Sygemeldt - sygefraværssamtale med arbejdsgiver, fastholdelsesplan og mulighedserklæring

Bodil Kaalund Bruun

Socialrådgiver og cand.soc.

Sygedagpengelovens § 7a forpligter den sygemeldtes arbejdsgiver til at afholde en sygefraværssamtale med den ansatte senest fire uger efter første sygedag.

Sygemeldte kan bede om at få udarbejdet en fastholdelsesplan iht. sygedagpengeloven § 7b sammen med arbejdsgiver, hvis den sygemeldte ikke forventer at vende tilbage til jobbet inden for 8 uger.

Mulighedserklæringen skal hjælpe arbejdspladsen med at fastholde og bringe den sygemeldte tilbage i arbejde.

Sygefraværssamtale med arbejdsgiver

  • Arbejdsgiver har pligt til at afholde en sygefraværssamtale med den sygemeldte ansatte senest 4 uger efter første sygedag.
  • Indkaldelse af den sygemeldte skal ske med rimeligt varsel, typisk et par dage.
  • Formålet er at styrke dialogen, forkorte sygeperioden og fremme sygemeldtes tilbagevenden til arbejdet.
  • Hvis sygemeldte har problemer med at møde frem på grund af sygdommen kan samtalen afholdes telefonisk eller pr. mail.
  • Hvis sygemeldte er hospitalsindlagt kan samtalen udsættes.
  • Sygemeldte har ret til at have tillidsmand eller bisidder med.
  • Samtalen skal handle om, hvordan og hvornår den sygemeldte kan vende tilbage til arbejdet, for eksempel gradvist, med særlige skånehensyn, ændrede arbejdsopgaver, hvilemuligheder eller hjemmearbejde.
  • Hvis sygemeldte ikke medvirker, har det ikke konsekvenser for retten til sygedagpenge.
  • Arbejdsgiver skal anmelde sygefraværet til kommunen senest 5 uger efter første sygedag, hvis fraværet strækker sig ud over arbejdsgiverperioden på 30 kalenderdage.
  • Arbejdsgiver mister refusion af sygedagpenge, såfremt anmeldelse af sygefraværet ikke sker rettidigt.
  • Der kan ved kollektiv overenskomst eller anden aftale fastsættes retningslinjer for afholdelsen af sygefraværssamtaler.

Fastholdelsesplan med arbejdsgiver

  • En sygemeldt kan anmode sin arbejdsgiver om at få udarbejdet en fastholdelsesplan, hvis den ansatte ikke forventer at være tilbage i jobbet inden for 8 uger fra første sygedag.
  • Fastholdelsesplanen udarbejdes sammen med arbejdsgiver.
  • Planen skal beskrive, hvordan sygemeldte hurtigst muligt kan vende tilbage til arbejdet helt eller delvist.
  • Sygemeldte kan når som helst i sygeforløbet anmode om fastholdelsesplanen, for eksempel ved sygefraværssamtalen inden 4. uge.
  • Arbejdsgiver kan vurdere, at det ikke er nødvendigt med en fastholdelsesplan og afslå den. I den situation kan sygemeldte ikke forlange at få en plan.
  • Sygemeldte, der har fået en fastholdelsesplan, tager planen med til kommunen til førstkommende opfølgningssamtale.
  • Der kan ved kollektiv overenskomst eller anden aftale fastsættes retningslinjer for udarbejdelse af fastholdelsesplan. Det kan bl.a. aftales, hvad der skal drøftes, og at den ansatte har ret til en plan, eller at arbejdsgiver kun kan afslå af bestemte årsager.

Mulighedserklæring med arbejdsgiver og lægens opgaver

  • Mulighedserklæringen er en lægeerklæring, der skal hjælpe arbejdspladsen med at fastholde eller bringe sygemeldte tilbage til arbejdet.
  • Erklæringen indeholder del 1, der udfyldes af arbejdsgiver og sygemeldte og del 2, hvor egen læge giver en lægefaglig vurdering af mulighederne for hel eller delvis genoptagelse af arbejdet, eventuelle ændrede arbejdsfunktioner m.v.
  • Mulighedserklæringen bruges i tilfælde, hvor arbejdsgiver efter dialog med den sygemeldte er i tvivl om, hvilke hensyn der skal tages, for at den sygemeldte kan vende tilbage på fuld tid, eller deltid med enten de sædvanlige eller tilpassede opgaver.
  • Arbejdsgiver kan forlange en mulighedserklæring på alle tidspunkter af et sygeforløb eller ved gentagne sygemeldinger.
  • Arbejdsgiver indkalder den sygemeldte med rimeligt varsel.
  • Sygemeldte har pligt til at deltage i samtalen omkring udfyldelse af mulighedserklæringen.
  • Hvis sygemeldte ikke kan møde op på grund af sygdommen, kan samtalen holdes telefonisk, hvis sygdommen tillader det. Hvis sygemeldte ikke deltager i samtalen, bortfalder retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren fra og med den dag, hvor sygemeldte skulle have deltaget i samtalen, og til og med den dag, hvor samtalen gennemføres. Dette gælder dog ikke, hvis der er en rimelig grund til, at sygemeldte ikke deltager i samtalen.
  • Sygemeldte har ret til tillidsrepræsentant eller bisidder med.
  • Arbejdsgiver har ikke ret til at få oplyst diagnosen, men oplysninger om sygemeldtes funktionsbegrænsninger i forhold til jobbet.
  • Når del 1 er udfyldt skal sygemeldte møde frem hos egen læge, der udfylder del 2.
  • Arbejdsgiver bør have mulighedserklæringen retur inden ca. 14 dage.
  • Lægen kan kræve betaling hos den sygemeldte, eller fremsende faktura til arbejdsgiver.  
  • Arbejdsgiver er forpligtet til at betale erklæringen og skal godtgøre sygemeldtes eventuelle egen betaling til lægen.
  • Kommunen kan ved opfølgningssamtale med sygemeldte anmode om at se en eventuel mulighedserklæring.

Læs mere

Du kan læse mere om sygefraværssamtale og fastholdelsesplan på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings hjemmeside.

Læs mere om Mulighedserklæringen i artiklen Lægeattest ved sygefravær eller på Lægeforeningens hjemmeside.

Patientinformation

Kilder

Fagmedarbejdere

Bodil Kaalund Bruun

Socialfaglig konsulent, Regionshospitalet Gødstrup, Socialmedicin & Rehabilitering

Birte Maigaard

Overlæge, Regionshospitalet Gødstrup, Socialmedicin & Rehabilitering

Hans Christian Kjeldsen

ph.d., praktiserende læge, Grenå

Har du en kommentar til artiklen?

Bemærk venligst, at du IKKE vil modtage svar på henvendelser, der omhandler din egen sygdom, pårørendes sygdom, blodprøvesvar, hjælp til at udarbejde skoleopgaver og litteratursøgning.

Indhold leveret af

Lægehåndbogen

Lægehåndbogen

Kristianiagade 12

2100 København Ø

DisclaimerLægehåndbogen