både læge- og personaleniveau, og /eller bedre brug af klinikkens ressourcer. Vi ønsker, at den enkelte klinik oplever værdi i at deltage i delprojektet og vi understøtter delprojekterne i et omfang, så klinikken belastes mindst muligt.
Hvordan skal klinikken tilmelde sig projektet?
Spørgsmål og tilmelding kan rettes til Inger Uldall Juhl, praktiserende læge på mail: inger.u.j@dadlnet.dk eller mobil: 40 36 50 76.
Hvem er projektgruppen?
Inger Uldall Juhl, praktiserende læge
Dorthe Christiane Zinck Iversen, brugerrepræsentant
Finn Sørensen, chefkonsulent, SydKIP
Mona Engdal Larsen, sundhedsfaglig konsulent, Steno Diabetes Center Odense (SDCO)
Gitte Stentebjerg Petersen, specialkonsulent, SDCO
Mette Vestergaard Nissen, konsulent, SDCO
Yderligere beskrivelse af projektet
Formål
Projektet vil udvikle og afprøve tiltag, der kan understøtte den organisatoriske brugerinvolvering i almen praksis ved at:
- Øge samarbejdet mellem almen praksis og deres tilknyttede brugere
- Udvikle muligheder for feedback i almen praksis mellem brugere, læger og klinikpersonale
- Tilbyde brugerne mere viden om, hvordan almen praksis fungerer og er organiseret.
Indsats
Projektet er inddelt i nedenstående fire delprojekter, som gennemføres i samarbejde med brugere, praktiserende læger og klinikpersonale. Det er hensigten at den enkelte klinik som udgangspunkt udelukkende deltager i et af de 4 nedenstående delprojekter. Disse 4 delprojekter er resultatet af en større undersøgelse foretaget i Region Syddanmark i 2023.
1. Brugerhåndbog
Vi vil undersøge, hvilken viden brugerne har brug for ift. at være tilknyttet en klinik eller et lægehus, og om en brugerhåndbog er et brugbart værktøj til formidling af denne viden. Vi arbejder ud fra en tese om, at en større indsigt i, hvordan almen praksis fungerer, vil styrke samarbejdet mellem brugere, læger og klinikpersonale.
2. Fysisk brugermøde
Vi vil afsøge, om et fysisk brugermøde, hvor flere klinikker i et lokalområde inviterer deres brugere til at deltage, kan være med til at styrke samarbejdet mellem brugere, læger og klinikpersonaler. På et brugermøde skal klinikkerne informere om deres organisering, og brugerne har mulighed for at stille spørgsmål og komme med input og feedback.
3. Digitalt brugermøde
Vi vil afsøge, om brugermødet i en digital form, hvor eksempelvis en udvalgt brugergruppe i en klinik inviteres til et videomøde, kan være en metode til at brugerne giver feedback til klinikken. På det digitale brugermøde skal klinikken ligeledes informere om klinikkens organisering, og brugerne har mulighed for at stille spørgsmål og komme med input.
4. Brugerfeedback
Vi vil afdække, om fysisk fremmøde i klinikken kan bruges konstruktivt som rum for feedback og tilkendegivelser fra brugerne til klinikken.
Den enkelte klinik er selv med til at afgøre, hvilken af de 4 forskellige delprojekter, som klinikken ønsker at deltage i.
De bedste hilsner fra Projektgruppen, Brugernes stemme i almen praksis.
Indholdsansvarlig: SydKIP