Funktionsevne som begreb og systematik beskriver en persons mulighed for aktivitet og deltagelse i den daglige funktion og i samfundslivet. Funktionsevne anvendes af fagpersoner indenfor alle velfærdsområder, som beskæftiger sig med befolkningens sundhed. Funktionsevne er internationalt defineret af WHO (ICF) og videreformidlet i "Hvidbog om Rehabilitering", som er godkendt bredt i det danske samfund herunder i styrelser.
WHO definerer fem forskellige sundhedsindsatser: sundhedsfremme, forebyggelse, behandling, rehabilitering og palliation, som hver især har forskellige mål. WHO definerer tre indikatorer for sundhed: Funktionsevne, sygdom og død. Funktionsevne er således et vigtigt fokus i patientforløb, fra behovsvurdering, over indsats, løbende justering til resultat.
ICF-model
Den International klassifikation af funktionsevne, funktionsevnenedsættelse og helbredstilstand (ICF) er både en teoretisk model for den biopsykosociale forståelse og et redskab til systematisk at beskrive funktionsevnen (se figur 1). Ved at anvende ICF er det muligt at beskrive en borgers/patients funktionsevne med fokus på krop, aktivitet og deltagelse – samt de helbredsmæssige og kontekstuelle (personlige og omgivelsesmæssige) faktorer, der påvirker funktionsevnen.
Pilene i figur 1 viser, at alle faktorer er gensidigt afhængige og påvirkelige. Med ICF er der udviklet en forståelsesramme og et standardiseret sprog til at beskrive helbred, funktionsevne og kontekst, der kan anvendes tværfagligt, tværsektorielt og på tværs af nationer. Med ICF modellen bliver det tydeligt, hvordan fysiske, psykiske faktorer spiller sammen med omgivende faktorer og personlige forhold og påvirker funktionsevnen. Denne forståelse kan gøre det muligt at prioritere indsatsen i en plan for genoptræning og rehabilitering, der løbende kan evalueres og justeres.
Klassifikationen blev godkendt og udgivet af WHO i 2001 og efterfølgende accepteret af 191 lande, som international standard til klassificering af helbred og helbredsrelaterede tilstande. ICF klassifikationen er oversat til dansk og bliver tiltagende accepteret og anvendt - både inden for sundhedsområdet og det sociale område - som en tværfaglig referencemodel, når vi taler om konsekvenser af sygdom.
En lignende klassifikation er udarbejdet til børn og unge, International Classification of Functioning, Disability and Health: Children and Youth (ICF-CY)2, som også er oversat til dansk.
WHO´s diagnoseklassifikationen ICD-10 klassificerer sygdomme og er et nødvendigt redskab i diagnostik og behandling. ICD-10 bidrager imidlertid ikke, når man skal afdække behov for rehabilitering på individ og samfundsniveau. Hvordan borgeren fungerer i sit hverdagsliv med eventuelt behov for genoptræning, hjælpemidler, boligændringer, tilretning af arbejdsplads, personlig assistance m.v. efter initial sygdomsbehandling, afhænger ofte af andre forhold end sygdommen eller sygdommens grad.
ICF-modellen beskriver de væsentlige områder, man skal forholde sig til, når man som professionel taler med borgeren om mulige følger af sygdom/symptomer for hverdagslivet og for funktionsevnen for efterfølgende sammen med borgeren at prioritere mål for en rehabilitering/socialmedicinsk indsats, f.eks. beskrevet i en genoptræningsplan (GOP) eller en attest til kommunen.
Med ICF-modellen og klassifikationen er det muligt at kortlægge, beskrive og vurdere patientens og omgivelsernes ressourcer/begrænsninger. Derefter bliver det muligt sammen med borgeren/patienten at udarbejde mål og dermed indsatser, som retter sig mod at forbedre borgerens/patientens funktionsevne og/eller omgivelserne. Ændringer som gør det muligt at leve med en forbedret eller varigt nedsat funktionsevne. Det er hensigtsmæssigt, at dette sker tidligt i og parallelt med et behandlingsforløb.
ICF-modellen og klassifikationen kan, i modsætning til andre modeller, integrere både:
fysiske
psykiske og
sociale problemområder.
ICF kan anvendes i relation til
medfødt sygdom
akut opstået sygdom
kronisk sygdom
det forebyggende arbejde
ICF omfatter hele patientens funktionsevne - ikke kun funktionsevnenedsættelsen, men også ressourcerne.
ICF inkluderer faktorer i patientens kontekst (omgivelsesmæssige og personlige), er interaktiv, cirkulær og årsagsneutral.
Helbredet ses i relation til funktionsevnen og ikke som en isoleret tilstand. Funktionsevne og helbredstilstand ses også associeret med personlige faktorer og omgivelsesfaktorer.
ICF giver mulighed for at fokusere på patientens samlede helbredstilstand, hvordan hverdagen kan leves i nutid og fremtid.
Figur 1
´
Helbredstilstand eller sygdom: Skal forstås i relation til den brede definition af sundhed/Health, som inkluderer de tre indikatorer på sundhed: Funktionsevne, sygdom og død. Ud fra en biomedicinsk/lægefaglig betragtning kan de samme lægelige fund medføre vidt forskellig påvirkning af funktionsevne (aktivitet og deltagelse) bl.a. afhængig af konteksten (se nedenfor).
Kroppens funktioner og anatomi: refererer til de fysiologiske funktioner (inkl. mentale funktioner) og kroppens anatomiske strukturer, som organer og lemmer. Her beskrives henholdsvis tab eller ændringer fra normal kropsfunktion og struktur, der fører til svækkelse eller begrænsninger.
Aktivitet: refererer til en persons udførelse af opgaver eller handlinger på individniveau, hvor aktivitetsbegrænsningerne er de vanskeligheder, som personen har i forbindelse med at udføre aktiviteten. Aktiviteter kan være basale personlige eller praktiske gøremål (ADL funktioner), funktioner som gangfunktion, madlavning og hygiejne.
Deltagelse: refererer til involvering af mere komplekse opgaver og handlinger, som indebærer social interaktion med samfundslivet som for eksempel arbejde, skole, dagcenter. Deltagelsesbegrænsning er de vanskeligheder, der kan være ved involvering i dagliglivet. Deltagelse betragtes af mange som det optimale mål med al rehabilitering, hvor man med deltagelse bidrager til fællesskabet og får noget igen fra fællesskabet.
Kroppens funktioner og anatomi, aktiviteter og deltagelse er komponenter, som samles under en fælles paraply, som i et dynamisk samspil kan beskrive funktionsevnen og funktionsevnenedsættelsen.
Omgivelsesfaktorer: er de fysiske, sociale og holdningsmæssige omgivelser, som mennesker bor og lever i. Faktorerne ligger således uden for den enkelte person og kan have både positiv (fremmende) og negativ (hæmmende) indflydelse på funktionsevnen.
Personlige faktorer: er ikke klassificeret i ICF, men er medtaget i figuren, fordi de er væsentlige og betydningsfulde bl.a. for personens adfærd og mestringsevne. De personlige faktorer består af træk, egenskaber, kompetencer hos den enkelte borger (hvad man har med sig i rygsækken), som ikke er en del af helbred eller helbredsrelaterede tilstande. Disse faktorer kan også omhandle køn, etnisk baggrund, alder, vaner, livsstil m.m.
Lægens brug af funktionsevnebegrebet og ICF
Det er vigtigt, at lægen er opmærksom på, at ICF-terminologien er det fælles sprog, som kan anvendes ved indbyrdes kommunikation om funktionsevne og rehabilitering i sundhedsvæsen og på tværs af region, praksissektor og kommuner.
Lægerne foretager funktionsevnevurderinger ved den kliniske udredning, som indikator på, hvor alvorlig sundheden er truet. Mange processer i sundhedsvæsenet kræver stillingtagen til funktionsevne:
Attester og lægeerklæringer
Genoptræningsplaner
Plejeforløbsplaner
Visitationer i hospitalssektor
Henvisninger til hospitalet eller speciallæger
Bliver man som læge bedt om en konkret vurdering af patientens muligheder for at vende tilbage til arbejdet, kan lægen med hjælp fra modellen gøre dette systematisk: Helbred – hvilke sygdomsdiagnoser er der tale om – behandlingsmuligheder og medicinsk prognose.
Er der tale om midlertidige eller varige ændringer af kropsfunktioner – hvilke mål for genoptræning kan der eventuelt stilles.
Er der begrænsninger i de hjemlige aktiviteter som f.eks. hygiejne, madlavning, gang-, sidde-, ståfunktion. Hvilke mål kan opstilles med en optimal indsats.
Er der begrænsninger i forhold til at udføre og deltage i tidligere jobfunktioner – hvilke mål kan opstilles og er der noget, som hindrer tilbagevenden til arbejde, hvis der tages givne hensyn.
Er der forhold hos patienten eller i dennes omgivelser, som fremmer eller hæmmer funktionsevnen på krop, aktivitet eller deltagelse, hvad bør eventuelt gøres?
Brug eventuelt nedenstående skema til at beskrive funktionsevne og kontekst i relation til patientens identificerede helbred: problem, mål, midler og herunder, hvem skal involveres offentligt og privat.
Problem
Rehabiliteringsmål
Indsatser/hvem har opgaven
Kroppens funktioner
Aktivitet
Deltagelse
Omgivelser
Personlige ressourcer
Eksempel på beskrivelse af patientens helbredstilstand og funktionsevne med ICF som referenceramme
Nedenstående er et eksempel på, hvordan patientens helbredstilstand og funktionsevne kan beskrives med ICF som referenceramme.
Strukturen er bygget op omkring komponenterne
kroppens funktion
aktivitet
deltagelse
omgivelsesfaktorer
Dette eksempel viser, hvordan man fra starten af et patientforløb kan beskrive observationer og handlinger. Disse oplysninger kan følges op af andre fagpersoner, i andre sektorer, i det videre forløb med nye observationer og eventuelle nytilkomne nedsættelser af funktionsevnen.
Med et sådant redskab er det muligt at anvende et fælles sprog, at skrive i et fælles dokument på tværs af faggrænser og sektorer. Man undgår dermed at skulle skrive i flere forskellige dokumenter, med risiko for at vigtige oplysninger ikke bliver videregivet korrekt eller går tabt.
På den måde kan lægen starte et fælles dokumentations- og kommunikationsredskab for patientens helbred og funktionsevne.
Eksempel
HH er faldet på gulvet, hvor man finder hende med manglende bevægelighed i hø. side, samt talebesvær.
ICD-10: Hæmorhagia cerebri sin. Bor på fjerde sal i beboelsesejendom uden elevator. Kommer i egen læges konsultation med hjælp af Falck.
Kroppens funktioner
Der er stadig nedsat kraft i højre arm og ben (beskrives nærmere)
Har påvirket stemme og sprogfunktion (beskrives nærmere)
Aktivitet og deltagelse
Skal hjælpes i og ud af sengen. Kan bevæge sig rundt indendørs med gangstativ. Klarer selv toiletbesøg. Kan selv servere færdiglavet mad og drikke og indtagelse heraf. Kan ikke selv administrere medicin. Kan ikke klare trappegang
Forstår mundtlige meddelelser – skal bruge meget tid på at udtrykke sig – men kan gøre sig forståelig
Tidligere meget aktiv i frivilligt arbejde, beboerforening og bridgeklub. Kommer ikke ud nu. Får besøg af venner og familie to gange om ugen
Omgivelses- og personlige faktorer
Kan ikke selv klare trapper til 4. sal
Har ikke hjælp i det daglige
Kommer ikke som tidligere ud
Plejer at være udadvendt og optimistisk, men har gennem de sidste måneder mistet modet og troen på fremtiden
Herefter kan der udarbejdes (som forslået i skemaet ovenfor) forslag til mål på enkelte områder, der prioriteres og forslag til de indsatser, der skal iværksættes hhv. fordeling af ansvaret.
Funktionsevnevurdering i kommunen
Funktionsevnevurdering anvendes i kommunerne ifm. udmåling og bevilling af rehabiliterende og støttende indsatser, der foretages af myndighedssagsbehandlere og sundhedspersoner. Fx i disse sammenhænge:
Hjælp efter sociallovgivning, for personer med varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, f.eks. handicapkompenserende ordninger
Hjælp efter beskæftigelses- og uddannelseslovgivning, for personer med varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
Kommunerne har i de senere år udviklet redskaber, som tager udgangspunkt i ICF-modellen, til brug ved intern kommunikation om og vurdering af behov for indsatser for borgerne, fx VUM (Voksenudredningsmetoden) og Fælles sprog III og Fælles faglige begreber.
Rehabilitering
Definitioner
I dansk lovgivning skelnes mellem rehabilitering og genoptræning. I praksis:
Rehabilitering er den samlede biopsykosociale indsats ved komplekse helbredstilstande, med påvirkning af både krops- personlige og omgivelsesfaktorer og som omfatter helbredsmæssige og sociale indsatser. Det kræver tværfaglighed i den aktuelle organisationer koordineret samarbejde på tværs af sektorer.
Genoptræning er den indsats, der skal til for at øge personens funktionsevne i direkte sammenhæng med nyopstået sygdom eller skade. Her er der umiddelbart, ikke lagt op til mulighed for indsatser som påvirker personlige og omgivelsesfaktorer
Formål med rehabilitering og genoptræning
At understøtte patienter/personer til at genvinde deres bedst mulige funktionsevne efter sygdom, skade og inaktivitet, ved træning af tidligere funktioner og færdigheder på krops-, aktivitets- og deltagelsesniveau
At vedligeholde den bedst mulige funktion og forebygge forværring hos patienter/personer med kroniske eller fremadskridende tilstande. Ved varige tab af funktionsevnen (mén) er målet mestring af et liv med nye begrænsninger ved at lære nye kompetencer og færdigheder, herunder kompenserende foranstaltninger og ved ændringer af forhold og krav i omgivelserne og eventuelt anvende hjælpemidler
Afhængig af kompleksiteten af funktionsevnetabet, kræves ofte indsatser og samarbejde mellem forskellige sektorer indenfor sundhed, social, beskæftigelse og undervisning.
Regional - kommunal koordinering
Rehabilitering og genoptræning skal altid anskues som en samarbejdsproces mellem patient, pårørende, professionelle og andre relevante parter (f.eks. arbejdsgiver eller lokalsamfundet). Et godt samarbejde øger sammenhæng i rehabiliteringsforløbet, hvor alle parter kender hovedmål, sit eget og alle andres bidrag.
En af de store udfordringer for effektiv rehabilitering er, at indsatserne går på tværs af sektorer. Det er vigtigt for patienten, at de enkelte indsatser tilsammen opleves som sammenhængende og koordinerede, samt at de er i overensstemmelse med fagligt behov og patientens ønsker og muligheder.
For at sikre samordning og sammenhæng i de behandlings- og rehabiliteringsforløb, der går på tværs af region, kommune og alment praktiserende læger, er der i alle regioner blevet etableret sundhedskoordinationsudvalg med repræsentanter fra region, kommune og alment praktiserende læger. Sundhedsaftalerne er overordnede politiske aftaler, der fastlægger rammerne for samarbejdet mellem region, kommune og almen praksis.
Organisering og opgavefordeling
Lægens opgaver
Bør have et godt kendskab til de rehabiliterende indsatser i kommunen, således at lægen kan rådgive patienterne om relevante og tilgængelige rehabiliterende indsatser
Egen læge kan henvise til kommunale træningstilbud og til vederlagsfri genoptræning. Sygehusets læge har ansvar for at vurdere behov for genoptræning efter hospitalsbehandling
Kommunale opgaver
Har myndigheds- og finansieringsansvar for de specialiserede sociale og beskæftigelsesmæssige opgaver for personer med funktionsevnenedsættelse
Har ansvaret for rehabilitering og genoptræning efter sygehusbehandling
Regionale opgaver
Har ansvar for al genoptræning som foregår under indlæggelser eller ved anden sygehusbehandling
Primært ansvarlige for specialiseret rehabilitering i forbindelse med og i efterforløbet af en indlæggelse
Ved udskrivning er det sygehusets læge, der afgør, om patienten har behov for mere genoptræning – om det skal være specialiseret og fortsættes på sygehus, eller om det kan foregå i kommunalt regi
Kilder
Supplerende læsning
Maribo T, Lange LB, Nielsen CV. ICF. I Rehabilitering – en grundbog. Gads Forlag: København; 2016
Nielsen CV, Modvig J, Jensen BT. Funktionsevne. I Klinisk socialmedicin og rehabilitering. 2. udgave, 1. oplag. FADL's Forlag: København; 2016
Modvig J, Nielsen CV, Jensen BT. Journalen i klinisk socialmedicin og rehabilitering. I Klinisk socialmedicin og rehabilitering. 2. udgave, 1. oplag. FADL's Forlag: København; 2016
Maribo T, Rubak DB, Jespersen E, Nielsen CV. Rehabilitering baseret på den bio-psyko-sociale model tager udgangspunkt i patientens sygdom, funktionsevne og kontekst. Ugeskr Læger 2014;176:921-5
Bemærk venligst, at du IKKE vil modtage svar på henvendelser, der omhandler din egen sygdom, pårørendes sygdom, blodprøvesvar, hjælp til at udarbejde skoleopgaver og litteratursøgning.