Brugerens stemme
Inddrag brugernes perspektiv i hverdagen i jeres praksis
I dette projekt arbejder vi ud fra en ambition om at finde nye metoder til at involvere patienter og pårørende (brugere) i den organisatoriske udvikling af almen praksis. Brugernes perspektiv kan være med til at pege på forbedringspotentialer og kvalificere udviklingen i de enkelte almene praksis-klinikker. Med organisatorisk brugerinddragelse får brugerne mulighed for at bidrage med deres viden, erfaringer og perspektiver i udviklingen af almen praksis. Forskning viser, at brugerinvolvering øger tilfredsheden hos alle involverede - dvs. brugere, læger og personale.
Projektet ”Brugerens stemme” omfatter tre delprojekter, nemlig udarbejdelse af en brugerhåndbog, indsamling af brugerfeedback, og afholdelse af et brugermøde.
Formål
Projektet vil udvikle og afprøve tiltag, der kan understøtte den organisatoriske brugerinvolvering i almen praksis ved at:
- Øge samarbejdet mellem almen praksis og deres tilknyttede brugere'
- Udvikle muligheder for feedback i almen praksis mellem brugere, læger og klinikpersonale
- Tilbyde brugerne mere viden om, hvordan almen praksis fungerer og er organiseret.
Indsats
Projektet er inddelt i tre delprojekter, som gennemføres i samarbejde med brugere, praktiserende læger og klinikpersonale. Delprojekterne er alle aktuelt i proces.
1. Brugerhåndbog
Vi vil undersøge, hvordan en brugerhåndbog for brugerne kan give større indsigt i, hvordan almen praksis fungerer og om en brugerhåndbog kan være med til at styrke læge-bruger-samarbejdet. Der er i projektet ikke tale om en ”klassisk håndbog”, men snarere udvikling af en række værktøjer til at støtte en række informationsbehov. Det har for brugerne været vigtigt at få viden om, hvordan almen praksis er organiseret, og hvordan man får det bedste mulige ud af sin kontakt med lægehuset. Der arbejdes både med en digital og en analog ”håndbog”.
2. Brugermøde
Vi vil afsøge, om et brugermøde, hvor klinikken inviterer deres brugere til at deltage, kan være med til at styrke samarbejdet mellem brugere, læger og klinikpersonaler. På et brugermøde skal klinikken informere om deres organisering, og brugerne har mulighed for at stille spørgsmål og komme med input og feedback. Mødet kan være fysisk eller virtuelt.
3. Brugerfeedback
Vi vil afdække, om fysisk fremmøde i klinikken kan bruges konstruktivt som rum for feedback og tilkendegivelser fra brugerne til klinikken.
Er I interesserede i at høre mere?
Hvis I vil høre mere om projektet, og måske selv bidrage til et af delprojekterne ovenfor, er I velkomne til at kontakte chefkonsulent Finn Sørensen, SydKIP, på telefon 29 20 13 57 eller mail fs@rsyd.dk
Hvem er projektgruppen?
Inger Uldall Juhl, praktiserende læge
Dorthe Christiane Zinck Iversen, brugerrepræsentant
Gitte Stentebjerg Petersen, specialkonsulent, SDCO
Merete Dyg Willemoes, koordinator, SydKIP
Karina Berthu Ellegaard Skov, projektmedarbejder, SydKIP
Finn Sørensen, chefkonsulent, SydKIP.
Indholdsansvarlig: SydKIP