Overførsel af patient

Marianna Bacarda

Sygeplejerske, master i sundhedsinformatik og kvalitet og ledelse, koordinator for kvalitet, patientsikkerhed og arbejdsmiljø

Basisoplysninger1,2

  • Samarbejde er en afgørende forudsætning for høj kvalitet i sundhedsvæsenet
  • I forbindelse med at skulle overføre en patient mellem niveauerne i sundhedsvæsenet eller til hjemmet er det afgørende, at modtager får den bedst mulige information
    • Fx fra sygehus til den kommunale hjemmepleje
  • Overførelsesproceduren kan være enkel eller kompliceret, afhængig af patientens og de modtagende sundhedsprofessionelles behov
  • En dårligt koordineret overførsel kan få betydelige emotionelle og økonomiske konsekvenser for familien og sundhedsvæsenet samt øge risikoen for, at patienten bliver genindlagt
  • En dårligt koordineret overførsel kan være en risiko for patientsikkerheden

Oversigt

  • Vurderingsfasen
    • Indsamling af data, som er vigtige for patient og/eller modtagende sundhedsprofessionelle
  • Planlægningsfasen
    • Vurderingsdata anvendes med henblik på at lægge en plan for overførelsen
    • Der indhentes evt. oplysninger fra samarbejdspartnere (fx på sygehuset), således at de indsamlede informationer er komplette
  • Gennemførelsesfasen
    • Planen udføres og nødvendig dokumentation følger patienten
  • Evaluering
    • Gik overførelsen godt?
    • Opstod der problemer?
    • Bør proceduren ændres?

Principper

  • Involvering
    • Både patient, evt. pårørende og behandlende personale bør involveres i alle stadier af overførelsesprocessen, således at alle behov bliver afdækket før planlægning og gennemførelse
    • Patientoverførelse er en multidisciplinær proces, som skal sikre bedst mulig helhed i proceduren
  • Kommunikation
    • Det er vigtigt med god kommunikation mellem niveauerne og sektorerne i sundhedsvæsenet
    • Det er afgørende med tidlig kontakt og involvering af modtagende enhed med henblik på sikring af kontinuitet i behandlingen af og omsorgen for patienten
    • Der etableres kontakt i henhold til gældende sundhedsaftaler
  • Undgåelse
    • Det kan give problemer for den modtagende organisation at etablere nødvendig bemanding og udstyr ved uplanlagte overførelser af patienter umiddelbart før weekend og helligdage
  • Evaluering
    • Der bør være etableret et evalueringssystem, som fortløbende skal kunne bedømme effektiviteten og kvaliteten i patientoverførelser
    • Evaluering af patientoverførelser kan være i forhold til modtagelse og analyse af utilsigtede hændelser, som er relateret til sektorovergange - og som er rapporteret til Dansk PatientSikkerhedsDatabase (DPSD)

Planlægning

  • Forberedelser
    • Diskuter behandlings- og omsorgsbehov med patient, pårørende og kontaktsygeplejerske
    • Diskuter rehabiliteringsbehov med patient, pårørende og kontaktsygeplejerske
    • Planlæg og gennemfør evt. oplæringsprogram for patient, pårørende og/eller modtagende personale
      • I forhold til opgaver, som det forudsættes, at patient/pårørende/sundhedspersonale skal udføre (fx i hjemmesygeplejen)
  • Etabler samarbejde
    • Konsulter og lav aftaler med andre professioner, som skal involveres
    • Involver evt. pårørende
    • Har patienten meget sammensatte behov
      • Kan det være nødvendigt at invitere personalet og evt. pårørende til et fællesmøde før overførelsen
      • Kan det være hensigtsmæssigt, at nøglepersoner fra afgivende enhed foretager et besøg hos modtagende enhed (evt. i hjemmet) med henblik på at vurdere behovene
  • Organiser
    • Bestil nødvendigt udstyr og hjælpemidler, således at alt er klart, når patienten overføres
    • Bestil transport
    • Rekvirer nødvendig medicin, og vurder patientens evne til at medicinere sig selv
      • Patienten skal have et lille forråd af medicin med ved overførelsen
    • Sørg for, at der er nogen, som tager imod patienten på et givet tidspunkt, fx ved overførelse til hjemmet

Gennemførelse

  • Sikre at der er samtykke til videregivelse af oplysninger
  • Sørg for, at lægen har udfyldt epikrise til den modtagende læge - og overvej i hvert tilfælde, om der er behov for direkte at tage kontakt til den modtagende læge, herunder hvilke type af epikrise der vælges 
  • Overfør informationer til modtagende enhed, fx i et brev som følger patienten, med post, eller elektronisk
  • Sikre at medicinoplysninger er opdateret:
    • Fælles medicinkort (FMK)
    • Medicinliste til patienten
  • Diskuter medicineringen med patienten
    • Sikre sig, at patienten har forstået medicineringen
    • Udstyr evt. patienten med doseringsæske
    • Vær opmærksom på, om patienten har eller skal tilknyttes apotekets dosisdispensering
      • Hvis patienten ved indlæggelsen var på dosisdispenseret medicin, og der i forbindelse med indlæggelse er foretaget ændringer i denne medicin, skal følgende foretages
        • Apotek skal kontaktes med henblik på at stoppe dosisdispensering
        • Der skal laves recepter på al medicin frem til næste kontakt med egen læge
        • Det skal vurderes, om hjemmesygeplejerske skal dosere medicin
  • Kontroller, at patienten har alle personlige ejendele med
  • Aftal evt. opfølgningskontrol
  • Registrer data om modtager, fx sygeplejerske, pårørende
  • Er der behov for formidling af særlige plejemæssige behov:
    • Sendes plejeforløbsplan til kommunen i god tid før udskrivelsen
    • På udskrivelsesdagen sender sygeplejersken en opdateret udskrivningsrapport/sygeplejeepikrise

Overførelsespapirer - tjekliste (eksempel)

  • Sociale data
    • Patientdata - navn, fødselsdato, adresse, telefon, etc.
    • Evt. pårørende - navn, telefon etc.
    • Sundhedspersonaledata - navn, adresse, telefonnummer, erhverv, etc.
  • Sundheds- og behandlingsdata
    • Diagnose (inkl. om patient/pårørende forstår diagnosen), funktionssvigt, prognose, medicinering, behandling (med detaljer), udførte undersøgelser og resultater
    • Kopi af midlertidig epikrise til den modtagende læge  
    • Behov for/plan om opfølgning
  • Patient og pleje/omsorgsbehov
    • Angiv specifikke behov for denne patient
    • Angiv om der foreligger nogle risikofaktorer for patienten, fx faldrisiko
    • Informer om patientens evne til at kommunikere om og forstå den givne information
    • Evt. udarbejde genoptræningsplan
  • Støtteydelser
    • Detaljer om ydelser, som indhentes fra andre professioner, beskrivelse af hvem disse er
  • Økonomiske data
    • Detaljer om velfærdstiltag, hjælpemidler, tilskud til medicin, om ansøgninger som er afsendt
  • Udstyrsdata
    • Detaljer om udstyr, som er på plads eller bestilt (udstyret bør ideelt være på plads før overførelsen)
    • Overvej om der skal gennemføres hjemmebesøg inden overførelsen
  • Sundhedsfremmende tiltag, patientoplæring, rehabilitering (fx kræftrehabilitering)
    • Udarbejd en oversigt over sundhedsfremmende aktiviteter, information om evt. oplæringsprogram
    • Læg en kopi ved, eller oplys om, hvilken patientoplysende information der er givet
  • Al dokumentation skal signeres og dateres af ansvarlig sygeplejerske

Kilder

Referencer

  1. Renton S. Transfer of Patients Between Care Settings, s. 343-350. In: Jamieson EM, McCall JM, Whyte LA (ed.). Clinical nursing practices, fifth edition. Edinburgh. Churchill Livingstone. 2007.
  2. Langkilde, Pernille og Mainz, Hanne. Journalføring i overgange mellem sektorer samt intern på og mellem hospitaler s. 133 – 137. Klinik, Grundbog i sygepleje. 3. udgave, 1 oplæg. Munksgaard. 2023.

Fagmedarbejdere

Marianna Bacarda

Sygeplejerske, master i sundhedsinformatik og kvalitet og ledelse, koordinator for kvalitet, patientsikkerhed og arbejdsmiljø, Gastroenheden, Amager og Hvidovre Hospitaler

Dorte Bojer

alm. prakt. læge, Grenå

Har du en kommentar til artiklen?

Bemærk venligst, at du IKKE vil modtage svar på henvendelser, der omhandler din egen sygdom, pårørendes sygdom, blodprøvesvar, hjælp til at udarbejde skoleopgaver og litteratursøgning.

Indhold leveret af

Lægehåndbogen

Lægehåndbogen

Kristianiagade 12

2100 København Ø

DisclaimerLægehåndbogen