Digitale initiativer i almen praksis
Digital almen praksis
Som læge eller ansat i almen praksis er det nok de færreste, der tænker over, hvilke nationale digitale initiativer der er i gang. Derudover kan det være svært at få overblik over, hvilke projekter der findes, og hvornår de rammer hverdagen i klinikken. Datakonsulenterne følger med i de igangværende og kommende digitale projekter og initiativer og vil med denne side forsøge at give almen praksis et overblik over de projekter, der kommer til at ramme klinikkens hverdag.
Datakvalitet i almen praksis
Projektet har til formål at finde løsninger, som kan sikre, at data, der registreres fremadrettet i et hvilket som helst lægesystem (LPS), lever op til et fælles standardformat. Almen praksis kan både registrere patientinformation i notater (ustruktureret data) eller benytte de dertil indrettede felter, som findes i lægesystemet (struktureret data). Det er dog kun muligt at lave statistik, beregninger o. lign. på tværs af patienter ud fra struktureret data. Derfor arbejdes der på at finde gode, brugbare løsninger, som kan understøtte struktureret data i almen praksis. Læs mere her
Digital Svangrejournal
I samarbejde med PLO, Lægesystemleverandørerne, PLSP og MedCom er der udviklet en Digital Svangrejournal, som understøtter graviditetsforløb i almen praksis. Dette er en del af det nationale projekt "Graviditetsmappen", som blev påbegyndt i 2019. Formålet er at dele data om graviditetsforløb på tværs af sektorerne.
Alle almen praksis vil få adgang til den digitale svangrejournal i løbet af 2024, og kvinden vil kunne forudfylde oplysninger via et spørgeskema sendt via Min Læge-appen. Lægen kan herefter redigere og supplere data, før de sendes videre til fødestedet. Lægen sender svangerskabsjournalen som en PDF vedlagt en sygehus-henvisning (REF01). Vandrejournalen printes og bruges efterfølgende i forløbet som vanligt på papir. Se vejledning her.
Diagnosekort
Projektet sigter mod at forbedre kvaliteten og overblikket i diagnosekodningen, hvilket er nødvendigt for at kunne dele diagnosekoder med sundhedspersonale på tværs af sektorer. I dag kan det være svært at få et hurtigt og præcist overblik over patientens diagnoser, når patienten skifter sektor. Løsningen vil give et prioriteret overblik over diagnoser i almen praksis og sikre, at aktuelle og tidligere relevante diagnoser kan deles med patienten via Min Læge-appen. På sigt i 2025 vil almen praksis kunne dele diagnosekortene via sundhedsjournalen (sundhed.dk) med andre behandlingsansvarlige sundhedspersoner. Læs mere her
FMK
Fælles Medicinkort (FMK) giver borgere og sundhedsprofessionelle adgang til oplysninger om borgernes medicin og vaccinationer. Formålet er, at danne et overblik over den enkelte borgers medicinering til brug for borgerens behandling på tværs af sektorer. Løsningen udvikles løbende. F.eks. har det fra 2022 været muligt for læger og tandlæger at annullere recepten automatisk i FMK, hvis en læge eller tandlæge eller dennes medhjælpere i FMK seponerer ordinationen. Læs mere her
Forløbsplaner
Der er udviklet og idriftsat digitale forløbsplaner for 3 kroniske sygdomsområder KOL, diabetes type-2 og iskæmisk hjertesygdom. Forløbsplaner laves ved den praktiserende læge og har til formål at inddrage patienten i behandlingen. Forløbsplaner er også et IT-redskab i almen praksis til at få populationsoverblik over behandlingskvaliteten. Patientlisterne og Overblikket skal understøtte organiseringen af behandlingen af kronikerne i den enkelte praksis. Forløbsplanerne er tilgængelige i alle lægesystemer. Forløbsplanerne deles med resten af sundhedsvæsenet via Sundhedsjournalen. Patienten får adgang til forløbsplanen via Min Læge App. Læs mere herIntelligent Indbakke
Formålet med projektet er, at etablere en mere effektiv indbakke med fokus på en automatiseret håndtering af laboratoriesvar, og derved lette lægens og klinikkens personales håndtering af indkommende post. Dette skal gøres ved at gøre håndteringen af de indgående laboratoriesvar mere intelligente. Projektet er i pilotafprøvning og evalueres efteråret 2023. Læs mere her
Klinik+
Klinik+ er et administrationsmodul, der skal lette hverdagens administration i klinikken med færre klik og bedre overblik. Klink+ er integreret i lægesystemet og består af forskellige moduler. Via ydelsesoverblikket kan lægen få overblik over klinikkens ydelser og sammenligne med regionsgennemsnittet, klyngen og på sigt lignende praksis. Herudover findes der et populationsværktøj (beskedmodul), hvor klinikken let kan fremfinde og sende beskeder til grupper af patienter, som måtte være i målgruppen for en indsats fx indkaldelser, vaccination og årskontroller mm. Løbende vil der komme flere løsninger fx Klinikvisning, Ydelsesoverblik, Aftalevisning, Klinikbeskeder, Automatisk Indberetning, Søg Speciallæge, PLO Fri Ferie, Digital svangrejournal, Apps i almen praksis og Psykiatribooking (§66 aftalen).
Klinikkens Cockpit
Formålet med projektet er at udvikle og styrke de lægesystemer, almen praksis allerede bruger i deres dagligdag. Løsningen skal understøtte lægens rolle som tovholder for patienten, samt levere nye fælles løsninger til populationsomsorg. Klinikkens Cockpit har to fokusområder:Styrke kontakten med den enkelte patient og dennes pårørende ift. forebyggelse, behandling og opfølgning af behandling. Styrke klinikkens populationsomsorg til grupper af patienter, indenfor forebyggelse, behandling og opfølgning. Læs mere her
KontaktLæge
Kontakt Læge-appen er en national løsning, som alle kommuner har haft mulighed for at anvende siden maj 2020. Formålet med appen er, at social- og sundhedsfagligt personale i kommunerne kan hjælpe deres borgere med teknisk at starte en videokonsultation med borgers egen læge, og samtidig støtte borgeren i selve videokonsultationen efter behov. Kontakt Læge-appen er en videreudvikling af Min Læge-appen, men er målrettet sårbare og udsatte borgere, som i forvejen får hjælp fra kommunens social- og sundhedsområde. Læs mere her
Korrespondancemeddelelse (NY version)
Fra 2025 rulles en opdateret version af korrespondancemeddelelsen (KM) ud. Frontløbere blandt lægesystemer og kommunale EOJ-systemer vil først tage den nye version i brug, og de øvrige aktører følger i 2025-26. Den nye KM indeholder tekniske og indholdsmæssige forbedringer, herunder muligheden for at indlejre bilag, fælles overskriftskategorier, tydelig afsender med signatur, og krav om besvarelse og positiv kvittering. Læs mere her
Kvalitetsplatformen i almen praksis
Kvalitetsplatformen er en kommende ny digital løsning, der skal styrke kvalitetsarbejdet i almen praksis ved at udstille og analysere data for udvalgte patientgrupper. Platformen integreres med eksisterende journalsystemer og leverer rapporter og dashboards, som understøtter både klinisk arbejde og samarbejde på tværs af klynger, regioner og kommuner. Den forventes at være i drift i 2025 og vil gøre det lettere at identificere forbedringspotentialer og målrette indsatser mod sårbare patientgrupper. Kvalitetsplatformen udvikles af KiAP (Kvalitet i Almen Praksis) i samarbejde med flere aktører, herunder Danske Regioner (DR), Praktiserende Lægers Organisation (PLO), Primær Sektorens Leverandør Service Platform (PLSP), MedCom, Regionernes Kliniske Kvalitets Program (RKKP) og Kommunernes Landsforening (KL). Læs mere her
Medicinsk Beslutningsstøtte
Det medicinske beslutningsstøttesystem er et digitalt støtteværktøj i almen praksis, som virker sammen med FMK, og hvor lægerne kan modtage advarsler og støtte ved medicinordination og medicingennemgang. Som supplement til den nuværende interaktionskontrol bliver lægerne gjort opmærksomme på eventuelle forhold ved fx maxdosis og kontraindikationer baseret på klinikkens oplysninger om patienten (fx højde, graviditet og GFR-værdier) samt eksisterende medicinkort. Systemet er implementeret i alle lægesystemer og tilgængeligt for alle klinikker. Læs mere herMin Læge
Min Læge er en app, der giver praktiserende læge mulighed for at tilbyde patienten en lettere kontakt til klinikken og give adgang til at se aftaler, henvisninger og vaccinationer. Via appen vises:• klinikkens kontakt oplysninger og åbningstider, evt. oplysninger om fereafløser
• kontaktoplysning til lægevagten
• tidligere og kommende aftaler med egen læge
• vaccinationer, og hvilke vaccinationer der anbefales. Har patienten børn under 15 år, kan se også se deres vaccinationer
• henvisninger til fx speciallæge
• diagnoser - samlet overblik over aktuelle diagnoser
• lægeaftale som videokonsultation
• book en tid
• prøvesvar - her finder patienten testsvar og analyser for et bredt udvalg af prøver foretaget af egen læge
• find speciallæge - få overblik over tilglngelige speciallæger i hele landet.
Slå klinikvisning i Min Læge-appen til eller fra via Klinik+ i klinikkens lægesystem. Læs mere her
Samlet Patientoverblik
Dækker over flere digitale løsninger. Løsningerne giver klinikken let adgang til relevante oplysninger, der er brug for til bedre koordinering, samarbejde og overblik over patientens kalenderaftaler i et tværsektorielt behandlingsforløb. Et samlet patientoverblik dækker over flere enkeltstående digitale løsninger, der tilsammen skal bidrage til et samlet patientoverblik:
•Aftaleoversigt
Findes i klinikkens lægesystem og giver patienter og pårørende mulighed for at se aftaler fra praktiserende læge, hospital og kommunal sundhed i en samlet oversigt på sundhed.dk. Praktiserende læge kan se og opdatere oplysninger, så de bedre kan hjælpe patienterne med at koordinere på tværs. Alle delte aftaler vises også i patientens Min Læge-app. Praktiserende læger deler deres aftaler med patienten, og planen er, at i løbet af udgangen 2023 kan regioner og kommuner også dele data. Læs mere her
• Fælles Stamkort
Denne løsning har til formål, at patienten selv kan dele sine stamoplysninger om fx pårørende, sprog og midlertidig adresse. Patienter inddaterer oplysninger via sundhed.dk, og oplysningerne deles på tværs af sektorer på sundhedsområdet sammen med andre stamdata, der hentes fra de relevante kilder. Praktiserende læge kan orientere sig i stamkortet i lægesystemet. Praktiserende læger er klar til at vise og dele disse data i løbet af 2024. Læs mere her
Habile borgere over 60 år kan fra 15. januar 2025 fravælge genoplivningsforsøg ved hjertestop (FGVH) jf. Sundhedsloven, Lov nr. 1779 og BEK nr. 1125.
Fravalget registrerer patienten selv på sundhed.dk eller via papirblanket, der træder i kraft efter 7 dage og vises i alle journalsystemer under Fælles Stamkort. Læs mere her
• Planer og Mål
Der er udarbejdet en analyse og et koncept, der kan danne grundlag for digital deling af patienters egne mål på tværs af sektorer i sundhedsvæsenet. Læs mere her
Sundhedsapps i almen praksis
Med indførelse af løsningen Apps i almen praksis vil almen praktiserende læge via sit almindelige journalsystem og tilhørende applikationer få adgang til et katalog af sundhedsapps, som han/hun kan anbefale patienter at anvende. Det forventes, at sundhedsapps f.eks. kan anvendes til selvmonitorering og overholdelse af behandlingsforløb eller som støtte til lægeanbefalede motionsaktiviteter. Det vil fremgå af lægesystemet og tilhørende applikationer, hvilke apps, der er anbefalet, og hvornår de er hentet af patienten. Løsningen er at etablere et app-miljø, som kan integreres med MinLæge, så almen praksis på en nem og effektiv måde kan anbefale apps til patienterne. Tidsplanen for implementering af app-guiden kendes ikke pga. usikkerhed om driftsfinansiering. Læs mere herWebreq 3
WebReq er en online løsning, hvor du kan sende elektroniske laboratorierekvisitioner til alle typer laboratorier i Danmark. WebReq indeholder komplette analyseregistre fra alle tilmeldte biokemiske og mikrobiologiske laboratorier.
WebPatient
Web-Patient er en digital løsning integreret i WebReg 3 i klinikkens lægesystem. Løsningen er tilgængeligt i alle lægesystemer og har til formål at formidle og dele oplysninger mellem patient og praktiserende læge. I Web-Patient kan lægen oprette skemaer, som patienten elektronisk besvarer, hvorefter data kommer direkte ind i lægesystemets laboratoriekort. Det kan være information om patientens hjemmemålinger f.eks. blodtryk, blodsukker, vægt eller skemaer om stress, angst og depression. Læs mere herAktører og leverandører i Digital almen praksis
Program for Digital almen praksis blev i januar 2018 igangsat med det formål at løfte digitaliseringen af fremtidens almen lægepraksis til et nyt niveau. Programmet tager udgangspunkt i Deloitte-rapporten “Digital Almen Praksis”. Den Nationale Bestyrelse for Sundheds-it har 2017 godkendt igangsættelsen af en række konkrete digitaliseringsprojekter for almen praksis i et samlet program, hvor programledelsen er forankret i MedCom. Programmet har siden udviklet sig til det sted, hvor flere projekter med involvering af almen praksis forankres. Klik ind på MedComs hjemmeside for at læse mere om Digital almen praksis, eller klik på de forskellige link på siden for at læse om aktørerne for det enkelte digitale projekt.Læs evt. Lægeforeningens politikpapir "Digitaliser - Brug lægers arbejdskraft bedre"
Regionale digitale projekter
Booking af patienter til "Hurtig Psykiatrisk vurdering" (§ 66 ordning)
Dermloop
Dermloop er en digital sundhedsløsning, der hjælper med at diagnosticere og overvåge hudforandringer ved hjælp af dermatoskopi og kunstig intelligens. Løsningen er ikke taget i brug i Region Nordjylland, men er taget i brug i udvalgte hospitalsafdelinger og almenpraksisser i andre regioner.
Teledermatologi
Teledermatologi er elektronisk udveksling af digitale hudbilleder via en elektronisk henvisning. Formålet er, at den praktiserende læge kan få rådgivning om diagnose og behandling fra dermatologen uden at patienten skal henvises til en egentlig fysisk konsultation.
Videotolk
Videotolkning foregår via en web-browser. Formålet med denne digitale løsning er, at udnytte tolkene langt bedre/mere til de patienter der behov for tolkebistand. Tolkning via video skaber et rum, hvor patient, læge og tolk kan se og høre hinanden, men hvor tolken ikke er fysisk tilstede. Videotolkning er tilgængeligt på stort set alle sprog, og det er også muligt at benytte video til at gennemføre tegnsprogstolkning med tale- og hørehæmmede patienter.
Datakonsulenterne vil forsøge at holde denne side opdateret med fremtidige digitale initiativer. Har du input til denne vejledning er du velkommen til at sende det til den indholdsansvarlige.
Indholdsansvarlig
Datakonsulent Karen Tvergaard
Mail: datakonsulent@rn.dk