Mental retardering

Kim Kristensen

speciallæge

Resumé

Diagnose

  • Der skelnes mellem forsinket udvikling (børn < 4 - 5 år) og mental retardering (børn > 4 - 5 år). Mental retardering er tilstede ved forsinket eller mangelfuld udvikling af hjernens funktion, med påvirkning af det samlede intelligensniveau, med væsentlige afvigelser inden for adaptive funktioner, herunder kognitive, sproglige og sociale tilpasningsevner og -færdigheder, med eller uden motorisk involvering. Desuden debut før 18 år

Behandling

  • Afhængig af grundlidelse, hvis en sådan kan påvises
  • I øvrigt individuel i form af pædagogisk og psykologisk indsats samt behandling af eventuel komorbiditet

Henvisning

  • Ved mistanke om mental retardering bør patienten henvises til børnelæge

Seneste væsentlige ændringer

  • Artiklen har gennemgået en omfattende revision og er tilpasset ny retningslinje fra Dansk Pædiatrisk Selskab

Diagnose

  • Der skelnes mellem forsinket udvikling og mental retardering

Forsinket udvikling

  • Langsommere tilegnelse af færdigheder i forhold til børn på samme alder
  • Forsinket psykomotorisk udvikling er en obs. diagnose.
  • Bruges hos børn < 4-5 år (frem for diagnosen mental retardering), idet standardiseret testning i denne aldersgruppe er behæftet med stor usikkerhed. Der findes forskellige standardiserede tests i forhold til barnets alder og sprog
  • Der skal være signifikant (< -2 SD) forsinket udvikling inden for mindst to af områderne:
    • Grov- og finmotorisk funktion
    • Tale/sprog
    • Intellekt
    • Kontakt og sociale færdigheder
    • ADL-funktioner (activities of daily living)

Mental retardering

  • Mental retardering:
    • Forsinket eller mangelfuld udvikling af hjernens funktion, med påvirkning af det samlede intelligensniveau, med væsentlige afvigelser inden for adaptive funktioner, herunder kognitive, sproglige og sociale tilpasningsevner og -færdigheder med eller uden motorisk involvering.
    • Debut før 18-årsalderen. Bruges hos ældre børn (> 4-5 år), hvor der kan foretages standardiseret intelligenstestning. Kaldes også udviklingshæmning eller fysisk og mental funktionsnedsættelse
  • Hyppighed er omkring 1 - 3 %; de fleste har mental retardering i lettere grad
  • Diagnosen inddeles i følgende grupper:
    • Mental retardering i lettere grad, IQ 50-69
    • Mental retardering i middelsvær grad, IQ 35-49
    • Mental retardering i sværere grad, IQ 20-34
    • Mental retardering i sværeste grad, IQ mindre end 20
    • Mental retardering uden specifikation

Årsager

  • Der kan være flere årsager, evt. flere sammenfaldende. Nedenstående liste er ikke udtømmende.

Prænatal/medfødt årsag

  • Genetisk (kromosomabnormiteter, kopiantalsvarianter, genvarianter), misdannelse, blødning, infektion, toksin, placentaforhold
  • Husk at mutationer kan forekomme som mosaik, hvilket betyder at man ikke nødvendigvis finder varianten i blod, men må undersøge flere væv, f.eks. fibroblaster, idet varianten kan udtrykkes forskelligt i forskellige celletyper

Perinatal årsag

  • Asfyksi, infektion

Postnatal årsag

  • Traumer (inkl. non-accidentielt), infektion, tumor, toksisk

Sygehistorie

  • Forældre har, baseret på forsinket udvikling eller symptomer fra centralnervesystemet, ofte tidligt mistanke om tilstanden
  • Barnet har ikke sjældent reduceret interesse for sine omgivelser
  • Barnet når ikke milepælene som forventet
  • Mistanke og vurdering med tanke på videre udredning bør ske ved:
    • Gentagne kramper
    • Neurologiske symptomer
    • Forsinket psykomotorisk udvikling
    • Afvigende udseende, herunder hår/hud- og øjenforandringer
    • Speciel lugt
    • Skeletforandringer

Eksempler på fokuspunkter i et diagnostisk interview

  1. Færdighedstab: (domæne: sprog, håndfunktion, grovmotorik, syn,
    hørelse; ændring over tid: hastighed, vedvarende-episodisk, catch up)
  2. Funktionsniveau: ADL (activities of daily life) og behov for støtte
    Intellekt – forståelsesniveau – adfærd sv.t. alder
    Trivsel hjemme og i skole/institution
  3. Dispositioner: Konsangvinitet, neurologiske/psykiatriske lidelser, epilepsi, forsinket udvikling, kendte genetiske tilstande
  4. Familiens udvikling: Forældres og søskendes udvikling, funktionsniveau, skolegang og uddannelse
  5. Tidligere graviditet og fødsel: Andre graviditeter, spontane aborter/dødfødsler, døde børn eller tidlig død i familien, medfødte sygdomme/misdannelser i familien
  6. Aktuelle graviditet: Sygdomme/infektioner hos mater/TORCH, særlig diæt/kost, komplikationer, maternelt indtag af medicin, alkohol, narkotika
  7. Aktuelle fødsel: Forløsningsmåde, gestationsalder, fødselsvægt, fødselslængde, hovedomfang, Apgar score
  8. Neonatal periode: Indlæggelse, komplikationer, støtte- og behandingsbehov, trivsel, medfødte misdannelser
  9. Tidligere sygdomme: Indlæggelse, infektioner, øvrige organsystemer
  10. Tidlig udvikling: Generel trivsel, spiseproblemer, søvnproblemer, vandladning/afføring
  11. Motoriske milepæle: +/- Alderssvarende udvikling
  12. Sproglige milepæle: +/- Alderssvarende udvikling
  13. Sociale milepæle: +/- Alderssvarende udvikling, afvigelse/ændring i socialt samspil, leg og kommunikation
  14. Syn: Øjenkontakt, koordination, nystagmus, hjælpemidler
  15. Hørelse: Problemer, neonatal screening, otitis media, dræn, hjælpemidler
  16. Anfaldsfænomener: Epileptiske anfald, bevægeforstyrrelser (tremor, hypokinetisk, hyperkinetisk, dyskinetisk eller ataktisk), sterotypier, søvnforstyrrelser, vejrtrækningsmønster
  17. Ernæring: Diæt, tilskud
  18. Vækst: Mønster og hastighed

Objektiv undersøgelse

Fokus ved objektiv undersøgelse bør være:

  1. Vægt, højde og hovedomfang – indtegnet på kurve, vurdering af proportioner
  2. Almindelig objektiv undersøgelse – Husk: Hud, hår, negle, tænder, columna, genitalia eksterna, misdannelser
  3. Børneneurologisk undersøgelse – DNPS folder
  4. Funktionsneurologisk undersøgelse:
    • Grovmotorik: forflytning, stand, gang, løb, hinken, hop, standsning, vending,
    • Trappegang, observer under leg og boldspil
    • Finmotorik: greb, overførsel af objekter, tegnen, skriven, spisning med bestik
    • Oralmotorik: tygge- og synkefunktion
  5. Undersøgelse af dysmorfe træk

Overvejelser

  • Psykomotorisk forsinket udvikling/mental retardering er en arbejdsdiagnose, som forventeligt rummer vanskeligheder inden for flere områder
  • Der kan være komorbiditet i spektrum af gennemgribende udviklingsforstyrrelser (autisme spektrum) eller specifikke udviklingsforstyrrelser (opmærksomheds- og eller hyperkinetisk)
  • Efter anamnese og objektiv undersøgelse skal følgende overvejes. Er der tale om:
    • Stationær eller progressiv tilstand ?
    • Syndromal eller non-syndromal forsinket udvikling/mental retardering?
    • Mikrocephali, normocephali eller makrocephali?
    • Ledsagende generel vækstforstyrrelse?
    • Ledsagende patologisk neurologisk undersøgelse?
    • Somatisk komorbiditet (hjertesygdom, nyresygdom, endokrin sygdom, psykisk sygdom)?
  • Tab af færdigheder kan være på baggrund af flere forhold, der ikke er direkte relateret til den somatiske årsag, herunder f.eks. belastning, kognitiv formåen, autistisk regression, hovedtraume, infektion eller anfald
  • Ved dokumentation af sikre tab af sproglige, motoriske, sociale eller kognitive færdigheder er der indikation for subakut vurdering
  • I andre tilfælde, hvor der ikke er risiko for tab af færdigheder, kan det være nødvendigt at se tiden an og afvente udvikling eller tydeligere symptomatologi
  • Familien bør orienteres om risiko for søskende med tilsvarende handicap ved ønske om familieforøgelse

Undersøgelser

  • Udredning af et barn med forsinket psykomotorisk udvikling eller dokumenteret mental retardering kan være på baggrund af en specifik mistanke om en bestemt årsag eller være en screening for forskellige sygdomme, hvis der ikke umiddelbart er mistanke til bestemt årsag. Udredningen kan med fordel planlægges med en neuropædiater/et Center for Sjældne Sygdomme. Det kan også være en god ide at drøfte strategi med en klinisk genetiker
  • Det er vigtigt at huske, at mange af analyserne er screeningsanalyser, og at patogene forandringer kan overses. Hvis et specifikt syndrom mistænkes (også efter normalt svar på genetisk udredning), bør en genetisk afdeling kontaktes med information om den specifikke mistanke og evt. re-analyse drøftes

Udredningsdiagram mental retardering
 

Supplerende special undersøgelser mental retardering

MR cerebrum

  • Afgivende HO specielt mikrocefali
  • Fokal neurologiske fund
  • Tegn på neurokutan sygdom
  • Samtidig komorbiditet f.eks. epilepsi, dårlig øjenkontakt, 1. neuron symptomer og fund

EEG (+/- søvn)

  • Mistanke til anfald
  • Kan være relevant ved tab af sproglige færdigheder og/eller adfærdsændringer

 

Lumbalpunktur

Kan med fordel gøres sammen med MR, hvis barnet skal i GA

  • Ved mistanke om neurotransmitter sygdom
  • GLUT1 - CSF laktat (tidlig debut af absencer + mental retardering)

Undersøgelser i almen praksis

  • Eventuelt vurdering af hørelse og syn, men tærsklen for henvisning til børneafdeling bør være lav

Differentialdiagnoser

  • Sansedefekter
    • Kan føre til forsinket psykomotorisk udvikling
  • CP (cerebral parese)
    • Motoriske defekter som ved CP kan blive opfattet som mental retardering, fordi barnet ofte kommunikerer dårligt
  • ADHD
  • Specifikke indlæringsproblemer
    • Læse- og skrivevanskeligheder (dysleksi)
    • Regnevanskeligheder (dyskalkuli)
    • I disse tilfælde er udviklingen berørt inden et afgrænset område, men der er ikke en generel skade i intellektuel udvikling og tilpasningsfunktion
  • Autismespektrumlidelser
  • Neurologiske sygdomme
  • Omsorgssvigt
  • Svær depression
  • Psykose
  • Epilepsisyndrom (herunder D/EE-SWAS: Developmental and/or Epileptic Encephalopathy with spike-wave activation in sleep (tidligere benævnt ESES/CSWS, Landau Kleeffner og andre epileptiske encephalopatier)

Behandling og opfølgning

  1. Det bør overvejes tidligt, om der er et muligt behandlingstilbud og konfereres med afdelinger med højt specialiseret behandlingsansvar (inkl. Center for Sjældne Sygdomme)
  2. Der kan være behov for yderligere somatisk udredning (ekkocardiografi, røntgen af thorax, Ul abdomen mv.) ved mulighed for komorbiditet ved påvist ætiologi
  3. Desuden bør overvejes mulighed for neuropsykiatrisk komorbiditet (autisme, ADHD mv.)
  4. Henvisning til genetisk rådgivning, inklusiv omkring gentagelsesrisiko og muligheder for prænatal diagnostik, kan være relevant
  5. Der kan med fordel skrives orienterende brev til PPR (Psykologisk Pædagogisk Rådgivning)
  6. Henvisning til kommunal fysio- og ergoterapeut samt talepædagog bør laves ved behov
  • Familien bør informeres om mulige specifikke patientforeninger eller UniqueDanmark (sjældne kromosomafvigelser)
  • I den afsluttende epikrise beskrives kliniske symptomer, der skal foranledige kontakt til behandlingsansvarlig læge/afdeling
  • Mange børn med forsinket psykomotorisk udvikling eller mental retardering bliver fulgt, til skoleplacering foreligger

Henvisning

  • Mistanke om mental retardering bør føre til henvisning til børneafdeling for nærmere udredning

Prognose

  • Prognosen er afhængig af årsagen til og graden af mental retardering
  • Mange børn med specifikke syndromer, genetiske defekter og medfødte stofskiftesygdomme vil have udsigt til øget sygelighed og nedsat levealder

Baggrundsoplysninger

Definition

  • Der skelnes mellem forsinket udvikling og mental retardering, se ovenstående

Forekomst

  • Mental retardering er blandt de hyppigst forekommende kroniske handicap i samfundet
  • Prævalens
    • Varierer i forskellige studier og samfund. De fleste studier anfører en prævalens på ca. 1-3 %1
    • Svær metal retardering forekommer i de fleste populationer med en prævalens på 0,3-0,5 %
  • Det er en almindelig opfattelse, at moderat mental retardering ofte er et udtryk for fysiologisk subnormalitet pga. komplekse genetiske og miljømæssige faktorer, mens svær mental retardering oftest er udtryk for reel patologi
  • En del af let mental retardering repræsenterer sandsynligvis nederste del af normalfordelingen af IQ i populationen
  • Drenge/mænd er overrepræsenteret i alle undersøgelser

Ætiologi og patogenese

  • Mange specifikke genetiske og andre tilstande kan medføre eller være ledsaget af mental retardering2, men ikke sjældent kan årsagen ikke identificeres

Inddeling efter tidspunkt for skade3

  • Prænatal årsag
    • Udgør 70 % af tilfælde med svær mental retardering og 40-50 % af tilfælde med moderat mental retardering
    • Genetiske afvigelser og eksogene skader
  • Perinatal årsag
    • Stor variation i forskellige studier: Op til 55 % tilskrives perinatale årsager som asfyksi og neonatal infektion
  • Postnatal årsag
    • Stor variation i forskellige studier: Op til 11 % tilskrives årsager som infektioner og traumer

Komorbiditet

  • Prævalensen af psykiske lidelser hos mennesker med mental retardering er højere end hos normalbefolkningen: jo alvorligere udviklingshæmning, des hyppigere forekomst af andre handicap
  • Svækket kognitivt apparat og reduceret tilpasningsevne giver større risiko for fysisk og psykologisk mishandling, kriminel adfærd, stofmisbrug og seksuelt misbrug, som kan give psykiatriske symptomer og behov for behandling 
  • Psykiske lidelser hos udviklingshæmmede har ofte et usædvanligt symptombillede, og udviklingshæmningen og den psykiske lidelse kan maskere hinanden
  • Skizofreni og depression giver symptomer, som til forveksling kan ligne psykisk udviklingshæmning, for eksempel lavt psykomotorisk tempo og reducerede evner i dagliglivets færdigheder

Disponerende faktorer

  • Genetiske årsager4
  • Prænatale forhold som maternelle infektioner, alkohol- og medikamentindtagelse under graviditet, intrauterin vækstretardering, intrauterin hypoksi, præmaturitet
  • Perinatale forhold som forlænget og vanskelig fødsel, neonatal asfyksi, præmaturitet, mv.
  • Omsorgssvigt og psykosocial deprivation
  • Medfødte tilstande
    • Der findes en lang række tilstande, hvor udviklingshæmningen indgår som et af flere symptomer, fx Downs syndrom, Angelmans syndrom, Williams' syndrom, m.fl. 

ICPC-2

ICD-10/SKS-koder

Patientinformation

Hvad findes af skriftlig patientinformation

Patientorganisationer

Link til vejledninger

Kilder

Referencer

  1. Mithyantha R, Kneen R, McCann E, Gladstone M. Current evidence-based recommendations on investigating children with global developmental delay. Arch Dis Child. 2017; 102.; 1071-1076. Vis kilde
  2. Shea SE. Intellectual disability (mental retardation). Pediatrics in Review. 2012; 33.; 110-120. Vis kilde
  3. Bélanger SA, Caron J. Evaluation of the child with global developmental delay and intellectual disability. Paediatr Child Health. 2018; 23.; 403-419. Vis kilde
  4. Flore LA, Milunsky JM. Updates in the genetic evaluation of the child with global developmental or intellectual disability. Semin Pediatr Neurol. 2012; 19.; 173-180. Vis kilde

Fagmedarbejdere

Kim Kristensen

overlæge, dr.med., Børneafdelingen, Næstved Sygehus

Bo Christensen

professor, ph.d., praktiserende læge, Institut for Folkesundhed - Almen Medicin, Aarhus Universitet

Har du en kommentar til artiklen?

Bemærk venligst, at du IKKE vil modtage svar på henvendelser, der omhandler din egen sygdom, pårørendes sygdom, blodprøvesvar, hjælp til at udarbejde skoleopgaver og litteratursøgning.

Indhold leveret af

Lægehåndbogen

Lægehåndbogen

Kristianiagade 12

2100 København Ø

DisclaimerLægehåndbogen