Indlæg
Herunder finder du de nyheder og indlæg, som datakonsulenterne har haft med i PraksisNyt. Ved at klikke på Ctrl+F kan du skrive et søgeord.
2025 Juli
Snart ferie? Så husk dette, inden du lukker klinikken
Sommeren nærmer sig, og det gør ferien (forhåbentlig) også. Men inden du lukker døren og nyder solen, så tjek lige disse vigtige punkter, hvis klinikken holder lukket i mere end 3 sammenhængende hverdage:
- Telefonsvarer – Fortæl patienterne, at I holder ferie
- Hjemmeside – Opdatér med lukkedage og evt. afløser
- Praksisdeklaration på sundhed.dk – Så region og kommune ved, hvornår I er væk.
Log på praksisdeklarationen via sundhed.dk
På www.sundhed.dk kan du se kontaktoplysninger på dine datakonsulenter
2025 Juni
Nu kan Den Digitale Svangerjournal bruges til første graviditetsundersøgelse
Sådan fungerer det:
- Ved tidsbestilling til første graviditetsundersøgelse kan du nu sende et elektronisk svangerskema (PRO-skema) direkte fra dit lægesystem til den gravides Min Læge app.
- Den gravide udfylder skemaet hjemmefra – i ro og mag.
- Når skemaet er sendt retur, finder du det i Klinik+ fra dit lægesystem.
- Gennemgå skemaet sammen med den gravide til konsultationen.
- Når det er godkendt, opretter systemet automatisk en henvisning med vedhæftet svanger- og vandrejournal, klar til afsendelse fra dit lægesystem.
Husk stadig at printe både svanger- og vandrejournal og læg dem i den gule kuvert til den gravide, som du plejer.
Der arbejdes fortsat på at gøre hele svangerforløbet fuldt digitalt. Men ved at tage den første del af Den Digitale Svangerjournal ind i klinikkens arbejdsgange allerede nu, er du godt i gang, når løsningen bliver udvidet.
Har du brug for hjælp?
For mere viden om denne løsning, eller hvis du ønsker undervisning i brugen af Den Digitale Svangrejournal, er du meget velkommen til at kontakte os.
På www.sundhed.dk kan du se kontaktoplysninger på dine datakonsulenter
2025 Maj
Diagnosekortet
Den 24. april 2025 bliver delingen af diagnosekortet udvidet fra Min Læge app’en til også at blive delt på Sundhed.dk. Patientdiagnoser, som er registreret på diagnosekortet, bliver dermed tilgængelige for sundhedspersonale i både kommuner og på hospitaler.
Har du yderligere spørgsmål, eller har du brug for en snak om diagnosekortet, er du som altid velkommen til at kontakte os datakonsulenter på mail: datakonsulent@rsyd.dk
2025 - April
Brug datakonsulenternes vejledninger – hjælpen er tæt på
På sundhed.dk har vi samlet en række vejledninger, der kan guide dig videre, når IT, data og digitalisering driller. Vi oplever, at mange ikke husker på disse ressourcer, så tag gerne et kig – måske finder du netop dén hjælp, du har brug for.
I vores vejledninger finder du ikke blot konkrete løsninger, men også nyttige links til samarbejdspartnere, der kan hjælpe dig videre inden for forskellige områder. Vi opdaterer løbende materialet, men hvis du savner en specifik vejledning, hører vi meget gerne fra dig.
Her finder du datakonsulenternes vejledninger på sundhed.dk
Har du brug for yderligere assistance, er du altid velkommen til at kontakte os – vi står klar til at hjælpe.
Her finder du datakonsulenternes kontaktoplysninger på sundhed.dk
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse SydKIPs PraksisNyt april 2025
2025 - Marts
Genvej til indberetning af bivirkninger via dit lægesystem
På sundhed.dk har Lægemiddelstyrelsen netop publiceret en liste over, hvor du i de forskellige lægesystemer kan finde genvejen til indberetning af bivirkninger.
Genvejen er en webservice, der automatisk beder dig om de relevante oplysninger til din indberetning. Det gør processen både nemmere og hurtigere samt mindsker risikoen for, at noget bliver glemt.
Online formular til indsendelse af taxa-regninger
På sundhed.dk findes nu et link til en formular, der kan benyttes til indsendelse af taxa-regninger i forbindelse med sygebesøg.
Det betyder, at klinikken ikke længere behøver at indsende via fysisk post, men i stedet kan indsende løbende elektronisk.
Her finder du link til sundhed.dk og mere information om elektronisk indsendelse af taxa-regninger
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse SydKIPs PraksisNyt marts 2025
2025 - Februar
Dosispakket medicin – inspiration til klare aftaler og gode arbejdsgange
Et godt samarbejde mellem læger, kommuner, apoteker og sygehuse er vigtigt – også når det handler om patienter, der får dosispakket medicin.
For at gøre samarbejdet nemmere kan du bruge dokumentet "Best practice for håndtering af dosispakket medicin". Det hjælper med at afstemme forventninger omkring fx deadlines, kommunikation, svartider og andre praktiske emner. Dokumentet indeholder også klare definitioner, som er nyttige i det tværsektorielle samarbejde.
Du er som altid velkommen til at kontakte os ved spørgsmål til dosispakket medicin.
Her finder du datakonsulenternes kontaktoplysninger på sundhed.dk
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse SydKIPs PraksisNyt februar 2025
2025 - Januar - Ekstra
Invitation til gratis webinar: Rundt om WebReq 3
Syddanske læger og praksispersonale inviteres til MidtKrafts webinar om WebReq 3 den 6. marts kl. 14.00-15.30. I samarbejde med leverandøren SYNLAB får du tips, trick og indsigt i den nye brugerflade samt opfrisket din viden om WebPatient.
Her finder du link til Midtkrafts hjemmeside, hvor du kan læse mere om webinaret "WebReq 3"
2024 - december
Digital Svangrejournal – klar til brug i almen praksis
Nu kan dine gravide patienter selv indrapportere data digitalt inden deres første graviditetsundersøgelse.
Du kan redigere og færdiggøre journalen under konsultationen, og svangrepapirerne bliver automatisk vedhæftet henvisningen til sygehuset.
Vigtigt for dig som læge:
- Svangrejournalen er endnu ikke integreret med andre aktører
- Den skal stadig printes og udleveres i den gule kuvert til den gravide
- Læs vejledningen, der gælder for dit lægepraksissystem, så du er forberedt på de nye arbejdsgange.
Her finder du link til Medcom og vejledning til digital svangrejournal i almen praksis
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse SydKIPs PraksisNyt december 2024
2024 - november
ICPC-kodning er vigtig – læs her hvorfor
”Det påhviler alment praktiserende læger, der yder behandling til gruppe 1-sikrede personer, jf. § 60, stk. 1, i sundhedsloven, at foretage ICPC-kodning af alle henvendelser vedrørende diagnoserne kronisk obstruktiv lungelidelse (KOL), astma, kroniske muskel- og skeletlidelser, knogleskørhed (osteoporose), hjerte-karsygdomme, kræft, diabetes og ikke-psykotiske, psykiske lidelse.”
Her finder du link til Sydkip.dk og information om diagnosekodning (ICPC-koder)
På KiAP’s hjemmeside finder du også hjælp til ICPC-2. Her finder du bl.a.:
- ICPC-2 kodekort
- ICPC-2 Lommekort (personale top 10)
- ICPC-2 How to?
Her finder du link til KiAPs hjemmeside med information og hjælp til ICPC-2
ICPC-Spillet
I SydKIP har vi et ICPC-spil, som vi gerne deler ud af. Du får fat i det:
- Ved at sende en mail med din adresse til sydkip@rsyd.dk eller
- Ved at besøge vores stand (Region Syddanmark) på Lægedage 2024.
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse SydKIPs PraksisNyt november 2024
2024 - Oktober
WebReq bliver totalmoderniseret
I løbet af september/oktober bliver jeres WebReq opdateret til WebReq3. Når det er planlagt, hvornår jeres praksis kommer over på WebReq3, får I besked i WebReq.
Overgangen er gået godt med de ca. 20 praksis, der har afprøvet løsningen indtil nu. De fortæller, at selv om nogle af ”knapperne” er flyttet, så har det ikke givet problemer hverken ved overgangen eller i driften efter.
Der er primært tale om ny brugergrænseflade, men logikken er også ændret en smule, så husk at vælge rekvisitionstypen inden udvælgelsen af analyser eller undersøgelser i WebReq3.
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse PraksisNyt oktober 2024
2024 - September
Vejledninger; IT og datasikkerhed
Vi får stadig en del henvendelser omkring IT- og datasikkerhed. Derfor har vi nu opdateret vores vejledning, hvor du finder informationer og gode links omkring emnet.
Vejledningen tager udgangspunkt i jeres hverdag i klinikken, og er tænkt som en hjælp til, at klinikken kan holde fokus på IT- og datasikkerhed. Du kan bl.a. læse om awareness, password-lyskrydset, fysiske forhold, sikker kommunikation samt finde links til GDPR fortolkninger.
Har du behov for sparring omkring IT- og datasikkerhed, så kontakt datakonsulent Susanne Fransen, og få en snak, hvor vi tager udgangspunkt i jeres klinik.
Her finder du vores opdaterede vejledning om IT- og datasikkerhed på sundhed.dk
Vi har også vores andre vejledninger, der kan være med til at hjælpe jer videre med andre udfordringer.
Tag gerne et kig på nedenstående link, så I ved, hvor hjælpen kan hentes, når IT, data og digitalisering driller.
Her finder du alle datakonsulenternes vejledninger på sundhed.dk
Husk, at vi gerne kommer på klinikbesøg - det kan være et godt supplement til alle vores vejledninger.
Du er som altid velkommen til at kontakte os. Intet emne er for stort eller småt.
Her finder du datakonsulenternes kontaktoplysninger på sundhed.dk
Manglende indhold i epikrisen i ”Opfølgning hos egen læge"
Der har været udfordringer med, at I - i almen praksis - ikke har modtaget al tekst i feltet ”Opfølgning hos egen læge”, hvor der blandt andet bliver videregivet beslutninger om ”Aftalt behandlingsniveau”.
I samarbejde med ’Regional IT’ blev fejlen fundet og rettet (i uge 26), så I nu får den fulde tekst.
Fejlen har muligvis været tilstede, siden vi overgik til et nyt journalsystem på sygehusene (i maj 2022), men er først fundet og meldt ind her i 2024.
Hvis I oplever noget, der kunne skyldes fejl i IT, opfordrer vi til at melde det ind til SydKIP via datakonsulent@rsyd.dk, så vi kan løse det i fællesskab.
Mangler I information om fx beslutninger om "Ingen genoplivning" i specifikke patientforløb, er I, som altid, velkomne til at kontakte den udskrivende afdeling.
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse PraksisNyt september 2024
2024 - Juli
Ferie-registrering - sådan registrerer du klinikkens lukkedage
Hvis klinikken holder lukket udover tre på hinanden følgende hverdage, så husk følgende:
- Indtal på telefonsvarer
- Opdatér hjemmeside med klinikkens lukkedage
- Registrer lukkedage på praksisdeklarationen, som du finder på sundhed.dk.
Det er vigtigt, fordi andre sundhedsprofessionelle i regioner og kommuner skal kunne se, hvornår I holder lukket.
Her kan du på sundhed.dk logge på praksisdeklarationen
- Ved også at registrere lukkedage i PLO’s løsning FriFerie vises jeres fravær for de patienter, der har Min Læge-appen.
Bemærk, at der endnu ikke sker synkronisering op på sundhed.dk; det er noget, der arbejdes for. FriFerie tilgås fra Klinik+ i jeres lægesystemet.
Her kan du på læger.dk se, hvor du finder Klinik + i hvert lægesystem
- FriFerie er designet til klinikker, der kun henviser til én afløsende læge i en lukkeperiode.
Vær opmærksom på, at hvis der indgår flere afløsende læger/klinikker på skift i en lukkeperiode, så registrerer I lukkedagene i FriFerie ved at "splitte perioden op" og angive forskellige afløsere/klinikker for de respektive lukkeperioder. Der arbejdes stadig på småjusteringer i løsningen.
Her kan du på læger.dk læse mere om FriFerie
Vi laver ofte nye vejledning efter dét behov, I har i klinikkerne. Vi har samlet dem på sundhed.dk:
Her finder du datakonsulenternes vejledninger på sundhed.dk
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse PraksisNyt juli 2024
2024 - Juni
Forløbsplaner
Her i 1. kvartal 2024 har patientlister og overblik i Forløbsplaner gennemgået en ”renovering”:
Overblikket er blevet inddelt i faner
Kram-faktorer er nu opstillet i skemaform
Hjertelisten er delt op i tre lister for hver af de tre inklusionsdiagnoser
Der er kommet ny liste med verificerede og risikanter for familiær hyperkolesterolæmi.
Men hvad kan I bruge patientlister og overblik til, og hvordan finder I frem til alt det smarte og brugbare?
Det har datakonsulenterne givet deres bud på med denne folder, som kan rekvireres ved at skrive en mail til: datakonsulent@rsyd.dk
Vi kan også tage folderen med til klinikken, hvis I ønsker besøg af en datakonsulent. Her kan vi tage udgangspunkt i, hvordan jeres data lægger sig i Forløbsplaner, eller hvad I måtte have brug for i forhold til at løfte denne opgave.
Vi glæder os til at høre fra jer.
Her finder du link til Sundhed.dk, hvor du kan læse PraksisNyt juni 2024
2024 - Maj
Datasikkerhedsplakat
Det er vigtigt at holde fokus på IT- og Datasikkerhed hele tiden.
Derfor har vi lavet en datasikkerhedsplakat, som kan hænges op i personalestuen for at sikre, at alle I i klinikken tænker datasikkerhed ind i hverdagen. Den kan også hænges op i venteværelset, for at signalere over for jeres patienter, at I arbejder aktivt med at beskytte deres data.
Kontakt os, hvis du ønsker en eller flere plakater tilsendt. Den findes i A4 og A3 størrelse.Skriv til vores fællesmail: datakonsulent@rsyd.dk.
(klik på foto for større visning)
Her finder du link til Sundhed.dk, hvor du kan læse PraksisNyt maj 2024
2024 - April
Dosispakket medicin – få svar på dine spørgsmål
Arbejdet med dosispakket medicin i praksis kan i de enkelte situationer give anledning til mange spørgsmål. Nogle af disse spørgsmål har andre måske allerede stillet og svaret på i forbindelse med det nyligt afholdte webinar om dosispakket medicin. For at hjælpe dig er mange gode informationer blevet samlet i en FAQ, som du finder på MedComs hjemmeside.
Her finder du link til Medcom og FAQ om dosispakket medicin
Nogle af jer har allerede brugt os i forbindelse opstart, oplæring eller hjælp til bedre implementering.
Vi kommer stadig gerne på besøg, hvis I har behov for at få dosispakket medicin til at fungere bedre i jeres klinik.
Her finder du link til Sundhed.dk, hvor du kan læse PraksisNyt april 2024
2024 - Februar
Klinik+ - En fælles løsning med værktøjer som supplerer dit lægesystem
I Klinik+ finder du en samling af løsninger, som kan hjælpe dig i din klinik:
- Populationsbeskeder
- Ydelsesoverblik
- AIM (indberetning)
- PLO Fri / Ferie
- Aftaleoversigt.
Du tilgår løsningerne via 1Login i dit lægesystem. På læger.dk har PLO beskrevet, hvordan du finder klinik+ i dit lægesystemet.
Her finder du link til Klinik+ på laeger.dk
2023 - december - MitID Erhverv
Nu er alle klinikker oprettet på MitID Erhverv. Vedligeholdelsen af MitID Erhverv understøtter vi stadig, så har I spørgsmål, eller er der noget, der driller, må I endelig kontakte os.
På forsiden af jeres MitID Erhvervs-side vises ejer/ejere og medarbejdere. Hvis du som ejer oplever, at du står to gange, er det fordi, du både er hentet ned fra det gamle NemID og tilføjet af MitID Erhverv. Du betaler for antal personer, og der kan derfor være lidt at spare, hvis du sletter den ene.
Hvilken skal du slette?
Du skal slette den bruger, som ikke har ledelsesrepræsentant med i navnebeskrivelsen.
Er du i tvivl?
Så kontakt os endelig.
Her finder du link til sundhed.dk og datakonsulenternes kontaktmuligheder
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse PraksisNyt december 2023
2023 - november
Dosispakket medicin – Vi hjælper jer gerne
Datakonsulenterne har mulighed for at støtte jer i praksis med besøg eller sparring. Måske har I en medarbejder, der skal læres op i dosisdispensering eller måske mangler I lige de sidste tips til at få dosisdispensering til at køre mere ensartet og glat i klinikken?
Kontakt os, vi hjælper gerne.
Her finder du link til sundhed.dk og datakonsulenternes kontaktmuligheder
Digital kørekortattest – få patienten til at gå på borger.dk uanset kommuneunderstøttelse
Vidste du, at arbejdsgangen med kørekortsattester kan lettes i klinikken ved at få patienten til at bruge borger.dk?
Hvis kommunen kan sende attesten digitalt til lægen, sker det, når patienten har udfyldt 1. side på selvbetjeningsløsningen.
Hvis kommunen ikke kan sende attesten digitalt til lægen, får patienten besked på selv at udskrive attesten efter udfyldelse af 1. side og medbringe den til lægen.
Summa summarum: Råd patienten til at bruge selvbetjeningsløsningen på Borger.dk.
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse PraksisNyt november 2023
2023 - oktober
MitID Erhverv
Langt de fleste klinikker har nu migreret til MitID Erhverv. Nu kommer hverdagen, hvor MitID Erhverv også skal vedligeholdes ved til- og afgang af medarbejdere.
Vi har derfor 3 gode tips, som du kan tage med dig i dette arbejde.
- Vi anbefaler, at alle nye medarbejdere bliver oprettet med fuldt CPR-nr. Hvis medarbejderne, på et senere tidspunkt, skal tildeles rettigheder, er dette en nødvendighed.
- Hvis en medarbejder ikke kan tildeles rettigheder, kan det være fordi, fuldt CPR-nr. ikke er noteret. Løsning: Slet medarbejderen og opret medarbejderen igen med fuldt CPR-nr.
- Hvis du ikke har mulighed for at gensende en aktiveringsmail på en medarbejder, skal du under identifikationsmidler fravælge Privat MitID, for bagefter at sætte det på igen. Derefter vil ”send aktiveringsmail” bliver muligt.
Har du spørgsmål eller mangler du hjælp, er du velkommen til at kontakte os.
Her finder du link til sundhed.dk og datakonsulenternes kontaktmuligheder
2023 - september
Den gode teledermatologiske henvisning
Teledermatologi er nu dagligdag i almen praksis. Hurtig rådgivning og forslag til behandling fra en dermatolog er noget I alle i klinikken, og jeres patienter, kan se en fordel ved.
Vi har derfor lavet en huskeliste for at opretholde den gode kvalitet i de teledermatologiske henvisninger:
- Skriv ”teledermatologisk vurdering” i henvisningsårsag. (Så kan dermatologen bedre adskille almindelige henvisninger fra disse henvisninger.)
- Tag minimum to billeder:
Et skarpt billede tæt på elementet.
Et skarpt oversigtsbillede længere fra elementet, så placering og fordelingen af element bliver vist på kroppen. - Send billederne i JPEG-format. Dermatologerne har svært ved at åbne f. eks PDF-filer m. m.
- Skriv den gode henvisningstekst som vanligt med oplysninger om f. eks:
Anamnese (vigtigt at oplyse evt. sygdom før element)
Familiær disposition
Medicin
Afsender (Hvilken læge har tilset dette element. Dette især vigtigt, hvis en sygeplejerske udarbejder henvisningen) - Send henvisningen direkte til en hudlæge – Brug ikke henvisningshotellet.
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse mere om Teledermatolgi
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse PraksisNyt september 2023
2023 - juli
Forløbsplaner
Langt de fleste lægeklinikker er nu godt i gang med forløbsplaner og har fået det godt integreret i hverdagen. Med en ny knap ”OK22 Målopfyldelse” i statistikmodulet kan I nu også selv holde øje med, hvor langt jeres klinik er nået.
Desuden er der kommet en ny release, hvor der er lavet rettelser i algoritmerne i forhold til diabetes og debutår samt ved comorbiditet i forbindelse med anbefaling af HbA1c. Hvis comorbiditeten vurderes alvorlig nok, vises der nu også en advarselstrekant. I KOL formularen er der også kommet mere tekst til GOLD Status og behandling.
Rettelserne i Forløbsplaner er foretaget på baggrund af det gode samarbejde vi har med jer i klinikkerne.
Har I brug for hjælp, sparring eller opfølgning, er I stadig velkomne til at bestille os til et besøg i jeres klinik eller måske ville et videomøde med en datakonsulent passe bedre ind i jeres klinik.
Her finder du link til sundhed.dk og kontaktoplysninger på datakonsulenterne
MitID Erhverv
Vores vejledning omkring skiftet til MitID Erhverv er nu udbygget med en FAQ. Kig den gerne igennem så skiftet bliver så let som muligt.
Her finder du link til sundhed.dk og datakonsulenternes MitID Erhverv vejledning med FAQ
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse PraksisNyt juli 2023
2023 - Juni
Videomøde med en datakonsulent
Tak til dem, der allerede har benyttet sig af vores nye tiltag i 2023: Videomøde med en datakonsulent.
Her finder du link til Plan2learn, hvor du kan booke et videomøde med en datakonsulent
Vi er din livline eller sparringspartner, når IT, data og digitalisering driller.
Intet emne er for stort eller småt.
Med venlig hilsen
Datakonsulenterne, mail: datakonsulent@rsyd.dk
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse PraksisNyt - juni 2023
2023 - Maj
Gå gerne i gang med MitID Erhverv
Vi anbefaler nu, at I går i gang med oprettelse af MitID Erhverv, men VENT med at slette jeres NemID Medarbejdersignaturer!
De to typer digitale signaturer kører parallelt indtil 30. juni 2023.
Jeres systemhus vil informere jer om brugen af MitID Erhverv i jeres lægesystem, når de er klar til overgangen.
Her finder du link til datakonsulenternes vejledning om overgangen til MitID Erhverv
I er som altid også velkomne til at kontakte os datakonsulenter for yderligere information.
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan kontakte datakonsulenterne
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse PraksisNyt - maj 2023
2023 - Marts
Web-Patient et godt redskab
Nu, hvor forløbsplaner er blevet en del af almen praksis, skal vi ikke glemme, hvad Web-Patient også kan gøre for, at patienten er deltagende i sit sygdomsforløb.
I er mange derude, der allerede er glade for blodtryksskemaerne, men også de mange andre Web-Patient skemaer kan være en gevinst for klinikken:
- Patienten kan udfylde og sende skemaerne hjemme i trygge rammer
- Svarene ligger klar inden patientens konsultation eller videre udredning
- Svarene kommer direkte ind i de rigtige termer hos jer til videre datadeling via f.eks. Forløbsplaner/RKKP
- Klinikken undgår manuelt at skulle notere svarene for en stor del af patienterne
- Web-Patient kan ”kodes” til at bede patienten om at udfylde et skema med forskellige intervaller, og klinikken skal således ikke aktivt lægge skemaer ud hver gang.
Der er sikkert mange flere fordele ved Web-patient.
På Synlabs hjemmeside er der samlet en masse oplysninger og spørgsmål, der kan gøre implementeringen af Web-patient i klinikken nemmere.
Her finder du link til Synlabs hjemmeside med oplysninger om Web-patient
Desuden har vi inviteret en konsulent fra Synlab med til vores Praksisdag Syd den 12. maj 2023, som gerne vil vise og svare på spørgsmål omkring Web-Patient. Endnu en god grund til at tilmelde sig Praksisdag Syd 2023.
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse Praksisnyt - marts 2023
2023 – Februar
FMK - Nyt design på print til forbedring af patientsikkerheden
Sundhedsdatastyrelsen har i samarbejde med regionerne udviklet et ændret og mere overskueligt print af aktuelle ordinationer på FMK. Ændringerne er sket for at sikre en forbedret visning af aktuelle ordinationer med fokus på borgeren som den vigtigste bruger af printet. De grafiske ændringer tilgodeser nu også i langt højere grad synshæmmede borgere.
Det nye print trådte i kraft i den 28. november 2022.
MitID Erhverv
De fleste af jer har sandsynligvis modtaget et brev om, at I snart skal overgå til MitID Erhverv.
MitID i lægesystemerne
Lægesystemerne er endnu ikke klar med en løsning, som skal integrere MitID erhverv i lægesystemerne, og dermed erstatte brugen af NemID Medarbejdersignatur. Det bliver sandsynligvis tidligst i løbet af sommeren 2023. Indtil videre vil NemID Medarbejdersignaturerne fungere indtil den 30. juni 2023.
OBS: Når du overgår til MitID Erhverv, er der ved overgangen mulighed for at importere eksisterende NemID Medarbejdersignaturer, så du undgår en masse nyoprettelser.
Derfor er det en god idé at:
- Rydde op i NemID Medarbejdersignaturer
- Slette tidligere ansattes brugerprofiler
- Opdatere administratorers kontaktinformationer, da det er NemID administratorer, der får besked, når du kan overgå til MitID Erhverv.
Her finder du link til Medarbejdersignatur.dk
MitID Erhverv uden for lægesystemerne
Du kan godt risikere, at der i den kommende tid kommer flere og flere steder, hvor man ikke kan undgå at skulle bruge MitID Erhverv. Det kunne f.eks. være, når der skal laves løn, revisor, bank o. lign. Det vil typisk være ikke-sundhedsfagligt relateret. Her kan du ikke nødvendigvis blive ved med at vente med at oprette MitID Erhverv.
Vi anbefaler dog alligevel følgende:
- Vent så længe som muligt med at overgå til MitID Erhverv. I brevet står der, at det anbefales, at du snarest overgår til MitID Erhverv – og dermed er det endnu ikke et krav
- Afvent udmelding fra jeres systemhuse, som vil give jer besked, når der foreligger en løsning i lægesystemet.
OBS: Hvis du ikke kan undgå at oprette MitID Erhverv, så har det ikke betydning for NemID Medarbejdersignaturer og lægesystemerne – de vil fortsat kunne fungere indtil den 30. juni 2023.
Links, vejledninger, tips og FAQ til MitID Erhverv
Datakonsulenterne har lavet en side, hvor du kan finde links til udvalgte vejledninger om MitID Erhverv, og de tips og informationer vi aktuelt er bekendte med.
Her finder du link til sundhed.dk og siden om Links, vejledninger, tips og FAQ til MitID erhverv
Denne side vil løbende blive opdateret, efterhånden som udrulningen af MitID Erhverv skrider frem, og vi får erfaringer på området.
Videomøde med en datakonsulent
Som noget nyt kan du/I nu booke et videomøde med en datakonsulent.
Her kan vi tage udgangspunkt i, hvad der netop nu er aktuelt for jer på samme vis, som når du/I ringer eller mailer til os.
Vi kan have en status-snak. Vi kan komme med tips og tricks. Vi kan skærmdele. Vi kan lige det, der er relevant for jer og kan vi ikke, så kender vi nogle, der kan.
Her finder du link til Plan2learn, hvor du/I kan booke videomøde direkte med en datakonsulent
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse PraksisNyt - februar 2023
2022 – November
Oplever du, at hjemmesider ikke virker?
Hvis du oplever, at en hjemmeside pludselig ikke virker, så kan det skyldes, at du stadig har Internet Explorer (IE), som din standardbrowser.
Du kan opleve det i form af:
- At siden ikke vil indlæses
- At visse funktionaliteter ikke virker (f.eks. i Forløbsplaner)
- At NemID-nøglefilsprogrammet ikke vil starte op, eller virke korrekt ved login.
Øget sikkerhedsrisiko ved brug af IE
Microsoft udsender ikke længere sikkerhedsopdateringer til IE. Det betyder, at der kan være en betydelig øget cyper-sikkerhedsrisiko ved at bruge denne browser. Af samme grund understøtter mange hjemmesider heller ikke længere brugen af deres sider i IE.
Hvordan ændrer jeg min standardbrowser?
- Tryk på ”Start” og søg på ”Vælg en standardwebbrowser”
- Når du vælger denne, kommer du ind i et nyt vindue ”Standardapps”, hvor du finder feltet ”Webbrowser”
- Tryk på feltet med IE-logoet (det blå e)
- Du kan nu vælge den browser, som du ønsker skal være din standardbrowser i stedet.
De fleste vælger Google Chrome eller Microsoft Edge.
Husk, at dette skal gøres på hver enkelt PC i klinikken.
Her finder du link til sundhed.dk, hvor du kan læse PraksisNyt - november 2022
2022 – Oktober
Er din klinik i mål med Forløbsplaner for 2022?
I OK22 kom en forpligtelse for almen praksis til at bruge forløbsplaner.
Det betyder, at der for hvert ydernummer skal:
- Laves 5 nye forløbsplaner
- Ske vedligehold af tidligere oprettede forløbsplaner.
Honorering for arbejdet med forløbsplaner ligger i basishonoraret, og lever din klinik ikke op til ovenstående, kan basishonoraret i sidste ende risikere at blive reduceret med ca. 11.000 kr. pr. kapacitet.
Fortvivl ikke!
Er I ikke kommet i gang endnu?
Kan I ikke helt se, hvordan forløbsplanerne kan integreres i jeres hverdag?
Eller har I oplevet, at det ikke virker korrekt eller bare driller, så I er stoppet igen?
Så har du mulighed for at booke et besøg af os!
Vi kommer ud, viser teknikken og hjælper med at fejlfinde, hvis det driller. Vi bruger også tid på at snakke med jer om, hvordan brugen af forløbsplaner kan implementeres i jeres klinik, så det bliver en hjælp for jer i hverdagen, frem for en sten i skoen.
Vi tilpasser besøget til jeres behov, så kontakt os for nærmere information og aftale.
2022 – September
Medarbejder-adgang til Praksisdeklarationen
RKKP – brug ”Indberet alle” knappen
2022 – Juli
Ny Digital Post – hvordan får man adgang og overblik
Jeg vil gerne give adgang til andre – men det driller. Hvordan gør jeg?
Adgang til digital post har været temaet for rigtig mange henvendelser fra jer i praksis de seneste par måneder. Med den Ny Offentlige Digitale Post løsning er der sket ændringer i, hvordan man giver adgang til andre.
Henvendelserne har primært gået på, hvordan man giver adgang til læger og ansatte, som ikke tidligere har haft adgang. Adgange, som var etableret inden overgangen til Ny Digital Post, er overført og bør fungere som før.
Adgang til e-Boks Erhverv:
Mange af jer har haft udfordringer med at give rettigheder til ansatte i e-Boks. Datakonsulenterne har fået udarbejdet en trin-for-trin guide til, hvordan I administrerer rettigheder for ansatte i e-Boks.
Adgang til Offentlig Digital Post (virk.dk):
På virk.dk kan man stadig anmode om adgang via ”Digital Post” knappen og login med medarbejdersignatur. Men hvor administrator tidligere blot loggede ind samme sted og accepterede anmodningen, skal administrator nu logge ind på Rettighedsportalen ved Digitaliseringsstyrelsen.
Her finder du link til Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside og Rettighedsportalen
Du finder en vejledning til, hvordan du skal gøre nederst på siden under punktet ”Support”.
Hvor finder jeg så klinikkens digitale post – der er jo flere muligheder?
Der findes aktuelt fire forskellige platforme, hvor du kan tilgå for Digital Post til klinikken.
Digital Post fra det offentlige kan tilgås - læses, besvares eller sendes - på alle fire platforme.
Dog skal du være opmærksom på, at det ikke er alle platforme, der også viser post fra private virksomheder.
Nedenfor kan du læse en kort beskrivelse af de forskellige måder, hvorpå du kan tilgå digital post i din klinik, og hvorvidt du både kan se post fra det offentlige og private i de enkelte platforme:
Virk.dk og borger.dk
Er udviklet i et tværoffentligt samarbejde og supporteres af Erhvervsstyrelsen. Systemet modtager digital post fra offentlige. Gør det muligt at besvare og sende digital post og vedhæftninger til offentlige myndigheder. Viser IKKE post fra private virksomheder.
E-Boks
e-Boks er ejet af Post Nord og Nets (e-Boks A/S). Systemet modtager digital post fra forskellige private virksomheder, som har aftale med e-Boks. Hvis du vælger det, kan digital post fra og til det offentlige også modtages og sendes fra e-Boks.
e-Boks har derudover en løsning, som de kalder e-Boks Express. Med e-Boks Express kan du sende digital post til både CPR og CVR numre, og der kan vedhæftes 1 fil med en max størrelse på 1MB. Det er ikke muligt for patienten at svare på en e-Boks Express.
e-Boks Express er en betalingsløsning og koster ca. 5 kr. pr forsendelse.
Mit.dk
Mit.dk er ejet af Netcompany A/S. Modtager digital post fra forskellige private virksomheder, som samarbejder med Mit.dk. Hvis du vælger det, kan digital post fra og til det offentlige også modtages og sendes fra Mit.dk. PLSP leverer en integration til mit.dk, som benyttes af leverandørerne af lægepraksissystemerne. Med integrationen får alle lægeklinikker mulighed for at sende dokumenter til deres tilknyttede borgere i mit.dk. Når løsningen bliver mulig, bliver det en betalingsløsning.
2022 – Juni
Månedens tip – Er filen i papirkurven vigtig?
Det er ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt virksomheder rammes af cyberangreb, men hvornår og hvordan man tackler et angreb.
En af datasikkerhedens ’lavthængende frugter’ er at sikre, at der ikke ligger følsomme og personhenførbare informationer uden for journalsystemet, som ikke bruges længere.
Når du sletter en fil på din pc, så slettes den som udgangspunkt ikke permanent, men overføres til din ’Papirkurv’ på computer-skrivebordet. Herfra vil den kunne gendannes med ganske få klik.
Når du downloader filer fra internettet, ligger der en kopi i ’Overførsler’, indtil der sker en aktiv sletning – det kunne f.eks. være Patientfortegnelsen.
Der er derfor stor risiko for, at du, uforvarende, kommer til at gemme GDPR-kritiske dokumenter på din computer, som hackere vil kunne udnytte.
Både mappen ’Papirkurv’ og mappen ’Overførsler’ er mapper på computeren, som vi alle burde rydde op i, men som vi sjældent får gjort. Med få klik kan du sætte din computer op til automatisk at slette filer i ’Papirkurv’ og ’Overførsler’.
Funktionen hedder ’Lagerassistent’ i Windows10.
Datakonsulenterne har udarbejdet en guide til opsætning af ’Lagerassistent’:
Her finder du link til opsætning af ”Lagerassistenten” fra Datakonsulenterne på sundhed.dk
Indholdsansvarlige: SydKIP, Region Syddanmark.
Indhold leveret af:
7100 Vejle