Fysioterapi og ergoterapi til børn med cerebral parese

Kim Kristensen

speciallæge

Fakta

  • Målet med fysioterapi er at bedre koordinationsevnen, forhindre uhensigtsmæssige kropsholdninger og bevægemønstre, og at bedre barnets bevægelighed generelt
  • Blandt de mest effektive tiltag er:
    • Systematisk målsætning i træning af børn
    • Indsatser rettet mod håndfunktion
    • Indsatser rettet mod fødeindtagelse
    • Indsatser rettet mod syn
    • Styrketræning
    • Støtte til at barnet kommer op i stående stilling 
  • Ridefysioterapi samt aktiv og passiv udspænding bør kun anvendes efter nøje overvejelser, da de gavnlige effekter er uafklarede, og de kan have skadevirkninger, såsom fald fra hesten, smerter og ubehag

Hvad er cerebral parese (CP)?

Den største del af hjernens udvikling sker i perioden fra tidligt fosterliv til 2-årsalderen. En skade eller defekt i udviklingen i denne periode kan medføre cerebral parese. Har barnet først fået en sådan skade på hjernen, vil skaden være der resten af livet. Effekten af skaden er dog ikke nødvendigvis stationær, idet den kan variere, efterhånden som hjernen udvikles.

Skaden i hjernen påvirker ikke kun de signaler, som hjernen sender ud til musklerne. Den påvirker også de signaler, som musklerne sender til hjernen. Det betyder, at hjernen ikke får de rigtige signaler om, hvor præcis de forskellige kropsdele befinder sig. Det medfører, at bevægelser ikke bliver, som de var tænkt.

Hvad er symptomerne på cerebral parese?

Specielt det første leveår kan det være vanskeligt at afgøre, om barnet har cerebral parese. En række symptomer kan dog give mistanke om tilstanden:

  • Sutte-synke-problemer med savlen
  • Manglende døgnrytme
  • Manglende interesse for lyde og synsindtryk
  • Forskelle i bevægelser mellem de to kropshalvdele
  • Mærkelige kropsstillinger
  • Mangelfuld kontrol over hovedbevægelser

Den måde cerebral parese viser sig på, afhænger af graden af skaden, og hvor i hjernen den sidder. Milde tilfælde medfører kun lidt abnorme bevægelser og dårlig finmotorik, mens de hårdest ramte næsten ingen muskelkontrol har.

Følgende symptomer er karakteristiske:

  • Stramme muskler og muskelspasmer (kontrakturer)
  • Ufrivillige bevægelser
  • Problemer med de grovmotoriske færdigheder, f.eks. at gå og hoppe
  • Problemer med finmotorik, f.eks. at skrive og tale
  • Unormal opfattelse og bearbejdning af sanseindtryk

Hvilke symptomer skal du være særlig opmærksom på?

Forværring af muskelstramninger og gangfunktion 

Fysioterapi og ergoterapi af cerebral parese

Målet med fysioterapi er at bedre koordinationsevnen, forhindre uhensigtsmæssige kropsholdninger og bevægemønstre og at bedre barnets bevægelighed generelt.

Da fysioterapi og ergoterapi er en væsentlig del af behandlingen af cerebral parese hos børn og unge under 18 år, lavede Sundhedsstyrelsen i 2014 en større gennemgang af de fysio- og ergoterapeutiske behandlinger for denne gruppe med udgangspunkt i den forskning, der er gjort indenfor området.

Konklusion blev, at man kunne anbefale følgende til børn og unge med cerebral parese:

  • Systematisk målsætning i træning af børn og unge med inddragelse af barn og/eller forældre i udvælgelse af målet for træningen
  • Intensive indsatser rettet mod håndfunktion med henblik på at bedre udførelsen af aktiviteter som af- og påklædning og håndtering af genstande som legetøj, skrive- og spiseredskaber
  • Støtte til, at barnet kommer op i stående stilling, hvis barnet ikke kan stå af sig selv. Dette kan mindske risikoen for blandt andet hofteskred, knoglebrud og nedsat bevægelighed i leddene. Herudover kan det påvirke barnets symptomer fra nervesystemet i en positiv retning, samt give barnet bedre mulighed for at udføre aktiviteter, indgå i socialt samspil med børn og voksne og dermed forbedre barnets livskvalitet
  • Indsatser målrettet indtagelse af føde, da problemer med at synke og indtage føde har en negativ virkning på barnets udvikling og vækst, med øget sygelighed og dødelighed 
  • Indsatser rettet mod synsfunktionen specielt med henblik på at opfatte, genkende og fortolke synsindtryk, og at koble disse indtryk sammen med motoriske bevægelser
  • Styrketræning hvis der er nedsat muskelstyrke. Styrketræning kan, udover at være en sundhedsfaglig indsats, også bidrage til at fremme barnets deltagelse i fysisk aktivitet. Nogle børn, der har deltaget i studier af effekter af styrketræning, har efterfølgende været i stand til at deltage i almindelige træningstilbud
  • Træningsindsatser i vand, hvor vandets opdrift, modstand og eventuelt varme udnyttes til at påvirke kropsfunktioner og give mulighed for bevægelse. Træningsindsatser i vand nedsætter belastningen på knogler og led i hofter, ben og ryg, hvilket kan give barnet mulighed for at bevæge sig på trods af fejlstillinger. Derudover kan indsatsen øge barnets motivation for at deltage i træning og give barnet en oplevelse af at kunne bevæge sig selvstændigt

Nedenstående bør kun anvendes til børn og unge med cerebral parese efter nøje overvejelse:

  • Ridefysioterapi, da de gavnlige effekter er uafklarede, og der er dokumenteret skadevirkning, såsom smerter, ubehag og fald fra hesten
  • Aktiv og passiv udspænding, da de gavnlige effekter er uafklarede, og der er dokumenteret skadevirkning såsom smerter, ubehag

Hvis du vil vide mere

Kilder

Fagmedarbejdere

Kim Kristensen

overlæge, dr.med., Børneafdelingen, Næstved Sygehus

Bo Christensen

professor, ph.d., praktiserende læge, Institut for Folkesundhed - Almen Medicin, Aarhus Universitet

Indhold leveret af

Patienthåndbogen

Patienthåndbogen

Kristianiagade 12

2100 København Ø

DisclaimerPatienthåndbogen