En neuropsykologisk vejledning giver anbefalinger for neuropsykologisk udredning og behandling af børn og voksne med påviste eller mistænkte, medfødte eller erhvervede hjerneskader, sygdomme eller dysfunktioner
Ansvaret for rehabiliteringsforløbet er sygehusets, når barnet/den unge er indlagt, og kommunens efter udskrivelse. Det betyder, at kommunen har myndigheds- og leverandøransvaret for indsatser og tilbud efter udskrivelse
Vejledningen skal kunne forevises dem, der har bestilt undersøgelsen. Det kan være offentlige myndigheder, brugere eller andre, som ønsker information om neuropsykologers faglige kompetence og hvilke krav der stilles til en sådan undersøgelse, rapport og eventuel behandling
Den kan også være en støtte for neuropsykologers praksis
Neuropsykologers faglige baggrund
Specialisering i klinisk psykologi med speciale klinisk neuropsykologi bygger på godkendelse som psykolog
Specialisering kræver minimum fem års relevant praksis efter embedseksamen
Klinisk neuropsykologi indebærer specificerede krav til arbejde med et varieret spektrum af problemstillinger, med patienter i forskellige aldersgrupper
Endvidere indgår vejledning, en obligatorisk kursusrække og et skriftligt arbejde
Fagområdet er under stadig udvikling, og godkendte specialister skal kontinuerligt kunne dokumentere opdatering og vedligeholdelse af kompetence
Retningslinjer for neuropsykologisk praksis
Der er væsentlige ligheder, når det gælder neuropsykologiske undersøgelser, uafhængigt af patientens alder
Den vægt, der lægges på enkelte underpunkter, vil imidlertid være noget forskellig
Neuropsykologisk undersøgelse af voksne
Som i al klinisk psykologisk virksomhed bør der foreligge en konkret problemstilling, når en patient henvises til neuropsykologisk undersøgelse
Eksempler på spørgsmål undersøgelsen skal besvare er:
om personen har hjerneskade (differentialdiagnostik)
om der foreligger kognitive ressourcer, som kan bruges ved rehabilitering (funktionsdiagnostik)
om der er sket ændring i funktion fra forrige undersøgelse (forløbsdiagnostik)
Metoder
Generelt
Hjerneskader kan resultere i mange følgetilstande
Generelt skal derfor en standard neuropsykologisk undersøgelse inkludere et bredt spektrum af anerkendte og godt validerede funktionstests
Som regel vil dette inkludere prøver af opmærksomhed, psykomotorisk tempo, indlæring, hukommelse, sprog, visuokonstruktiv funktion, eksekutive funktioner, generelle intellektuelle funktioner samt sensorisk-motorisk funktion
Ofte vil det også være aktuelt at vurdere psykosocial funktion, psykiske symptomer og personlighed mere systematisk
Valg af undersøgelsesmetoder
Valg af undersøgelsesmetoder, deres sværhedsgrad og omfang skal stå i rimelig forhold til den aktuelle patientgruppe og problemstilling
Forskellige problemstillinger stiller også forskellige krav til metodernes validitet
Testegenskaber
Centralt ved differentialdiagnostiske problemstillinger er forhold ved testenes diagnostiske sensitivitet, det vil sige følsomhed for sand organisk svigt, og specificitet, som er robusthed mod fejlvariation af ikke-organisk karakter
Krav til validitet
Skelne mellem neurologiske diagnoser
Spørgsmål vedrørende testenes evne til at lokalisere en skade samt differentiering mellem neurologiske diagnoser er selvsagt også relevant
Funktionsvurderinger
Hvor problemstillingen er at tilbyde råd, når det gælder rehabilitering og prognose, rejser spørgsmål om metodernes økologiske validitet, dvs. i hvilken grad måling på "impairment" eller symptomniveau kan forudsige funktion på "disability" eller funktionsniveau
Dette forudsætter også, at valg af testmetoder er tilpasset den enkelte patientgruppes funktionsniveau, når det gælder sværhedsgrad, så det er muligt at identificere ressourcefunktioner i tillæg til svigt
Forløbsdiagnostik
Drejer sig om at måle udviklingsforløb og at identificere effekten af forskellige typer intervention
Validitets- og reliabilitetsspørgsmål ved forløbsdiagnostik
Skal stilles på en anden måde end der, hvor problemstillingen er af differentialdiagnostisk eller af funktions-diagnostisk karakter
Det drejer sig specielt om retest-effekten, som maskerer reel ændring i positiv eller negativ retning
Nogle tests findes i parallelle udgaver, som muliggør kontrol af træningseffekten
Andre tests er konstrueret, så man først skal lære sig selve teknikken, før man i næste omgang bliver præsenteret for forskellige belastninger som tidspres og øget hastighed i stimuluspræsentationen
Når klienten kan opnå økonomiske, forsikringsmæssige eller andre fordele ved at få påvist en centralnervøs skade eller dysfunktion, anbefales brug af specifikke metoder eller procedurer for at belyse troværdigheden af undersøgelsesresultaterne
I enkelte tilfælde vil det være aktuelt at lave en mere begrænset undersøgelse (orienterende/screening)
Denne inkluderer en begrænset evnevurdering og undersøgelse af opmærksomhed/psykomotorisk tempo og indlæring/hukommelse
En sådan undersøgelse er almindeligvis af hypotesegenererende art og kan udføres af en ikke-specialist
Rapporter
Resultaterne fra den neuropsykologiske undersøgelse beskrives i en rapport
Rapporten kan eventuelt formuleres som en specialisterklæring
Den skal indeholde oplysninger om
Relevante anamnestiske data
Hvilke metoder, der er benyttet
En fremstilling af resultaterne
Forbehold i konklusionerne?
Den neuropsykologiske undersøgelse er baseret på adfærdsdata, det vil sige testresultater
Konklusioner om underliggende dysfunktioner i centralnervesystemet er derfor af indirekte karakter
Usikkerhed og forbehold ved de konklusioner, som drages, bør afspejles på en rimelig måde i rapporten, men der skal alligevel konkluderes så klart som muligt
Tiltag og behandling
Den neuropsykologiske undersøgelse og rapport danner basis for planlægning af eventuelle tiltag/behandling
Den neuropsykologiske undersøgelse skal her knyttes sammen med en helhedsvurdering af patientens problemer
Vigtige forhold
Der tages hensyn til patientens livssituation, motivation og egne ønsker
Det er vigtigt at have et fokus på patientens ressourcer
Information og rådgivning til patient og pårørende indgår som en del af undersøgelsen
Tværfagligt samarbejde er ofte nødvendigt
Psykologiske reaktioner på funktionstab og afdækning af neuropsykologiske funktionsvanskeligheder skal varetages
Involvering i kognitiv rehabilitering?
Når neuropsykologen engagerer sig i direkte kognitiv rehabilitering, er udfordringen at iværksætte tiltag indenfor forskellige funktionsområder, som kan være nyttige i det enkelte tilfælde, og som har dokumenteret effekt
Der skal indgå en kontinuerlig evaluering af behandlingens effekt og eventuel justering af behandlingstiltag undervejs
Psykoterapeutisk relation?
Det kan også være aktuelt, at en klinisk neuropsykolog går ind i en mere psykoterapeutisk betonet relation med enkelte patienter
Her vil neuropsykologen have særlige forudsætninger for at tilpasse den terapeutiske proces sådan, at der tages hensyn til fund fra undersøgelsen
Neuropsykologiske undersøgelser af børn
På samme måde som ved neuropsykologiske undersøgelser af voksne, er det vigtigt, at udredning af børn tager udgangspunkt i en klar problemstilling
Neuropsykologen vil i mange tilfælde udforme problemstillingen i samarbejde med dem, der har stillet opgaven
Som for voksne kan man skelne mellem
Differentialdiagnostik
Funktionsdiagnostik
Forløbsdiagnostik
Under disse hovedkategorier kan der opsættes underordnede problemstillinger, som ofte vil overlappe hinanden
Differentialdiagnostisk udredning
Ved en differentialdiagnostisk udredning ønskes klarhed for, i hvilken grad et problem, når det gælder indlæring eller adfærd, er betinget af en påvist eller antaget, medfødt eller erhvervet hjerneaffektion
I lighed med andre professioners årsagsforklaringer, vil en neuropsykologisk undersøgelse i sådanne tilfælde kun bidrage med en delforklaring
Den skal derfor suppleres med bidrag fra andre fagfolk og undersøgelser, for at give en mest mulig pålidelig vurdering af hjerneorganiske faktorers betydning for det problem, som førte til henvisningen
En differentialdiagnostisk undersøgelse bør også indeholde forslag om tiltag
Funktionsundersøgelse
En funktionsundersøgelse tager sigte på at give en omfattende og relativt detaljeret beskrivelse af kognitive, motoriske og sensoriske funktioner, som både kan give nuanceret forståelse af barnets vanskeligheder og også give grundlag for udformning af tiltag
Forløbsdiagnostik
Forløbsdiagnostik skal klargøre udviklingen af en eventuel påvist hjerneorganisk tilstand og/eller effekten af medikamentel, neurokirurgisk, pædagogisk og psykologisk behandling/intervention
Når det gælder børn, skal dette gøres i et udviklingspsykologisk perspektiv
Metoder
I hovedsagen vil forskellige typer problemstillinger ikke implicere anvendelse af meget forskellige metoder, men man vil lægge mere vægt på vurderinger af enkelte underområder end andre -afhængig af den aktuelle problemstilling
Alle typer problemstillinger forudsætter en bred vurdering med anerkendte godt validerede neuropsykologiske tests
Af og til er det aktuelt at foretage en orienterende (screening) undersøgelse
Denne bør som et minimum dække vurdering af evneniveau og visuel-motorisk funktion, suppleret med prøver for opmærksomhed og sprogfunktion, i den grad sådanne normerede tests er tilgængelige for det aktuelle alderstrin
Rapport
Rapporten skal udformes sådan, at den kan forstås og bruges af den, der har stillet opgaven
Information og rådgivning til patient og pårørende og eventuelt børn
Indgår som en del af undersøgelsen, og tværfagligt samarbejde er ofte nødvendigt
Information til et barn skal tilrettelægges i forhold til barnets alder
Rapportens indhold
En neuropsykologisk undersøgelsesrapport bør indledes med en formulering af problemstillingen(erne) eller henvisningsårsag
Anamnesen skal beskrives kort, for eksempel skal momenter som præmaturitet, hovedskader eller sygehusindlæggelser nævnes
Alternativt kan det anføres, at anamnesen antages kendt
En beskrivelse af varighed af undersøgelsen, samarbejdsforhold og motivation, samt forhold af ydre karakter, som kan have indvirket på resultaterne, bør indgå
Der bør gives en kort beskrivelse af, hvilke funktionsområder der er undersøgt, og i enkelte tilfælde kan angivelse af hvilke tests, der er brugt, være aktuelt
En mest mulig eksakt beskrivelse af præstationsniveau og funktionsprofil skal gives, sådan at rapporten giver et klart indtryk af barnets ressourcer og vanskeligheder, sammenlignet med andre børn på samme alderstrin
Det kan være en fordel at afslutte rapporten med en konklusion i form af et kort sammendrag bestående af problemstilling, undersøgelsens varighed, hvilke funktionsområder som er undersøgt, hvilke resultater som foreligger, og hvilke tiltag som anbefales
Tiltag og behandling
Tiltag efter en neuropsykologisk undersøgelse af et barn kan være af forskellig art
Rådgivning
Det kan dreje sig om rådgivning til klienten og familien om, hvordan et eventuelt kognitiv svigt kan indvirke på forholdet til familie, skole og venner, og hvilke ressourcer der kan satses på i sådanne sammenhænge
Familieterapi eller psykoterapi?
Er aktuelt i enkelte tilfælde ved reaktioner med tab af funktion eller store samspilsvanskeligheder, hvor både hjerneorganiske og emotionelle forhold indvirker
Yderligere medicinske undersøgelser eller behandling?
Det kan også dreje sig om forslag til yderligere medicinske undersøgelser, hvis der er grund til at antage, at der foreligger forhold, som kræver medicinsk behandling (epilepsi, ekspansiv proces, hydrocephalus), eller medikamentel behandling ved tilstande som ADHD, Tourettes syndrom eller søvnforstyrrelser
Andre tiltag
Kan være af pædagogisk art, og omhandle
hvordan undervisningssituationen bør tilrettelægges
hvilke kognitive områder der kan anses som ressourcer
hvilke delområder som skal afhjælpes ved forskellige specialpædagogiske strategier og eventuelle hjælpemidler
Råd som overlapper med andre fagområder
Den neuropsykologiske undersøgelse giver ikke grundlag for at beskrive detaljerede tiltag fra andre fagområder
Forslag til sådanne tiltag skal udformes med varsomhed og respekt for andre faggruppers integritet
En neuropsykologisk funktionsundersøgelse med efterfølgende rapport som ikke antyder, på hvilke områder tiltag bør sættes ind, af hvilken type og i hvilket omfang disse bør være, er imidlertid at anse som ufuldstændig
Test-teknikere i neuropsykologisk praksis
Ved enkelte institutioner foretager test-teknikere eller testassistenter en del af den neuropsykologiske testning
Disse skal have gennemgået solid oplæring af en neuropsykolog og være indført i retningslinjerne fra ITC (International Test Commission)
Deres arbejde øger neuropsykologens kapacitet til undersøgelser i betydelig grad
Neuropsykologen har ansvar for at optage anamnese og skal i det enkelte tilfælde vurdere, hvor meget af undersøgelsen hun/han selv skal gennemføre
Neuropsykologen er ansvarlig for omfanget og gennemførelsen af undersøgelsen
Testassistentens bidrag vil variere med klientens alder, problemstilling og testteknikerens kompetence
Testteknikeren kan score testresultaterne, men tolkning og rapportskrivning er neuropsykologens ansvar
Med hensyn til assistance fra testtekniker i neuropsykologiske udredninger af børn, er det vigtigt, at oplæringen inkluderer kundskab om børns udvikling
Kilder
Supplerende læsning
Fagmedarbejdere
Morten Blaabjerg
klinisk professor, overlæge, Odense Universitetshospital, Neurologisk Afdeling, Forskningsenheden
Hans Christian Kjeldsen
ph.d., praktiserende læge, Grenå
Har du en kommentar til artiklen?
Bemærk venligst, at du IKKE vil modtage svar på henvendelser, der omhandler din egen sygdom, pårørendes sygdom, blodprøvesvar, hjælp til at udarbejde skoleopgaver og litteratursøgning.