Cookies

Sundhed.dk bruger cookies for at indsamle statistik og forbedre brugerens oplevelse - også ved Nemlogin. Du accepterer brugen af cookies, hvis du klikker ’OK’ eller hvis du klikker videre rundt på sundhed.dk.
Læs mere om cookies

Fysisk aktivitet, generelle anbefalinger

Tip en ven

Sidst fagligt opdateret: 14.01.2014

Definition af fysisk aktivitet

  • Enhver kropslig bevægelse udført af skeletmuskulatur, som resulterer i en væsentlig forøgelse af energiforbruget udover hvileniveauet
  • I henhold til dette vil personer, som både på arbejde og i deres fritid bevæger sig lidt, sidder/ligger meget og i stor udstrækning benytter motoriserede transportmidler blive karakteriseret som fysisk inaktive

Generelle anbefalinger

  • For inaktive voksne vil daglig fysisk aktivitet af moderat intensitet, svarende til et energiforbrug på omkring 150 kcal (630 kJ), give en betydelig sundhedsgevinst
    • Dette svarer til for eksempel 30 minutters hurtig gang
  • Aktiviteterne kan deles op i mindre afsnit med fysisk aktivitet i løbet af dagen, for eksempel af 5-10 minutters varighed
  • En stigning i aktivitetsniveau ud over dette vil give en yderligere sundhedsgevinst

Varighed forskellige aktiviteter, mænd

  • For at opnå et energiforbrug på 150 kcal (630 kJ) hos en gennemsnitlig 40-42 årig mand (vægt 86 kg)
  • Formel benyttet: 150 kcal x 60 min/time/(kcal/kg/time) x kg = min
  • Jo højere legemsvægt, jo større energiforbrug per tidsenhed ved samme absolutte intensitet og vice versa

Intensitet Aktivitet Omfang Kcal/kg/time Varighed (min)
Ganske let Gang 4,8 km/time 3,5 30
Lidt anstrengende Gang 6,4 km/time 4.0 26
Lidt anstrengende Cykling 12 km/time 4.0 30
Lidt anstrengende Bordtennis 4.0 26
Lidt anstrengende Rive græs og blade sammen 4.5 23
Lidt anstrengende Danse - ikke konkurrence 4.5 23
Lidt anstrengende Klippe græsplæne (manuelt) 4.5 23
Anstrengende Jogge 8.0 km/time 7.0 15
Anstrengende Cykling 22 km/time 8.0 13
Meget anstrengende Løbe 9.7 km/time 10.0 10

Varighed forskellige aktiviteter, kvinder

  • For at opnå et energiforbrug på 150 kcal (630 kJ) hos en gennemsnitlig 40-42 årig kvinde (vægt 69,5 kg)
  • Formel benyttet: 150 kcal x 60 min/time/(kcal/kg/time) x kg = min
  • Jo højere kropsvægt, jo større energiforbrug per tidsenhed ved samme absolutte intensitet og vice versa
Intensitet Aktivitet Omfang Kcal/kg/time Varighed (min)
Ganske let Gang 4,8 km/time 3,5 37
Lidt anstrengende Gang 6,4 km/time 4.0 32
Lidt anstrengende Cykling 12 km/time 4.0 37
Lidt anstrengende Bordtennis 4.0 32
Lidt anstrengende Rive græs og blade sammen 4.5 29
Lidt anstrengende Danse - ikke konkurrence 4.5 29
Lidt anstrengende Klippe græsplæne (manuelt) 4.5 29
Anstrengende Jogge 8.0 km/time 7.0 18
Anstrengende Cykling 22 km/time 8.0 16
Meget anstrengende Løbe 9.7 km/time 10.0 13

Kilder

Fagmedarbejdere

  • Henrik Vestergaard, overlæge, dr. med., Endokrinologisk afdeling, Herlev Hospital
  • Camilla Sachs, speciallæge i almen medicin, Birkerød
  • Bjarne Lühr Hansen, ph.d., lektor, alm. prakt. læge, Syddansk Universitet, Odense
Link til Patienthåndbogen

Kontakt redaktionen

Har du en kommentar til denne artikel?

Lægehåndbogen findes også som app, hent den gratis til iOS eller Android. Find linket til App store og Google Play her.

Hver uge fremhæver vi en nyredigeret artikel. Bliv fagligt opdateret på Facebook.