Underretning om børn og unge der udsættes for overgreb og omsorgssvigt

Grete Katrine Teilmann

speciallæge

Fakta

  • Alle borgere har underretningspligt
  • Er du bekymret for et barn eller en ung, har du en pligt til at underrette kommunen
  • Kommunen skal beskytte barnet/den unge
  • Hvis kommunen ikke handler tilstrækkeligt hurtigt eller relevant på din underretning, kan du også underrette Ankestyrelsen
  • Hvis du arbejder med børn og unge, har du skærpet underretningspligt, der går forud for din tavshedspligt
  • Politiet er ansvarligt for efterforskning af sager, hvor der er mistanke om kriminelle forhold

Hvad er overgreb og omsorgssvigt

Overgreb mod børn kan opdeles i 

  • Fysiske overgreb (skader, der ikke er resultat af hændeligt uheld, f.eks. ved at blive rystet, bidt, slået, brændt, kastet med eller lignende)
  • Seksuelle overgreb (seksuel aktivitet, som de udviklingsmæssigt ikke er i stand til at forstå og heller ikke kan give et informeret samtykke til)
  • Psykiske overgreb (overvære vold, skænderier, blive udskammet og udsat for nedladende handlinger)

Omsorgssvigt mod børn kan opdeles i

  • Aktivt omsorgssvigt (fx råbe ad, mobbe, nedgøre barnet)
  • Passivt omsorgssvigt (fx overlade barnet til sig selv, undlade at gå til læge)

Tiltag

Det overordnede mål er at opdage overgreb og iværksætte tiltag, som får standset omsorgssvigtet eller mishandlingen.

Opgavefordeling - hvem gør hvad?

  • Enhver, der får kendskab til, at et barn eller ung under 18 år udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen
  • Hvis du arbejder med børn og unge, har du skærpet underretningspligt, der går forud for din tavshedspligt
  • Når en kommune modtager en underretning, skal kommunen inden for 24 timer vurdere, om der er behov for at iværksætte akutte foranstaltninger over for barnet eller den unge
  • Kommunen skal beskytte barnet/den unge
  • Praktiserende læge, børne- og ungeafdeling på hospital og/eller skadestuelæge undersøger og behandler barnet/den unge, hvis der er behov for det 
  • Politiet efterforsker sager, hvor der er mistanke om kriminelle forhold. Barnet/den unge kan blive retsmedicinsk undersøgt. Ved undersøgelsen dokumenteres eventuelle skader, og der kan foretages sporsikring 
  • Hvis der er viden eller mistanke om, at et barn eller en ung har været udsat for overgreb, og når politi eller sygehusvæsen er involveret i sagen, skal en kommune benytte et børnehus som led i den børnefaglige undersøgelse

Hvad er sundhedspersonalets rolle?

Den vigtigste opgave for sundhedspersonale er at være opmærksom på muligt omsorgssvigt eller børnemishandling, da man ved, at mange tilfælde overses. 

Den skærpede underretningspligt betyder for sundhedspersonale, at man har pligt til at reagere, så snart man formoder, at barn eller en ung har behov for særlig støtte. Sundhedspersonalet skal da underrette kommunen. Dette kan gøres mundtligt og skal altid også ske skriftligt. Hvis kommunen ikke handler tilstrækkeligt hurtigt eller relevant på en underretning, kan sundhedspersonalet også underrette Ankestyrelsen.

Udredning og behandling af børn, som har været udsat for mishandling og omsorgssvigt, bør følge en nøje fastlagt plan og sikre nødvendig dokumentation af eventuelle skader. Det er samtidig vigtigt, at sundhedspersonalet har dialog med, og etablerer tillid til, barnets/den unges forældre eller værger. Der vil som regel blive etableret et tværfagligt forum, der består af ansvarlig overlæge, kontaktsygeplejerske, socialrådgiver, pædagog og/eller psykolog. 

Alle former for overgreb og omsorgssvigt skal underrettes til kommunen. Denne melding skal ske i bedst muligt samarbejde med forældrene. Kommunen vurderer i den enkelte sag, om politiet skal indkaldes/involveres, og politiet kan rekvirere en retsmedicinsk læge til undersøgelse af barnet.

Situationen vil ofte kræve betydelige hjælpeforanstaltninger fra det offentliges side. Hvis barnet/den unge har været indlagt på hospital, skal det være afklaret, hvor ansvaret for opfølgning ligger, før barnet/den unge bliver udskrevet. Dette kan f.eks. ske ved et netværksmøde. Ansvaret for de forskellige opgaver bør være klart for alle involverede parter, så det sikres at barnet/den unge og familien ikke tabes i overgangen fra den ene sektor til den anden. 

Kommunen (børne- og familieafdeling)

  • Har vidt mandat til at indhente oplysninger
  • Har mulighed for at iværksætte hjælpeforanstaltninger
  • Har mulighed for at give information
  • Bør anmelde sagen til politiet ved mistanke om overgreb på et barn/en ung
  • Kommunen skal inddrage et Børnehus i sager om overgreb, hvor der er behov for en koordineret indsats mellem kommune, politi og/eller sygehusvæsen
  • Børnehusets opgave er at koordinere samarbejdet, så barnet eller den unge undgår at skulle gentage sin beretning om overgreb flere forskellige steder

Vil du vide mere?

Kilder

Fagmedarbejdere

Grete Katrine Teilmann

speciallæge i pædiatri, overlæge, ph.d., klinisk lektor, Børne- og ungeafdelingen, Nordsjællands Hospital

Hans Christian Kjeldsen

ph.d., praktiserende læge, Grenå

Indhold leveret af

Patienthåndbogen

Patienthåndbogen

Kristianiagade 12

2100 København Ø

DisclaimerPatienthåndbogen