Rapporteringspligt af utilsigtede hændelser
Rapportering af utilsigtede hændelser
Rapportering af utilsigtede hændelser (UTH) er en del af arbejdet med patientsikkerhed.
Gå til Retsinformation og læs Sundhedslovens kapitel 61, der indeholder en forpligtelse til at rapportere UTH
UTH rapporteres i Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD), som varetages og supporteres af Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut (SundK):
Utilsigtede hændelser; Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut (SundK)
Formålet med at rapportere utilsigtede hændelser er at skabe systematisk opmærksomhed og læring om de fejl, der kan undgås og derved forebygge, at de sker igen.
Hvad er en utilsigtet hændelse (UTH)?
Ved utilsigtede hændelser forstås på forhånd kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og som enten er skadevoldende eller kunne have været skadevoldende, men forinden blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af andre omstændigheder. En utilsigtet hændelse omfatter en begivenhed, der forekommer i forbindelse med sundhedsfaglig virksomhed, herunder præhospital indsats eller i forbindelse med forsyning af og information om lægemidler.
Læs mere i Sundhedsloven kapitel 61; Retsinformation
Sundhedspersoner
Alle sundhedspersoner og de, der handler på vegne af en sundhedsperson, er forpligtet til at rapportere utilsigtede hændelser jf. sundhedsloven.
Rapporteringspligtige personer skal rapportere de utilsigtede hændelser, som de observerer i forbindelse med, at hændelsen finder sted, herunder både de hændelser, som de selv er impliceret i, og de hændelser, som de observerer hos andre.
Rapporteringspligten omfatter også de hændelser, som de efterfølgende bliver opmærksomme på i forbindelse med udøvelsen af deres faglige gerning.
Rapporteringspligt for utilsigtede hændelser
1. juli 2023 blev rapporteringspligten for utilsigtede hændelser ændret, så den er ens for hele sundhedsvæsenet. Som sundhedsfaglig har du derfor pligt til at rapportere hændelser, der
- medførte eller bidrog til alvorlige eller dødelige konsekvenser for patienten.
- kunne have haft eller ville kunne få alvorlige eller dødelige konsekvenser for patienten.
- ud fra en konkret vurdering kan bidrage til læring og forbedring af patientsikkerheden, selv om konsekvensen for patienten ikke er eller kunne have været alvorlig eller dødelig.
Når du rapporterer en utilsigtet hændelse, skal du vurdere og angive både den faktiske og den mulige konsekvens for patienten. Dette gør det muligt at arbejde mere proaktivt med patientsikkerhed.
Utilsigtede hændelser rapporteres via Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut.
Patienter og pårørende
Patienter og pårørende har også mulighed for at rapportere utilsigtede hændelser til Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD).
Gå til Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut og vælg "Rapporteringsskema for borger, patient eller pårørende"
Indholdsansvarlig: Team Patientsikkerhed, Kvalitet og Forskning, Regionshuset.