Supplerende læsning
Lægens attestsamarbejde med kommunerne
Attestsamarbejdet
Reglerne for attestsamarbejdet med kommunerne er fastlagt i aftalen Socialt-lægeligt samarbejde 2023 mellem Lægeforeningens Attestudvalg og kommunernes forening KL. Til brug for sagsbehandlingen i sager i fx jobcentret og socialforvaltningen kan kommunen anmode lægen om helbredsoplysninger om borgeren.
Reglerne for videregivelse af helbredsoplysninger til kommunen er omtalt i artiklen Tavshedspligt, videregivelse af helbredsoplysninger og aktindsigt.
I denne artikel gennemgås kort de hyppigst anvende attester:
LÆ 125 – Statusattest
Denne attest udfærdiges af patientens praktiserende læge eller i øvrigt af den behandlende læge eller sygehusafdeling.
Lægen har pligt til at udfærdige attesten. Den udfyldes alene på grundlag af journalen og lægens kendskab til patienten i øvrigt. Der er således ikke kontakt mellem den sygemeldte og lægen. Hvis lægen ikke har haft kontakt med patienten i det aktuelle sygeforløb, rækker attesten naturligvis ikke. Dette bør lægen meddele kommunen, enten ved afkrydsning på attesten eller ved kontakt til rekvirerende sagsbehandler.
Svarfristen er 14 dage efter, at lægen har modtaget anmodningen.
LÆ-attesterne 135 – Specifik helbredsattest og LÆ 145 – Generel helbredsattest
Disse attester udfærdiges af patientens praktikserende læge. LÆ 135 - Specifik helbredsattest kan dog også anvendes i speciallægepraksis og på sygehus i sager, hvor patienten søger støtte til hjælpemidler efter §§ 112-114 i Lov om social service, fx ortopædisk fodtøj eller invalidebil.
Begge attester forudsætter patientens fremmøde til undersøgelse i konsultationen.
Har kommunen behov for en samlet fremstilling og vurdering af et afgrænset helbredsproblem, anvendes LÆ 135, og gælder det de samlede helbredsforhold, bruges LÆ 145. Svarfristen er for begge attester 14 dage efter konsultation og 30 dage efter lægens modtagning af anmodningen.
Lægen må gerne være en aktiv part i det socialt-lægelige samarbejde og henvende sig til kommunen, hvis en anden attest end den, kommunen har anmodet om, ville være mere hensigtsmæssig. Har lægen forslag til udviklingsmuligheder, kommunen har overset, kan det også være fornuftigt at gøre kommunen opmærksom på det, når det i øvrigt er aftalt med patienten.
LÆ 165 – Forslag til socialmedicinsk sagsbehandling
Denne attest udfærdiges af patientens praktiserende læge eller i øvrigt af den behandlende læge eller sygehusafdeling.
Lægen kan ved brug af denne attest efter aftale med patienten opfordre kommunen til konkret sagsbehandling. Det kan f.eks. være en opfordring til, at kommunen undersøger, om der er grundlag for en rehabiliterende indsats, herunder hjælpemidler eller social støtte.
LÆ 265 - Lægeattest til rehabiliteringsteam
Denne attest udfærdiges af patientens praktiserende læge.
Det er en pligtattest og en fremmødeattest. Svarfristen er 14 dage efter konsultationen og 30 dage efter, at anmodningen er modtaget. Attestens centrale tema er sammenhængen mellem helbred og funktionsevne.
Lægen anmodes om på basis af en aktuel undersøgelse af patienten og allerede foreliggende helbredsoplysninger at redegøre for de helbredsforhold, der har betydning for funktionsevnen. Videre anføres eventuelle særlige hensyn, der bør tages i det videre forløb, lægens kommentar til patientens opfattelse af eget helbred, eventuelle ikke-helbredsmæssige forhold – som lægen har kendskab til – af betydning for funktionsevnen og eventuelt misbrug.
Attesten finder også anvendelse, hvor kommunen overvejer at revalidere patienten.
En oversigt over LÆ-attesterne med tilhørende vejledninger findes på Lægeforeningens hjemmeside - se Socialt-lægeligt samarbejde 2023 siderne 26 og frem.
LÆ 285 – Attest til sygedagpengeopfølgning
Denne attest udfærdiges af patientens praktiserende læge.
Lægen har pligt til at udfærdige denne attest. Den udfyldes på baggrund af patientens fremmøde hos lægen. Attestformularen er på to sider, og den er indrettet til at kunne udfyldes og færdiggøres under konsultationen. Da den skal foreligge ved kommunens samtale med den sygemeldte 8 uger efter første fraværsdag, kan patientens frist til konsultation være helt ned til 8 dage.
Attestens tema er naturligvis en vurdering af det aktuelle sygefravær. Der opereres med tre kategorier:
- Klart sygdomsbillede med klar behandlingsplan.
- Uklart sygdomsbillede med behov for yderligere diagnostik i sundhedsvæsenet.
- Uklart sygdomsbillede uden dette behov.
Der tilføjes diagnoser og de fornødne oplysninger om påtænkt undersøgelse og behandling samt eventuelle forslag til sundhedsfremmende kommunale tilbud af betydning for arbejdsevnen.
Videre anføres eventuelle skånehensyn, der vil støtte patientens mulighed for at genoptage arbejdet helt eller delvis eller at deltage i en arbejdsrettet indsats. Der anføres et skøn over varigheden af skånebehov.
Endelig gives et skøn over tiden, indtil arbejdet kan påbegyndes helt eller delvist.
Kilder
Fagmedarbejdere
Har du en kommentar til artiklen?
Bemærk venligst, at du IKKE vil modtage svar på henvendelser, der omhandler din egen sygdom, pårørendes sygdom, blodprøvesvar, hjælp til at udarbejde skoleopgaver og litteratursøgning.Indhold leveret af