Kognitive symptomer er hyppigt forekommende efter apopleksi, og rapporteres hos op til 70 % i den akutte fase
Især ses sprogforstyrrelser som afasi samt neglekt og apraksi
Oftest rammes flere domæner
De ikke-sproglige kognitive deficits er typiske
Nedsat opmærksomhed
Neglekt - halvsidig nedsat opmærksomhed
Rum-retnings-problemer - problemer med at sætte dele sammen til en helhed og at udføre handlinger i rummet
Apraksi - svigt i udførelse af viljestyrede, målrettede handlinger
Svigtende sygdomserkendelse
Manglende initiativ
Over halvdelen med apopleksi har sådanne symptomer i den akutte fase, mens omkring en fjerdedel har længerevarende problemer
Vigtigt at genkende kognitive symptomer
Så genoptræningsplanen kan målrettes ud fra de foreliggende problemer, om end evidens for valg af rehabiliteringsmetoder er lille
De kognitive symptomer er af større betydning for det at kunne klare sig selv end de sensomotoriske
Lægen skal kunne informere patient, pårørende og omsorgspersonale om patientens kognitive problemer og eventuelt om årsagen til, at patienten har et dårligere funktionsniveau end de sensomotoriske symptomer skulle angive
Kan være en stærkt begrænsende faktor for erhvervsevne hos yngre patienter og for livskvaliteten generelt
Træthed som følge af apopleksi kan være medvirkende til en dårligere kognitiv funktion
Apraksi
Apraksi er svigt i udførelse af viljestyrede, målrettede handlinger, som ikke kan tilskrives parese, sensibilitetstab eller koordinationsforstyrrelse
Der er typisk vanskelighed med tillærte færdigheder. Det kan for eksempel være at køre på cykel, klæde sig på eller spise
Apraksi ses oftest ved skader i venstre parietallap, og ofte samtidig med afasi
Det kan være vanskeligt at skelne de to symptomer fra hinanden; patienten kan virke apraktisk, fordi vedkommende som en følge af sprogproblemer ikke ved, hvad han/hun skal gøre
Apraksi kan undersøges ved at bede patienten demonstrere, hvordan han/hun udfører en dagligdags aktivitet som f.eks. at rede håret med en imaginær kam eller børste tænder med en imaginær tandbørste
Rum-retnings-problemer
Rum-retnings-problemer betyder problemer med at sætte dele sammen til en helhed og at udføre handlinger i rummet
Man kan have problemer med forholdet mellem egen krop og rummet omkring, med kropsdelenes indbyrdes forhold og med at holde styr på højre og venstre
Problemer med afstandsbedømmelse kan vise sig ved, at man ikke kan tage glasset på bordet eller hælder kaffen udenfor koppen
Man kan sætte sig ved siden af stolen eller have problemer med at genkende nabolaget
Problemer med relationer mellem objekter kan vise sig f.eks. ved, at man ikke kan sætte delene sammen på en kaffetragt, selv om denne er kendt fra før
Rum-retnings-problemer indeholder ofte elementer af agnosi
Agnosi
Agnosi er svigtende evne til at genkende sammensatte sensoriske stimuli som en helhed
Rene agnosier ses relativt sjældent, men agnosi er ofte tilstede som et element i rum-retnings-problemer
En række forskellige agnosier er beskrevet
Taktil agnosi
patienten har normal berøringssans. Vedkommende kan dog alligevel ikke genkende en genstand, han holder i hånden og føler på
Visuel agnosi
patienten har normalt syn og kan beskrive detaljerne i et billede, men kan alligevel ikke se hvad det forestiller
Prosopagnosi
vanskelighed med at genkende ansigter
Auditiv agnosi
patienten hører lyde, men kan ikke forstå meningsindholdet
Neglekt
Neglekt betyder reduceret opmærksomhed på egen krop eller rummet på den ene side, typisk venstre
Man kan se kropsneglekt og visuel neglekt. Ofte forekommer begge typer samtidig, og grader af neglekt er meget hyppige ved skader i højre hemisfære
Visuel neglekt
patienter er ikke opmærksom på den ene side af teksten, når de skal læse, på trods af at selve synet er normalt
I udtalte tilfælde spises kun den del af maden, som ligger på den ene side af tallerkenen
Kropsneglekt
patienter glemmer at klæde den venstre side af kroppen ordentligt på, og barberer kun halvdelen af ansigtet
der kan ske skader, f.eks. hvis man ikke er opmærksom på, at benet ikke kan bære og står ud af sengen, eller at armen hænger og kommer ind i hjulet på kørestolen
Omfang
Neglekt forekommer i alle grader, fra ganske let halvsidig uopmærksomhed som kun afsløres ved krævende neuropsykologiske tests, til total negligering af den syge kropshalvdel
Afgræns visuel neglekt fra halvsidig blindhed (hemianopsi) og hemisensorisk neglekt fra halvsidig reduceret berøringssans (hemihyposensibilitet)
Neglekt bør afgrænses fra homonym hemianopsi og hyposensibilitet, selv om begge dele kan forekomme samtidigt
Ved isoleret neglekt er der normalt synsfelt. Ligeledes er følesansen normal ved stimulation, men kan være nedsat på neglekt-siden når begge sider stimuleres samtidigt
Stimuleres bilateralt vil stimulus på den ene side ignoreres
Neglekt bør ikke forveksles med psykologisk benægtelse, at patienten ikke vil vedkende, at han er syg, eller at den paretiske kropsdel tilhører ham
Anosognosi
Anosognosi betyder, at patienten har manglende opmærksomhed om sin hemiparese og ikke oplever den syge kropsdel som sin egen
Der er patienter med ekstrem grad af dette symptom, som af og til fortæller: "Der er nogen, som har lagt en arm i min seng!"
Dette er et kognitivt bortfaldsfænomen, som bør afgrænses fra mere psykologisk betinget benægtelse af sygdom
Symptomer knyttet til hukommelse og orientering
Demens kan opstå som led i en cerebrovaskulær sygdom, især efter gentagne apopleksier
Vaskulær demens kan især ses efter gentagne lakunære infarkter (småkarssygdom)
Apopleksipatienter oplever gerne milde hukommelsesproblemer som subjektivt meget problematiske. For mange er disse symptomer ligeså generende som de motoriske og kan opstå selv ved mindre infarkter
Problemer med adfærdsregulering
De mest udtalte symptomer knyttet til adfærd ses ved frontale skader
Patienterne kan vise initiativløshed, have problemer med at planlægge og have ukritisk eller udannet adfærd
De kan have dårlig indsigt i egen situation, have reduceret tolerance for stress, og have tendens til konfabulation
Disse symptomer er ekstra belastende for de pårørende. God information om årsagen til symptomerne bliver derfor særligt vigtig
Emotionel inkontinens
Hændelser som er neutrale eller kun svagt emotionelt ladet, kan afstedkomme kraftig gråd, selvom patienten ikke nødvendigvis føler sig trist
Symptomet skal altså skelnes fra depression
I sjældnere tilfælde er patientens emotionelle inkontinens positivt ladet, altså som kraftig latter der ikke står i forhold til situationen
Disse symptomer kan føles meget generende og socialt invaliderende, patienten er ofte meget bevidst om dem
God information om symptomets karakter og årsag er essentielt
En lille dosis SSRI, for eksempel citalopram 10 mg, er ofte tilstrækkeligt
Symptomer og funktionel hjerneorganisation
Sammenhængen mellem hjerneskadens lokalisation og de kognitive symptomers karakter er kompleks. Skader i forskellige dele af hjernen kan give ophav til de samme symptomer
Dette skyldes sandsynligvis, at normal kognitiv funktion forudsætter normal aktivitet i et netværk af hjerneafsnit, som til dels er anatomisk adskilt
Rum-retnings-problemer og praktiske problemer ses specielt ved skader i bageste del af parietallapperne. Problemer med adfærd og dømmekraft er associeret med skader i frontallapperne
Med en række undtagelser er enkelte kognitive symptomer særligt associeret med skader i enten højre eller venstre hemisfære
Typiske symptomer ved skade i venstre hemisfære
Venstre hemisfære antages at have en særlig betydning for sprog, detaljer og sekvens
Typiske kognitive symptomer ved skader i venstre hemisfære er derfor afasi og apraksi
Patienter med skade her fremstår ofte som langsomme, mindre impulsive, selvkritiske og deprimerede
Pga. sprogproblemer kan verbal instruktion virke forvirrende
I stedet kan de have gavn af at få bevægelser demonstreret
Typiske symptomer ved skade i højre hemisfære
Højre hemisfære synes at have særlige opgaver, når det gælder at koordinere samtidig perception af flere stimuli
Patienter med skade i højre hemisfære har ofte problemer med kompleks perceptuel processering, f.eks. rum-retnings-problemer og neglekt
Disse patienter har ofte reduceret opmærksomhed, reduceret kritisk sans og dårlig indsigt i egen sygdom
De kan være impulsive og hurtige
Deres ofte bedre bevarede sprogfunktion vil kunne være en ressource, og de kan ofte hjælpes ved verbal instruktion
Test/vurdering af kognitiv funktion
Neuropsykologisk test
Den bedste vurdering af kognitiv funktion opnås ved test hos neuropsykolog
Neuropsykologisk test er tidskrævende og bør forbeholdes tilfælde, hvor det har en konsekvens for genoptræningsplanen eller vurdering af erhvervsevne
Læger bør derfor kunne foretage en grov vurdering af kognitiv funktion, og eventuelt henvise videre til neuropsykolog i udvalgte tilfælde. Man kan evt. udføre MMSE eller MoCA.
Mange ergoterapeuter har erhvervet kundskaber og færdigheder i kognitiv funktionsvurdering
Kognitive problemstillinger kan testes med en Assessment of Motor and Process Skills (AMPS)-test. Det vil være til hjælp for lægens diagnostiske arbejde
Tests?
Der findes ingen enkel og hurtig test for kognitive symptomer
Mini Mental Status Examination (MMSE) er mindre egnet til at vurdere kognitive symptomer efter apopleksi end til vurdering af demens
Montreal Cognitive Assessment (MoCA) kan anvendes i den akutte fase, der findes påvirket kognition hos 75 % efter apopleksi7
I dagligt klinisk arbejde kommer man ofte langt ved at observere patienten under udførelsen af dagligdags aktiviteter som påklædning og spisning, suppleret med enkle målrettede undersøgelser som kun kræver papir og blyant
Træning og rehabilitering af kognitive udfald
Ved kognitive funktionsforstyrrelser er det vigtigt, at patienten forstår og accepterer sine udfald
En patient med et rent motorisk udfald vil som regel ikke have problemer med at forstå, at "min arm er lam"
Patienter med kognitive udfald har derimod ofte problemer med at opnå den indsigt, som er en forudsætning for at kunne træne og bedre sin funktion. Dette gælder i særlig grad patienter med skade i højre hemisfære
I mange tilfælde kan man give kendte dagligdags opgaver, så patienten kan erfare, at funktionen ikke er som før. Dette kan være en smertefuld erfaring. Denne konfrontation skal derfor gøres med varsomhed
Rigtig gradering af opgavens vanskelighed er essentiel; der skal være nok udfordringer til, at man opnår en effekt af træningen, men ikke være så vanskelige, at de opleves som uoverstigelige
Ved visuel neglekt findes træningsmetoder til afsøgning af synsfeltet, problemer med hukommelsen kan afhjælpes ved memoteknikker og redskaber til at guide hukommelsen
Dokumentation
Der foreligger sparsom dokumentation, når det gælder træning af isolerede kognitive symptomer
I mange tilfælde vil det være mere relevant at træne patienten i dagliglivets mere sammensatte funktioner, herunder at lære vedkommende teknikker som kan kompensere for de skadede kognitive funktioner. Effekten af denne type træning er også bedre dokumenteret
Forekomst, spontanforløb og prognose
Forekomst
Hemispatial neglekt er den hyppigst forekommende og ses hos ca. 40 % med højre hemisfære apopleksi
Der findes ingen fyldestgørende studier om hyppigheden af de enkelte kognitive deficits ved apopleksi
Også apraksi og rum-retnings-problemer forekommer dog hyppigt
Vedvarende kognitive deficits ses hyppigere hos kvinder end hos mænd, hvilket kan relatere sig til alder på tidspunkt for og type af apopleksi (kvinder ældre og hyppigere cardio-embolisk apopleksi)
Forløb
Som andre symptomer efter apopleksi viser også de kognitive symptomer spontan bedring. De kan dog have betydende sociale konsekvenser, især hvis de er uerkendte
Prognose
En betydelig andel af dem som har haft apopleksi, måske omkring 15-20 %, har varige ikke-sproglige kognitive funktionsforstyrrelser
Kilder
Referencer
Horstmann S, RizosT, Rauch G, Arden C, Veltcamp. Feasibility of the Montreal Cognitive Assessment in acute stroke patients. Eur J Neurol. 2014; 21.; 1387-93.
Vis kilde
Fagmedarbejdere
Morten Blaabjerg
klinisk professor, overlæge, Odense Universitetshospital, Neurologisk Afdeling, Forskningsenheden
Hans Christian Kjeldsen
ph.d., praktiserende læge, Grenå
Har du en kommentar til artiklen?
Bemærk venligst, at du IKKE vil modtage svar på henvendelser, der omhandler din egen sygdom, pårørendes sygdom, blodprøvesvar, hjælp til at udarbejde skoleopgaver og litteratursøgning.