PraksisNyt - februar - 2023
Nyt fra Datakonsulenterne: MitID Erhverv og Book et videomøde med en datakonsulent
MitID Erhverv
De fleste af jer har sandsynligvis modtaget et brev om, at I snart skal overgå til MitID Erhverv.
MitID i lægesystemerne
Lægesystemerne er endnu ikke klar med en løsning, som skal integrere MitID erhverv i lægesystemerne, og dermed erstatte brugen af NemID Medarbejdersignatur. Det bliver sandsynligvis tidligst i løbet af sommeren 2023. Indtil videre vil NemID Medarbejdersignaturerne fungere indtil den 30. juni 2023.
OBS: Når du overgår til MitID Erhverv, er der ved overgangen mulighed for at importere eksisterende NemID Medarbejdersignaturer, så du undgår en masse nyoprettelser.
Derfor er det en god idé at:
- Rydde op i NemID Medarbejdersignaturer
- Slette tidligere ansattes brugerprofiler
- Opdatere administratorers kontaktinformationer, da det er NemID administratorer, der får besked, når du kan overgå til MitID Erhverv.
Her finder du link til Medarbejdersignatur.dk
MitID Erhverv uden for lægesystemerne
Du kan godt risikere, at der i den kommende tid kommer flere og flere steder, hvor man ikke kan undgå at skulle bruge MitID Erhverv. Det kunne f.eks. være, når der skal laves løn, revisor, bank o. lign. Det vil typisk være ikke-sundhedsfagligt relateret. Her kan du ikke nødvendigvis blive ved med at vente med at oprette MitID Erhverv.
Vi anbefaler dog alligevel følgende:
- Vent så længe som muligt med at overgå til MitID Erhverv. I brevet står der, at det anbefales, at du snarest overgår til MitID Erhverv – og dermed er det endnu ikke et krav
- Afvent udmelding fra jeres systemhuse, som vil give jer besked, når der foreligger en løsning i lægesystemet.
OBS: Hvis du ikke kan undgå at oprette MitID Erhverv, så har det ikke betydning for NemID Medarbejdersignaturer og lægesystemerne – de vil fortsat kunne fungere indtil den 30. juni 2023.
Links, vejledninger, tips og FAQ til MitID Erhverv
Datakonsulenterne har lavet en side, hvor du kan finde links til udvalgte vejledninger om MitID Erhverv, og de tips og informationer vi aktuelt er bekendte med.
Her finder du link til sundhed.dk og siden om Links, vejledninger, tips og FAQ til MitID erhverv
Denne side vil løbende blive opdateret, efterhånden som udrulningen af MitID Erhverv skrider frem, og vi får erfaringer på området.
For spørgsmål og kommentarer kan du skrive til datakonsulenterne på: datakonsulent@rsyd.dk eller ringe på telefonnummer: 20 22 15 64.
Videomøde med en datakonsulent
Som noget nyt kan du/I nu booke et videomøde med en datakonsulent.
Her kan vi tage udgangspunkt i, hvad der netop nu er aktuelt for jer på samme vis, som når du/I ringer eller mailer til os.
Vi kan have en status-snak. Vi kan komme med tips og tricks. Vi kan skærmdele. Vi kan lige det, der er relevant for jer og kan vi ikke, så kender vi nogle, der kan.
Her finder du link til Plan2learn, hvor du/I kan booke videomøde direkte med en datakonsulent
Som altid må I også gerne ringe eller skrive til os.
Her finder du link til sundhed.dk med kontaktoplysninger på datakonsulenterne i SydKIP
Registrering af Bagom-telefonnumre
Du har måske fået mail herom. Men vi sætter i januar fokus på at få de sidste ”Bagom-telefonnumre” registreret.
Vi mangler nemlig de sidste ”Bagom-telefonnumre” – 75 pct. af de praktiserende læger har registreret sig, men vi vil gerne højere op. Og PLO-Syd er enig.
Alle sygehusene har lavet direkte specialistlinjer, og sygehusene har også brug for at kunne ringe bagom direkte til din klinik og dig.
Aktivitetskalenderen for almen praksis på sundhed.dk er opdateret
Bl.a. kan nævnes:
- Webinar om behandling med psykofarmaka ved Psykiatriens Medicinrådgivning onsdag den 22. marts 2023 kl. 14-16
- Virtuel konference om overvægt og type 2-diabetes ved de 5 Steno Diabetes Centre i Danmark tirsdag den 18. april 2023 kl. 14.30-16.30.
Skal du sælge din praksis, eller mangler du nye kolleger?
Rekrutteringsteamet inviterer praktiserende læger til ”Praksislounge” tirsdag den 21. marts 2023 kl. 16.30 – 20.30 på Comwell i Kolding
Arrangementet er for etablerede læger, der har mod på og lyst til at kigge på deres egen rolle set i forhold til at tiltrække nye kolleger eller købere til deres praksis.
Programmet er sammensat med en række oplægsholdere bestående af erfaren advokat, unge og erfarne læger, som til sammen vil kunne give gode input, samt ”tricks og fiduser” til, hvordan veje ind og ud af praksis kan se ud.
Målet er at inspirere til forskellige modeller og syn på generationsskifte og rekruttering af unge læger.
I løbet af aftenen vil du få mulighed for at stille spørgsmål til oplægsholderne, herunder PLO Syd, om emner der er aktuelle for din/jeres situation.
Programmet bliver sendt til klinikkernes e-Boks i uge 6, og ellers kan program fås ved henvendelse til Emilie Klokker, projektadministrator på ek@rsyd.dk.
Tilmelding sker via mail ek@rsyd.dk senest den 7. marts 2023.
Skal du have nyt måleudstyr i klinikken og vide, hvad der er bedst og hvad virker – spørg SKUP
SKUP (Skandinavisk afprøvning af laboratorieudstyr til patientnære analyser) kan hjælpe dig, når du skal købe nyt måleudstyr.
SKUP gennemfører uafhængige afprøvninger af apparater til patientnært udstyr (POCT) til måling af fx glukose, CRP, HbA1c og INR, med fokus på analysekvalitet og brugervenlighed.
Afprøvningerne sker ude hos almen praksis.
Et kort sammendrag af afprøvningen er tilgængelig på dansk, tilpasset primærsektoren på hjemmesiden for SKUP.
Her finder du link til SKUPs hjemmeside
Konklusionerne fra de forskellige afprøvninger kan nemt sammenlignes, da de enkelte afprøvninger følger fælles retningslinjer.
Al henvendelse om SKUP i Danmark foregår via DEKS.
Spørgsmål, råd og vejledning til POCT apparater
Kontakt Dår Kristian Kur på daar.kur@deks.dk eller telefonnummer 38 63 44 05 på hverdage mellem klokken 9 og 15.
Er POCT-udstyret, du ønsker at købe eller anvender i praksis, ikke SKUP afprøvet, kan du, ved at efterspørge en SKUP-afprøvning direkte hos leverandøren, være med til at bestemme, hvilke POCT-udstyr SKUP skal afprøve.
Nyt fra Lægemiddelteamet
Information om lægemidler efter bariatrisk kirurgi
Det er vigtigt, at patientens medicin gennemgås efter overvægtsreducerende kirurgi, da det kan betyde nedsat eller øget effekt af visse lægemidler. Fokus bør være på lægemidler med snævert terapeutisk interval, hvor terapisvigt eller bivirkninger er klinisk betydende, og især hvor effekterne er irreversible. Fx p-piller, warfarin, antipsykotika eller antiepileptika.
Ved behov for faglig sparring, kan du tage kontakt til Lægemiddelinformationen på OUH.
Her finder du link til sundhed.dk og Lægemiddelinformationen på OUH
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse mere om lægemidler efter bariatrisk kirurgi
Inhalationsoversigten er opdateret
Der findes mange forskellige typer inhalationsmedicin på markedet, og det kan være svært at bevare overblikket.
Her kan Regionernes oversigt over inhalationsmedicin være en stor hjælp.
Oversigten er netop opdateret, og en trykt udgave er sendt ud til alle praksis i regionen.
Oversigten er opbygget, så der på den ene side er vist pulverinhalatorer og på den anden side spray, respimat og nebulisatorer. Det er desuden let at se, hvilke inhalatorer Regionens Basisliste anbefaler som førstevalg – de er markeret med en gul smiley på oversigten.
Her finder du link til sundhed.dk og opdateret oversigt og anden information om inhalationsmedicin
Regionens lægemiddelkonsulenter kommer gerne på besøg i din praksis, hvis du vil høre mere om emnet – skriv til medicin@rsyd.dk, så aftaler vi nærmere.
Forløbsbeskrivelser og kræftpakker
I 2022 og 2023 er der fokus på opdatering af forløbsbeskrivelser på sundhed.dk. Opdateringen af de første forløbsbeskrivelser startede den 2. maj, og resten af forløbsbeskrivelserne bliver opdaterede løbende hen over året.
Du vil i PraksisNyt kunne følge med i, hvornår de forskellige forløbsbeskrivelser er færdigopdaterede.
Siden sidst er følgende forløbsbeskrivelser og pakker opdaterede:
- Kræftpakken for patienter med leverkræft
- Kræftpakken for bugspytkirtel og galdegangskræft
- Apopleksi
- Claudicatio intermittens
- Blødningsforstyrrelser.
Nyt fra Forskningsenheden
Håndtering af patienter med hovedpine i en praksisklynge
- Almene lægepraksisser i Vejle kommune (Vejleklyngen) registrerede deres behandling af 20 konsekutive patienter med hovedpine givende vores studie en vis overvægt af hyppigt kontaktende patienter.
- Om de i alt 367 patienter med mindst tre måneder varende hovedpine fandt vi, at 44% var diagnosticeret med migræne og 38% med spændingshovedpine, 40% fik udskrevet triptan, 25% forebyggende behandling og 10% opioid og 25% havde været henvist til CT eller MR scanning af hjernen.
- Særligt overraskede den høje andel af henviste til neurolog (48%), idet Videnscenter for hovedpine, som medvirkede til studiet, arbejder på, at de fleste tilfælde af hovedpine bør kunne behandles alene i almen praksis.
Her finder du link til artiklen om håndtering af patienter med hovedpine i en praksisklynge
FMK - Nyt design på print til forbedring af patientsikkerheden
Sundhedsdatastyrelsen har i samarbejde med regionerne udviklet et ændret og mere overskueligt print af aktuelle ordinationer på FMK. Ændringerne er sket for at sikre en forbedret visning af aktuelle ordinationer med fokus på borgeren som den vigtigste bruger af printet. De grafiske ændringer tilgodeser nu også i langt højere grad synshæmmede borgere.
Det nye print trådte i kraft i den 28. november 2022.
Månedens UTH: Overset pausering på nyt FMK print af medicinliste
Hændelsesbeskrivelse
Patienten har været til opsamlende konsultation hos egen læge, hvor ændringer i medicinen blev gennemgået efter en indlæggelse. Fra hospitalet havde patienten fået udleveret en medicinliste med den opdaterede medicin.
To uger senere var patienten igen i lægens konsultation med svimmelhed, og lægen gennemgik medicinlisten med patienten, da flere præparater kunne være årsag til problemstillingen.
Det viste sig, at patienten ikke havde pauseret et blodtrykspræparat, som det blev aftalt under indlæggelsen – patienten havde ikke hæftet sig ved dette, da der var flere andre ændringer, og havde derfor indtaget den sædvanlige dosis.
Læring
På FMK var blodtrykspræparatet blevet pauseret korrekt, men hverken patienten eller dennes læge havde bemærket den ekstra kolonne ”Pause”, der tilføjes på medicinlisten, når et præparat er pauseret.
Ved ændringer i patientens medicin anbefales det at gennemgå den printede medicinliste sammen med patienten, så der er fuldstændig klarhed over, hvad den aktuelle medicinstatus er.
I perioden havde patienten været på apoteket for at hente vanlig medicin inkl. det pauserede blodtryksmiddel, men da apoteket ikke kan se på receptserveren, at et præparat er pauseret, gav det ikke apoteket anledning til at undre sig og kigge på FMK, som kræver patientens samtykke. Derfor fik patienten udleveret blodtrykspræparatet uden særlige bemærkninger.
Fakta
På det nye FMK-print fra FMK-online fremgår det nu af en særskilt kolonne, hvis en ordination pauseres. I det gamle print stod pausen i kolonnen med bemærkninger.
På det nye FMK-print fremgår den vanlige dosis på et præparat, der er pauseret, ligesom de øvrige præparater på listen. Tidligere blev det vist med en gråfarvning af hele ordinationen, når en ordination ikke har en aktuel dosering.
Forskellen er den ekstra kolonne ”Pause”, hvori der vil være en gråmarkering ud for det pauserede præparat, hvor start- og slutdatoer for pausen fremgår.
Herunder ses eksempel på Fælles Medicinkort (klik på foto for større udgave):
Følg Region Syddanmarks kvalitetsenhed ”SydKIP” på Facebook og Linkedin
SydKIP er Region Syddanmarks kvalitetsenhed, hvis opgave er at understøtte kvalitet og efteruddannelse i hele praksissektoren.
Du kan løbende se nyheder om kvalitet og efteruddannelse i almenpraksis på Facebook og Linkedin.