Spring til indhold

Returnerede regninger

Ændring af tekst

Fra januar 2025, vil der ikke længere stå ”afvist” om regninger på afstemningsadvis og bilagslister. Fremadrettet anvendes i stedet ordet ”returneret”.

Denne ændring gælder for alle relevante dokumenter, hvor ordet "afvist" tidligere er blevet brugt i relation til indsendte regningskrav.

Det er regionernes vurdering, at "returneret" i højere grad afspejler, at materialet er blevet sendt tilbage til afsender for evt. rettelser eller med anmodning om særskilt dokumentation.

Det er fortsat sådan, at regningskrav kan returneres, hvis der fx

  • er fejl i ydelseskoder eller CPR-nummer.
  • er indsendt ydelser eller ydelseskombinationer, som er i strid med overenskomst eller bekendtgørelse
  • er indsendt regningskrav som regionen har behov for yderligere dokumentation på.

Ofte kan regningskravet rettes og genindsendes, eller der kan fremsendes dokumentation for kravet. En returneret regning er således ikke altid et udtryk for, at regningen ikke kan honoreres.
Det håber vi, at den ændrede sprogbrug kan være med til at understrege.